A fost odata ca niciodata o emisiune pe TVR Cultural, in prime time, sambata seara, de la 20:00 (si a tot fost vreo 8-9? editii). "V de la ...vizual" se chema si nu era neaparat unica dar ceva-ceva special tot avea. Ceva legat de vizual... Dar nu
A fost odata ca niciodata o emisiune pe TVR Cultural, in prime time, sambata seara, de la 20:00 (si a tot fost vreo 8-9? editii). "V de la ...vizual" se chema si nu era neaparat unica dar ceva-ceva special tot avea. Ceva legat de vizual... Dar nu ma deconspir inca. Si acum este reluata si ras-reluata la nesfarsit la toate orele posibile si imposibile. In ultimele doua saptamani, am re-revazut, de exemplu, emisiunea despre parfum. O consum asa cum am consumat, o singura noapte, ce-i drept (dar echivaland cu o supradoza), "No comment by Monica Columbeanu".
Acelasi efect de paralizie fascinanta in fata unor straturi-straturi de stridenta, efect necontrolat, desi gandit ca (eventual) strategic. Ramane, totusi, o mare diferenta! Acela era reality-show, o sa-mi spuneti, aceasta este o emisiune bazata mai ales pe montaj. Acest lucru conteaza mai putin, exista intr-adevar o diferenta, iar ea consta in pretentiile distincte pe care le au cele doua emsiuni. (TVR Cultural ar trebui sa fie mandru ca are o emisiune care creeaza lipicioase dependente si eventual sa continue sa o re-re-re-difuzeze, sa n-o mai produca, asa i s-ar accentua efectul aberanto-halucinatoriu).
Invitatii, insa, nu sunt intotdeauna bine alesi. Unii dintrei ei chiar mi-au taiat filmul cu un discurs de un bizar bun-simt, dar nu toti, slava Domnului!, Lioara Bradu, de exemplu, si pofta ei de a vorbi despre duhoarea parfumului m-au dus cu gandul la cei doi Columbeni stand frumos pe fotoliu si privindu-se la televizor.
La fel si tanarul Marius Constantinescu, prezentatorul si realizatorul programului. El mi-a oferit, de fapt, cheia de lectura a acestui, sa-i zicem, cum e si firesc, show TV. El (dar si discursul lui si interpretarea - hrana pentru simturi: "Lumea se construieste din ce in ce mai mult pe etichete vizuale. Vedem mai mult decat auzim, vorbim sau simtim. Cu toate acestea, setea, foamea si... tanjitul dupa imagini ne fac, uneori, sa nu le mai vedem de atata concretete. (...) Exista prea multi care isi dau cu parerea despre imagine, brand, marca, arta, estetica sau consum fara sa fie chemati sa o faca. E cazul, asadar, sa ii auzim si sa ii VEDEM pe ceilalti" etc., etc.) m-au facut sa ma balacesc intr-un incredibil lichid caldut de semidoctism servit cu pretentii in chip de Cultura-tradusa-la-televizor (facilitata, "diveritizata") - "acea" reteta atat de inteligenta, aplicata asa de aiurea, in acest caz si nu numai.
Ah, cum i se filmeaza lui incheieturile si spatiul de dupa lobul urechii la emisiunea despre parfum sau cum se misca, aproape insesizabil, de la stanga la dreapta privitorului, in timp ce ne vorbeste. Si cum ne vorbeste! Acele prim planuri, acele gros-planuri...
N-am sa insist sa "analizez" acest show, pardon, aceasta "emisiune de cultura vizuala si informare stilistica" pentru ca nu este o emisiune "de analizat", comentariul meu se adreseaza, sa ne intelegem, numai si numai "cunoscatorilor" (dependentilor).
Ma opresc aici, e o ora tarzie, s-ar putea sa se re-re-reia emisiunea de pe Cultural by Marius Constantinescu. Cu putin noroc, poate chiar cea despre parfumuri. Sa nu uit, observati GELUL (vezi foto) din parul lui! Asa un indiciu alunecos si pervers, la o emisiune de cultura-vizuala-si-informare-stilistica, m-a dat gata, jos palaria! Ma retrag, cum spunea tanarul: "Sunt subjugat(a) de vizual. Pa!".
(P.S. Observati, va rog, "Pa!"-ul acesta usor insolent cu care ne tachineaza el de fiecare data...).


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.