Majoritatea profesorilor din scolile generale propun transferarea elevilor cu nevoi deosebite spre scolile speciale, arata un studiu al asociatiei Salvati Copiii. Cercetarea calitativa mai releva ca nici profesorii de la scolile speciale nu sint interesati sa ii ajute pe copiii cu dizabilitati sa se integreze intr-o scoala generala pentru ca risca sa-si piarda postul, asa cum reiese din intilnirile locale organizate de Salvati Copiii. "Exista dificultati in a trece un copil de la scoala speciala la cea de masa. Pe de o parte, o serie de invatatori de la scoala clasica nu ii vor pentru ca le deranjeaza orele, chiar si daca e vorba de copii hiperactivi. Pe de alta parte, cei din scolile speciale nu vor sa renunte cu usurinta la un copil care ar putea merge la scoala de masa pentru ca li se desfiinteaza clasa si isi pierd piinea", explica Miralena Mamina, coordonatorul programului. Fenomenul este recunoscut si de reprezentantul Ministerului Educatiei. "Exista o reticenta a cadrelor didactice de a primi copii cu dizabilitati, mai ales din cauza unor mentalitati invechite", spune Simona Nicolae, inspectorul general pentru invatamintul special din cadrul ministerului. Aceasta adauga ca, pentru un director de scoala de masa, copiii cu nevoi speciale reprezinta "o investitie nu tocmai de dorit, pentru ca il trag in jos, avind in vedere ca performantele scolii se calculeaza in functie de rezultatele la olimpiade". Nicolae spune ca o alta problema este numarul mic de profesori de sprijin care trebuie sa insoteasca acesti copii o data integrati in scolile clasice, al caror numar este de aproape 900, adica de peste 10 ori mai mic decit ar trebui. "Totusi, fata de anii trecuti, cind acesti copii stateau in spitale, acum aproape jumatate dintre cei cu dizabilitati invata in scoli de masa", arata inspectorul.

Studiul realizat de Salvati Copiii mai releva marginalizarea lor si in timpul liber, pentru ca 70% dintre copiii cu dizabilitati intervievati au declarat ca sint mai mult singuri sau doar cu familia in afara scolii. Peste jumatate dintre ei considera insa ca au rezultate bune la invatatura, viziune diferita de cea oferita de parinti sau de profesori. Ca si profesorii, peste 35% dintre parintii intervievati considera ca scoala speciala este potrivita pentru acesti copii, iar 50%, scoala obisnuita.

Cercetarea s-a derulat in perioada ianuarie-septembrie 2007 si au fost aplicate aproape 400 de chestionare copiilor si unor tineri cu dizabilitati din sapte judete, Brasov, Cluj, Constanta, Dolj, Prahova, Suceava, Timis si din Bucuresti.