Misiunea lui Traian Basescu la Anvers, unde a reprezentat IEFM Navrom Constanta, a inceput la 14.04.1988 si s-a incheiat dupa aproximativ un an, la 05.05.1989. Printre alte activitati, reprezentantul companiei romane de navigatie (de stat, in conditiile de atunci) a avut de rezolvat si problema reparatiilor la cargoul Zimnicea (construit in 1984 la Braila si echipat cu un motor principal tip DKRN, fabricat la Briansk-URSS) care efectua un voiaj pe ruta Galati - Casablanca - Anvers, incarcat cu 2558 tone de cherestea.
Nava, de 4800 tdw, a intampinat conditii meteo foarte rele, mai exact o furtuna violenta, de forta 10-12 in zona Cap Matapan - Cap Passero. La 9 decembrie 1988 a fost inregistrata o avarie grava la motorul principal: fisurarea carterului si pierderea uleiului de ungere. Cu mari dificultati, echipajul a reusit sa ajunga la Casablanca, port unde reparatia nu a fost cu putinta, din lipsa unui santier de specialitate. Comandantul, CLC (capitan de cursa lunga) Valentin Stan, a decis sa se indrepte spre Anvers, unde cargoul a ajuns la 05.01.1989. Conform instructiunilor NAVROM, de problema contactarii specialistului, ofertei, cotatii si efectuarea reparatiei s-a ocupat reprezentantul companiei. Adica CLC Traian Basescu.
"Comandantul Basescu s-a manifestat intr-un mod neloial"
Potrivit raportului semnat de comandantul navei si seful mecanic Ionel Popa, de la 597 de mii de franci belgieni, cost estimat initial, cifra reparatiilor a crescut, finalmente, la cca. 900 de mii de franci belgieni. Intre conducerea navei si reprezentantul Navrom s-a declansat un conflict, pozitiile partilor fiind opuse in privinta acceptarii pretului. "Am scos in evidenta faptul ca s-a depasit cu mult cotatia initiala si ca unele activitati sunt evident exagerate (). In final comandantul si seful mecanic au semnat numai factura in care erau incluse lucrarile executate, a caror valoare se situa aproximativ la nivelul cotatiei. Comandantul Basescu, fata de aceasta situatie, s-a manifestat intr-un mod neloial, cu atat mai mult cu cat de fata mai erau si reprezentantul NAVLOMAR la Anvers, agentul navlositorului si al navei si agentul protector. De asemenea ne-a pus in vedere ca santierul nu va permite plecarea navei din portul Anvers deoarece nu am semnat pentru intreaga valoare. Nu am reactionat la aprecierile si parerile tov. Basescu, reusind, cu calm si tact, sa nu cream o atmosfera improprie prezentei unor persoane straine. Pana la plecarea navei, comandantul Basescu a mai venit de cateva ori la bord, dar a refuzat sa ma informeze asupra instructiunilor primite de la NAVROM Constanta privind buncherarea navei. Exista si alte detalii legate de efectuarea reparatiilor si atitudinea reprezentantului NAVROM la Anvers, dar le consideram neesentiale pentru subiectul prezentului raport", declara Valentin Stan.
La randul sau, CLC Basescu redacteaza un raport "privind reparatia (...) si interpretarea cotatiei initiale comparative cu factura finala", adaugand, dupa semnatura, pe langa referinte pozitive despre seriozitatea santierului, si ca acesta este recunoscut ca fiind cel mai scump prestator de reparatii navale din Anvers. Ambele rapoarte fusesera cerute de comisia infiintata din ordinul sefului Departamentului Transporturilor Navale din Ministerul Transporturilor, contraamiralul Gheorghe Anghelescu. Comisia a rezolvat conflictul dintre comanda navei si reprezentantul NAVROM intr-un mod original, propunand, pe langa achitarea sumei de cca. 900 de mii franci belgieni si penalizarea lui Valentin Stan si a lui Traian Basescu cu reducerea retributiei cu 20% pe o luna pentru "neindeplinirea in totalitate a atributiunilor de serviciu". Solutie vizibil de compromis. Reamintim ca, la vremea aceea, sumele in chestiune erau bani, nu gluma.
