Oameni cu afaceri din diverse partide si-au dat mana peste tara si-n avantul lor au scaldat bugetul de stat si cel al Primariei Capitalei. 150 de miliarde de lei vechi au atras udemeristi si pesedisti, care trag tare alaturi de firme agreate de pedisti pentru schimbarea conductelor de termoficare din cartierul bucurestean Drumul Taberei.

Eficienta inseamna cat mai putine pierderi. Asa au gandit si sefii de la RADET cand s-au decis sa schimbe conductele de termoficare din Drumul Taberei si au purces la licitatii pentru executia lucrarilor si pentru conductele propriu-zise. Modernizarea retelei de termoficare este aproape de final, desi termenul a fost deja depasit pe unele tronsoane si s-a facut in doua etape: tronsonul I Camin CT 10 - Camin C3, unde castigatoare a fost desemnata asociatia SC Gheluv Serv SRL - CCEI SRL - Poni Con SA, in timp ce pentru tronsonul II Camin CT 10 - Camin CD9 - castigatoare a fost asociatia Arcada Constructii SA - General Fluid, iar conductele au fost livrate de Isoplus Romania SRL.


TRIERE. Criteriul pentru alegerea castigatorului licitatiei pentru tronsonul I a fost oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere tehnico-economic. Pentru tratarea cu caldura a bucurestenilor, in afara asociatiei castigatoare, formata din Gheluv Serv, CCEI SRL si Poni Con SA, s-au inghesuit alti sase ofertanti, dintre care trebuie sa ii remarcam pe cei de la Arcada Constructii SA, Consix Constructii SA si General Fluid SA, care, intr-o formula mai restransa, lucreaza la tronsonul II. Inlocuirea conductelor pe aceasta portiune costa putin sub 40 de miliarde de lei vechi. Startul lucrarii, care a fost impartita astfel: Gheluv Serv 34% din lucrare, CCEI SRL 33%, iar Poni Con 33%, a fost dat in martie 2006, dupa actele oficiale ale RADET. In realitate, lucrarile au demarat cu o luna inaintea inceperii campionatului mondial de fotbal de anul trecut si s-au facut incepand tocmai de la o terasa aratoasa din zona. Tot de la RADET am aflat ca durata lucrarilor este de 18 luni calendaristice incepand din martie 2007, pe cand Gheluv Serv si CCEI afisau pe tablele de langa santier un termen de executie incredibil: sase, respectiv sase luni si jumatate.


CONCURS. Din a doua licitatie a iesit invingatoare asocierea dintre Arcada Constructii si General Fluid, care pentru o suma mult mai mica, putin peste 18 miliarde de lei vechi, va schimba conductele de termoficare pe tronsonul II. La ambele licitatii s-au intrecut cu castigatorii si Energoconstructia si Energomontaj, firme care au fost de-a lungul timpului partenere de afaceri. Mai interesant este faptul ca actionarii de la CCEI SRL, una dintre firmele care si-au adjudecat o portiune din tronsonul I, s-a inscris la cea de-a doua licitatie cu o alta firma de-a lor: Edicon SRL, o firma careia ii place foarte mult la bugetul Primariei Generale. Acest tip de participare la licitatii cu firme care sunt inrudite pare sa nu deranjeze pe nimeni din conducerea Primariei Capitalei, din moment ce si un alt caz dovedit de Jurnalul National a fost trecut cu vederea. Este vorba despre Gheorghe Boeru, patronul firmei Romair Consulting, care s-a dus la o licitatie cu doua dintre firmele sale si a si castigat.


CONDUCTE. Elementul principal al lucrarii din Drumul Taberei il constituie, evident, conductele. Cele vechi care nu mai faceau fata au fost schimbate cu altele noi. La licitatia pentru tevi s-au intrecut trei firme: Logstor ROR din Danemarca, Izoterom din Baia Mare, partener de afaceri cu Energoconstructia, si Isoplus Romania SRL din Oradea. Aceasta din urma a avut castig de cauza in livrarea conductelor. Valoarea contractului: aproape 95 de miliarde de lei vechi. Asociatul majoritar, aproape 97 de procente, de la Isoplus Romania SRL este Isoplus Tavhovezetekgyarto KFT, o firma din Budapesta. Un lucru nu trebuie scapat din vedere: in anuntul de participare, RADET a cerut, printre altele, si licenta de distribuitor/ importator, dar si certificat de atestare pentru utilizarea produsului in Romania. Conductele vechi, conform comunicatului primit de la RADET, au fost predate la fier vechi, iar placile de beton care acopereau vechile canale au fost depozitate in curtea regiei, urmand a fi valorificate. Asta nu i-a impiedicat pe unii dintre muncitorii care lucrau in portiunea Poni Con sa taie si cateva bucati de conducta pentru acasa. "Daca se consulta calendarele de licitatie, se poate lesne observa ca, in fapt, RADET a initiat in paralel licitatia pentru achizitia de conducte preizolate si respectiv cea pentru lucrari (este vorba doar de tronsonul I al Magistralei), pe parcursul derularii contractelor reusindu-se o coordonare eficienta intre livrare si executie, atat pentru tronsonul I cat si pentru tronsonul II", a mentionat Virgil Ramba, directorul general Radet.


POLITICUL. Administrator la Isoplus Romania SRL este Istvan Huszar, un consilier local oradean din partea UDMR. Conductele sunt aduse de firma oradeana Trameco, care apartine lui Beniamin Rus, fost vicepresedinte PSD, si strans legat in afaceri cu vicepresedintele Consiliului Judetean Bihor, pedistul Gavrila Ghilea. Presedintele CJ Bihor este colegul udemerist Alexandru Kiss, colegul lui Huszar. Pe linie directa de partid seful lui Ghilea este bihoreanul Vasile Blaga, ministrul Administratiei si Internelor, dar si Adriean Videanu, primarul general al Bucurestiului. Si Poni Con se poate mandri cu legaturi politice, fiind o firma condusa de Dorin Popescu, fiul unui fost consilier PSD in Primaria Generala. In partea de lucrare coordonata de Gheluv Serv se pot vedea si utilaje inscriptionate ECI, adica Eurovia Construct International, firma controlata de senatoarea PD Cornelia Cazacu. Un calcul general ne arata ca pentru schimbarea a 4,6 km de conducte de termoficare s-au cheltuit peste 150 de miliarde de lei vechi. Mai precis, un kilometru de lucrare a costat 32,6 miliarde de lei, aproximativ 950.000 de euro, aproape cat se cheltuieste pentru un kilometru de autostrada. Intre timp, spatiile verzi din jurul lucrarii s-au transformat in balti de combustibil si depozit de nisip si pietris, iar gardurile de fier amplasate de Primaria Sectorului 6 au disparut. Cu toate ca termenele de executie sunt deja depasite, la unele portiuni de magistrala inca se lucreaza. Reprezentantii RADET sustin ca lucrarile sunt in grafic, desi informatiile de pe tablitele amplasate, de exemplu, de ARCADA Constructii spun altceva.


TEVI VALOROASE
"RADET a initiat in paralel licitatia pentru achizitia de conducte preizolate si respectiv cea pentru lucrari. Conductele care au fost inlocuite au fost predate la fier vechi contra cost. Placile de beton care acopereau vechiul canal au fost depozitate in depozitul de materiale al RADET, urmand a fi valorificate"
Virgil Ramba, director general RADET