Proiectele actuale ale dezvoltarii navigatiei pe Dunare vor distruge cele mai importante rezervatii naturale, vor reduce resursele de apa potabila si vor creste riscul de inundatii, sustin reprezentantii organizatiei World Wide Fund (WWF). Intreg turismul de pe malurile Dunarii va avea de suferit. Lucrarile ar urma sa adanceasca si sa largeasca un sector de 1.000 km din Dunare, iar portiunea care strabate Romania va fi cea mai afectata. Aceste lucrari ar avea consecinte mult mai grave decat cele produse de Canalul Bistroe, un alt proiect cotroversat.

Uniunea Europeana planuieste dezvoltarea navigatiei pe Dunare, prin adancirea si largirea fluviului. Lucrarile urmeaza sa cuprinda mai mult de o treime din lungimea Dunarii, echivalentul sectorului pe care fluviul il strabate in tara noastra. Aceste lucrari vor transforma Dunarea in nimic mai mult decat un canal de navigatie artificial, distrugand tot ce il face astazi sa fie o bogatie a naturii, sustin reprezentantii WWF. Proiectele actuale de dezvoltare a navigatiei pe Dunare ale UE vor inghiti de doua ori mai multi bani de la contribuabilii tarilor membre, pentru finantarea unor lucrari care nu sunt n ecesare. Aceasta este concluzia unui studiu realizat de Hungarian Environmental Economic Centre (MAKK) pentru WWF. Conform studiului, navigatia pe Dunare este afectata in primul rand de solutiile logistice invechite si ineficiente utilizate in prezent, si nu de adancimea insuficienta a fluviului. Cei care vor suporta costurile acestor lucrari, precum si efectele asociate pierderii a 1.000 km de zone umede aflate de-a lungul fluviului, sunt locuitorii tarilor membre ale UE. “Printre altele, vom plati si pentru cresterea riscurilor de inundatii, reducerea resurselor de apa potabila si distrugerea unor zone de reproducere naturala pentru fauna piscicola”, a explicat Orieta Hulea, coordonatorul Programului WWF “Coridorul Verde al Dunarii Inferioare”.

Lucrarile vor afecta mai multe rezervatii naturale
Primul sector care va fi afectat de lucrari se afla in Germania, intre Straubing si Vilshofen. Dragarea acestui sector va produce consecinte grave asupra padurii aluviale din zona si controlului inundatiilor si va distruge mare parte din habitatele naturale. Urmatorul sector afectat este cel dintre Viena si Bratislava. Lucrarile vizeaza adancirea acestui sector de la 2,2 m la 2,8 m, ceea ce incalca recomandarea Comisiei Dunarii, care stabilea nivelul maxim de adancire la 2,5 m. Acest lucru va avea un efect de domino asupra intregului fluviu, cauzand riscuri mari de inundatii. Intreg sectorul unguresc al Dunarii - 379 de km - va fi afectat de lucrari. Acest lucru va duce la disparitia insulelor si la distrugerea rezervatiilor naturale. Fluviul va fi adancit pe acest sector pana la 2,7 m.

Romånia isi ia adio de la sturioni si de la zone protejate
In Romania, intreg cursul Dunarii va fi afectat. Acest sector este cunoscut drept cea mai naturala parte a fluviului. Numeroasele insule si rezervatii naturale din tara noastra sunt in pericol din cauza lucrarilor proiectate de UE. Pe departe cel mai afectat sector va fi cel cuprins intre Calarasi si Braila.