"As avea o mare placere sa-l scuip"
Nu stim cum a primit Stan sanctiunea. Reactia lui Basescu s-a tradus printr-un document pe care-l vom prezenta mai jos. Mai intai vom reproduce un fragment din raportul redactat la Anvers (14.03.1989), semnat si parafat "NAVROM Representative Captain T. Basescu", in care cel care avea sa fie un repetabil ministru, deputat de Vaslui si presedinte al Romaniei scrie, cu manuta lui: "Informativ, inainte de plecarea navei din Anvers, am avut o discutie de 10 secunde cu cdt. Stan in care i-am comunicat ca pentru meschinaria si necinstea dansului in relatiile cu mine as avea o mare placere sa-l scuip, repet sa-l scuip, dar singurul lucru care ma impiedica s-o fac este diferenta considerabila de varsta". (Asadar, pe linia acestei barbatesti logici, ar fi putut s-o faca pe ziarista de la Antena 3 "tiganca imputita", ca fiind mai tanara! - n.r.). "In acelasi timp rog sa se noteze ca, consider actuala mea functie ca fiind ocazionala... meseria mea este sa duc si sa aduc vapoare si sunt gata sa revin la bordul navelor fara nici cea mai slaba urma de regret (...) In acelasi timp, va rog sa aveti in vedere ca insasi formatia de ofiter de tanc (petrolier-n.r.) si temperamentul nu-mi permit alta comportare decat cea directa bazata pe incredere, iar in relatiile cu navele si oamenii de la nave nu pot sa fiu altceva decat ce am fost si pana acum, adica un comandant. Diplomatia in orice caz nu este punctual meu tare".
Interesant, semnatarul acestor randuri are astazi atributii esentiale in domeniul politicii externe a Romaniei. In ce priveste reintoarcerea la meserie, fara regrete, este o placa, o simpla figura de stil, repetata si intr-un interviu-fluviu acordat ziarului Tineretul Liber in februarie 1992 ("Intentionez sa ma intorc la meseria mea, dar in nici un caz nu accept sa ma intorc ponegrit"). Dar nu s-a mai intors la meserie.
Schimbarea din functie
Celalalt document, redactat la Constanta la 25.05.1989, ar merita sa fie reprodus integral. El sintetizeaza activitatea supraomeneasca, desfasurata zilnic intre 12-18 ore "fara a dedica macar o singura zi de duminica odihnei, in tot acest timp". "Am sprijinit autocamioanele romanesti stationate in Anvers in a-si rezolva problemele pe teritoriul Belgian sau olandez, iar cand a fost nevoie am organizat transportarea marfurilor romanesti si pe calea ferata", scrie Basescu. Activitati care-i vor fi de mare folos cand va deveni ministru. Deocamdata lipseste domeniul transporturilor aeriene. In persectiva unificarii Pietei Comune din 1992, am analizat impreuna cu firma Furness si am intocmit un studiu in vederea realizarii unei companii mixte in Anvers, in ideea prevenirii <<marginalizarii>> flotei noastre dupa anul 1992 in relatiile de transport cu tarile Pietei Comune", mai nota actualul presedinte. Excelenta idee, remarcabila capacitate de previziune, pana la asocierea cu Thorvald Klaveness nu mai e decat un pas! Dupa revolutie, companiile mixte se vor inmulti ca iepurii pe masura ce flota romaneasca intra la apa. "Pe fondul acestor eforturi in care am fost intotdeauna animat de multa dragoste pentru compania mea, pentru prestigiul si onoarea NAVROM, incepand cu 24.05.1989 am fost schimbat din functia de reprezentant a NAVROM la Anvers, sub acuzatia c-am semnat incorect factura de reparatii a navei Zimnicea", continua Basescu. Cata ingratitudine din partea companiei iubite. (Nu mult mai tarziu, Basescu va invoca starea precara tehnica a navelor romanesti, construite "cu o dotare tehnica minimala, o dotare neperformanta". E cu atat mai meritoriu sentimental de dragoste pentru prestigiul si onoarea companiei proprietare a unor astfel de nave). Indepartat de la Anvers "in baza unor acuzatii dezonorante si nedrepte" de catre niste insi care i-au ignorat meritele, Traian Basescu a fost, din fericire, aproape imediat uns sef la Inspectoratul Navigatiei Civile, inca inainte de caderea lui Ceausescu. De catre alti oameni, de data asta de bine, care, aceia, au stiut sa recunoasca valoarea.