Recent, Parlamentul European a votat in majoritate un raport privind armonizarea regulilor pentru transportul marfurilor periculoase. Conform raportorului Boguslaw Liberadzki (PSE, PL), propunerea vizeaza o singura lege europeana care sa cuprinda prevederile curente pentru transportul rutier si feroviar si care sa includa si dispozitii pentru caile navigabile interne. Deputatii europeni au considerat ca propunerea, odata acceptata, va contribui la o simplificare legislativa si la conditii mai sigure de transport. Actualele prevederi europene privind transportul pe cai rutiere si feroviare al marfurilor periculoase sunt mult prea complicate si dificil de aplicat de catre cetateni, de operatori din transporturi si de autoritatile nationale. Noua lege se doreste mai simpla si usor de inteles. Propunerea include si dispozitii pentru transportul marfurilor periculoase pe cai navigabile interne, considerand riscul crescut de accidente si in acest sector de transport. 110 miliarde de tone de marfa Cantitatea totala de marfuri periculoase transportate anual in Uniunea Europeana este de aproape 110 miliarde tone, dintre care 58% prin transport rutier, 25% prin transport feroviar si 17% prin cai navigabile interne. Prevederile actuale privind transportul international de marfuri periculoase sunt bazate pe Recomandarile Natiunilor Unite, aplicate in sectorul cailor navigabile Europene interne prin trei instrumente:- Acordul European referitor la transportul rutier international al marfurilor periculoase (ADR);- Prevederi privind transportul international feroviar al marfurilor periculoase (RID);- Acordul European referitor la transportul de marfuri periculoase pe cai maritime (ADN).ADN se afla in curs de ratificare si se asteapta sa intre in vigoare cel mai tarziu in 2009. Potrivit Comisiei Europene, acordul ADN a fost semnat de noua state membre ale Uniunii. Exista si doua seturi de prevederi ADN (ADN-R si ADN-D), care sunt aplicate in prezent in transportul marfurilor periculoase pe Rin si, respectiv, pe Dunare.Deputatii au cerut cateva precizari de natura tehnica, ce permit statelor membre sa impuna, pentru motive de siguranta, norme speciale pentru situatii care nu sunt mentionate in noua directiva.Statele membre pot stabili cerinte specifice de siguranta pentru transportul national si international de marfuri periculoase pe teritoriul lor in ceea ce priveste:- transportul de marfuri periculoase realizat cu vehicule, vagoane sau nave destinate cailor navigabile interioare, care nu face obiectul prezentei directive;- utilizarea unor rute prestabilite;- norme speciale pentru transportul de marfuri periculoase in trenuri de calatori.Comisia va trebui sa fie informata cu privire la astfel de dispozitii si sa informeze corespunzator, la randul sau, celelalte state membre. In perioada 1995-2004, transportul de marfa a crescut cu 28%, iar pana in anul 2020 se estimeaza o crestere de 50%. Transportul de marfa se realizeaza in proportie de 58% in sistem rutier, 25% in sistem feroviar si 17% pe caile navigabile interne. Produsele periculoase reprezinta 8% din volumul marfii transportate. Acest tip de transport prezinta un risc ridicat pentru regiunile tranzitate si, de aceea, Uniunea Europeana trebuie sa ia masuri pentru sporirea sigurantei. Legislatia existenta in Uniunea Europeana acopera doar transportul de produse periculoase in sistem rutier si feroviar, pentru transportul naval existand doar conventii internationale, la care si statele membre sunt parte. Prin aderarea Romaniei si a Bulgariei, aproape intreg cursul Dunarii devine cale navigabila interna.