Seleniul si diabetulSeleniul este un valoros antioxidant, care intareste sistemul imunitar si franeaza actiunea radicalilor liberi ce cauzeaza boli ale inimii, afectiuni degenerative (Parkinson, Alzheimer), dar si imbatranirea prematura. In exces insa, seleniul favorizeaza aparitia diabetului de tip II.

Potrivit unui studiu efectuat in Statele Unite, suplimentul de seleniu peste 200 de micrograme zilnic sporeste riscul de diabet de tip II. Seleniul este un oligoelement cu proprietati antioxidante, comercializat sub forma de capsule gelatinoase in doze forte.


STUDIU. Profesorul Saverio Stranges si echipa sa de la Universitatea de Stat din New York au coordonat un amplu studiu, prezentat recent in Annals of Internal Medicine.

El a monitorizat opt ani peste 1.200 de pacienti inclusi in programul "Nutritional Prevention of Cancer Trial", cu scopul de a stabili capacitatea seleniului de a ne proteja impotriva cancerelor cutanate.

In aceasta perioada, jumatate dintre participantii la studiu a primit zilnic 200 de micrograme de seleniu, iar cealalta jumatate nu a primit decat un placebo.

In opt ani, 58 din cei 600 de subiecti care au primit seleniu au facut diabet de tip II. In aceeasi perioada, din grupul placebo doar 39 de subiecti au facut aceasta forma de diabet. Pentru profesorul Saverio Stranges "este clar ca suplimentul de seleniu nu numai ca nu previne, dar acesta chiar mareste riscul de diabet".

Ce-i de facut, caci despre acest oligoelement aflam zilnic cat de mult ne ajuta in protejarea sanatatii.
Specialistii spun ca aportul de seleniu este diferit de la o zona geografica la alta. De asemenea, se prescriu doze diferite in functie de varsta, sex, stare de sanatate. Mai trebuie sa stim ca solul tarii noastre nu este prea generos in seleniu. Astfel, doza de seleniu zilnica recomandata romanilor este intre 50 si 200 de micrograme.


SURSE. Este important sa ne asiguram doza zilnica de seleniu din alimente care contin acest element. Specialistii spun ca este mult mai profitabil pentru sanatate noastra de a asimila seleniu din alimente decat din suplimente. Pentru aceasta trebuie retinut ca scoicile, molustele fierte, scrumbia alba, tonul, ficatul de vaca, soiurile de varza, ouale si cerealele contin suficient seleniu pentru a nu mai avea nevoie de suplimente.