Pretul mic platit de Ford a trantit ieri titlurile AUCSTotusi, societatea are terenuri de peste 200 mil. euroAmericanii nu au spus nimic de restul actiunilor  Pretul pe care Ford l-a dat pe Automobile Craiova a dezamagit investitorii de pe piata
Pretul mic platit de Ford a trantit ieri titlurile AUCSTotusi, societatea are terenuri de peste 200 mil. euroAmericanii nu au spus nimic de restul actiunilor Pretul pe care Ford l-a dat pe Automobile Craiova a dezamagit investitorii de pe piata Rasdaq si a determinat scaderea cotatiei AUCS cu aproape 16%, dupa revenirea la tranzactionare. Principala vina o are Guvernul Romaniei, care nu a clarificat situatia, nu a facut public contractul de vanzare-cumparare, lasand lucrurile in ceata. Detaliile asupra privatizarii se invart in jurul pretului de cumparare si al semnarii contractului la salonul auto de la Frankfurt. Astfel, Ford a luat 72,4% din capitalul Automobile Craiova cu suma de 57 de milioane de euro.Ce anume a cumparat Ford? A luat doar actiuni? A luat terenuri, cladiri, participatii imobiliare? Lucrurile sunt in continuare la fel de neclare ca si inainte de semnarea contractului de privatizare.In momentul in care compania americana si-a prezentat oferta, pe 6 iulie, Sebastian Vladescu, presedintele comisiei de privatizare, declara ca are asteptari mari de la americani in privinta pretului. „Este vorba despre o cifra cu multe zerouri“, a spus atunci Vladescu.Prefectul de Dolj, Silviu Dumitru, a declarat miercuri, pentru NewsIn, ca Automobile Craiova este „o mortaciune inviata“ de Ford, dar si ca reprezinta cea mai mare realizare pentru Craiova dupa 1989.„Cred ca preluarea Automobile Craiova de catre Ford este cea mai mare realizare dupa '89 pentru Craiova. Este o valoare foarte mare, desi unii au incercat sa sustina contrariul si chiar sa puna bete in roate. Se stie ca uzina era in pragul falimentului, iar sa invii o mortaciune, inseamna o valoare nemasurata“, a spus Silviu Dumitru. Dar piata de capital a ridicat valoarea nominala a titlurilor "mortaciunii" la 8 euro in sedinta de vineri si ieri la 4 euro, desi au fost scaderi de peste 20 de procente in primele ore de tranzactionare. Au apreciat investitorii gresit valoarea de piata a companiei craiovene? "Pretul privatizarii a speriat si ingrijorat investitorii ieri. In plus, ei sunt nelamuriti pentru ca au ridicat valoarea Automobile la o anumita cota si s-au trezit ca, de fapt, Ford a dat cu 87,59 milioane de euro mai putin. Nu pot sa spun daca pretul este in regula, pentru ca nu stiu ce a cumparat pe banii aceia. Şi nu sunt singurul care nu stie. Dar atunci cand tu ai un pret de referinta, cel al pietei, si te trezesti cu alt pret, mai mic, iti pui niste intrebari. Eu cred ca sunt doua variante: fie Ford a incheiat o afacere foarte buna, pentru ca a cumparat, la un pret atat de mic, ceva ce piata a estimat mai scump, fie acest pret nu reflecta o imagine completa, ci doar o fractiune, adica nu s-au vandut terenuri sau imobile", ne-a declarat Mihai Chisu, broker la Egnatia Securities. "Pretul este OK. Conteaza tot ansamblul, nu are rost sa iei in calcul doar pretul. Acolo se vor face investitii si asta conteaza cel mai mult“, afirma saptamana trecuta ministrul Mihai Voicu, membru in Comisia de privatizare, pentru Gazeta de Sud. Voicu a mai spus ca pretul ar fi fost de 300 de milioane de euro, daca ar fi fost incluse si terenurile detinute de Daewoo, vreo 50 de hectare, amplasate in zone bune ale marilor orase din tara. Desi nu s-a lamurit inca ce cuprind activele detinute, incepand de miercuri, de compania americana, oficialii au tinut sa anunte ca aceasta nu va prelua si datoriile istorice ale societatii, estimate intre 800 de milioane si un miliard de euro. Şi nici promisiunile nu intarzie sa apara. Ford promite sa faca investitii directe de 675 milioane de euro pentru modernizarea si retehnologizarea fabricii, sa creasca numarul de angajati la 7.000 si chiar la 9.000 de persoane si sa aduca uzina la parametrii doriti in sase sau sapte luni de la preluare.Şi promisiunile isi au rostul lor, mai ales la inceput de drum, dar inainte de acestea e nevoie de certitudini. De publicarea contractului, pentru ca toata lumea e interesata sa stie despre ce e vorba si sa se lamureasca astfel toate intrebarile care planeaza. Lista necunoscutelor poate continua... Nici Dinel Staicu, patronul SIF Oltenia, nu a lamurit ce se va intampla cu participatia detinuta de SIF5. Luni, Gazeta de Sud scria ca surse apropiate conducerii SIF Oltenia sustin ca societatea nu va accepta in niciun caz de la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului un pret mai mic decat cel de pe piata. SIF5 este cel mai important actionar minoritar al AUCS, cu 22,06 procente. La un pret mediu de 35 lei/actiune, detinerea valoreaza pe piata 48,7 milioane de euro. Dar la pretul oferit de americani, pachetul face 16,7 milioane de euro. Astfel, oricum ar fi facuta tranzactia, cineva va iesi in pierdere. Dinel Staicu si SIF5, daca va vinde la pretul dat de Ford. Acestia au anuntat intentia de a prelua inclusiv pachetul de 22,06% detinut de SIF Oltenia, dar nu de la societate, prin bursa, ci de la AVAS. Cel mai probabil, toate aceste piste se intersecteaza undeva, punct in care toate partile sa castige.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.