Saptamana trecuta a expirat termenul pentru primirea de catre Ministerul Apararii a documentatiei necesare initierii programului "Avion Multirol al Fortelor Aeriene" din partea firmelor interesate sa vanda Romaniei avioane multirol. Este vorba de
Saptamana trecuta a expirat termenul pentru primirea de catre Ministerul Apararii a documentatiei necesare initierii programului "Avion Multirol al Fortelor Aeriene" din partea firmelor interesate sa vanda Romaniei avioane multirol. Este vorba de cel mai mare contract pentru inarmare, derulat de Romania in ultimele decenii. Suma initiala care se va aloca pentru acest proiect depaseste 3,5 miliarde de euro. La aceasta suma se vor adauga, in timp, costurile de intretinere si zbor care vor depasi 10 miliarde de euro.
Ministerul Apararii a transmis o cerere de informatii - RFI (Request For Information) prin care a solicitat informatii referitoare la cinci tipuri de avioane multirol care pot indeplini cerintele operationale intocmite de Fortele Aeriene Romane. La aceasta cerere de informatii-RFI, posibilii ofertanti au transmis raspunsuri Ministerului Apararii. Potrivit datelor oficiale furnizate de Departamentul pentru Armamente, "Ministerul Apararii a primit raspunsuri la toate cererile de informatii - RFI transmise, de la sapte potentiali furnizori, prin care sunt prezentate date referitoare la avioanele Eurofighter, F 16, F 18, JAS 39 Gripen si Rafale."
Inlocuirea "plugurilor" rusesti
Dupa ce Romania a anuntat ca vrea sa cheltuiasca peste 3,5 miliarde de euro pentru a schimba batranele avioane MiG 21, care au brazdat mai mult ogoarele patriei decat cerul, "rechinii" internationali din industria de armament au inceput sa dea tarcoale pusculitei armatei. A fost aruncata in lupta toata artileria pentru a incerca sa demonstreze politicienilor de la Bucuresti ca au marfa de calitate. "Avionul meu e mai bun decat al concurentei, ca iti da bomba in cap mai repede... Ba al meu e mai bun ca iti trimite o racheta aer-sol de nici nu stii cand te-a lovit", se lauda cei care au inceput sa-si prezinte pasarile de otel pe la targurile si expozitiile de profil. Aviatorii militari si-au facut temele.
Au intocmit documentatia cu cerintele tehnice si operationale pentru noul avion multirol si acum asteapta decizia politica. Aceasta e foarte greu de luat cand vrei sa ramai in gratiile SUA, dar nici pe cei din UE nu vrei sa-i pierzi de prieteni. Tehnic vorbind, avem de ales intre batranul F-16 calit in numeroase batalii aeriene, modernul JAS-39 al suedezilor care nu a participat decat la joaca de-a razboiul si faimosul Typhoon, trimis recent in Afganistan sa-si dovedeasca calitatile in lupta cu talibanii. In joc a intrat pe ultima suta de metri F-18 de la Boeing si Rafale de la Dassault.
La o analiza simpla, multi ar fi inclinati sa-i dea castig de cauza lui F-16. E rodat in lupta, se afla in exploatarea multor armate, dar in scurt timp pe linia de asamblare a acestui aparat va intra in fabricatie F-35. JAS-39 e un avion din generatia a IV-a, costa destul de putin, dar doar doua tari din NATO s-au dotat recent cu astfel de avioane. Typhoon-ul este intr-adevar cel mai bun ca performate. Are in schimb o singura hiba: e al dracu' de scump. Pe langa faptul ca un singur aparat costa de doua ori mai mult decat un JAS-39 Gripen, exploatarea lui implica cheltuieli aproape duble fata de un F-16.
Decizie grea
In aceasta situatie se pune intrebarea ce vor decide politicienii. Greu de spus avand in vedere ca vine un an electoral care se va suprapune si cu un deficit al bugetului de asigurari sociale. Va aloca Guvernul un buget de 2,38% din PIB pentru Ministerul Apararii sau guvernul va subtia bugetul armatei pentru a dirija mai multi bani pentru pensii, sanatate si invatamant? Tentatiile sunt mari, deoarece la un asemenea contract important si comisioanele la vedere sau posibilele spagi nu sunt de neglijat.
Sa speram ca nu se va apela la cea mai paguboasa varianta. Belgienii si israelienii au depus si ei o oferta de intentie pentru a ne vinde F-16 la mana a doua. Ar fi o noua afacere paguboasa pentru statul roman dupa cea facuta pentru modernizarea MiG-urilor rusesti. Pana una alta noi ne tinem coada sus si am trimis vreo patru aeronave LanceR sa faca politie aeriana in tarile baltice, care sunt membre NATO, dar nu au aviatie de vanatoare. Estonienii, lituanienii si letonienii au fost primiti in NATO si fara avioane de lupta. Au zis ca nu au bani momentan pentru asemenea investitii. In schimb, noi am cumparat fregate la mana a doua de la englezi, rachete sol-aer pe care olandezii nu le mai folosesc si avioane Hercules care au facut razboiul din Vietnam. Afaceri paguboase pentru armata, platite din buzunarul contribuabilului, unele din ele fiind in atentia justitiei ca urmare a unor acuzatii de luare si dare de mita. Numai in cazul fregatelor se vorbeste de un comision de aproape 10 milioane de euro. Asta la un contract initial de 200 de milioane de euro. Atunci, cat o fi comisionul la un contract initial de peste 3,5 miliarde de euro pentru noul avion multirol?
Typhoon-ul bate avioanele rusesti
Marco Valerio Bonelli, Head Media Communication Alenia Aeronautica, a tinut sa precizeze pentru ziarul Ziua ca in cazul in care Romania ar alege avionul Typhoon, offset-ul ar reprezenta cel putin 80% din valoarea contractului.
In opinia lui Bonelli, "Typhoon este, astazi, singurul avion multirol de ultima generatie disponibil pe piata. In realitate, avionul american F-22 este singurul avion de atac cu o superioritate aeriana reala, in timp ce JSF este un avion de atac la sol care poate folosi de asemenea rachete aer-aer, dar pierde viteza, spatiu de manvera si prea multe rachete ca sa poata fi folosit ca un avion de atac real".
Reprezentantul Alenia considera ca avionul Typhoon este ieftin. "Poate credeti ca glumesc, dar costurile de dezvoltare initiale ale Typhoon-ului se ridicau la 19 miliarde de euro, in timp ce JSF costa acum cu mai mult de 250 miliarde de dolari si nimeni nu poate spune care vor fi costurile finale. Typhoon-ul este un avion cu doua motoare, cu radar si sisteme mult mai puternice decat ale competitorilor, poate folosi incarcaturi mai mari de bombe, de rachete aer-aer si aer-sol decat competitorii. Cu exceptia lui F-22, este singurul avion capabil sa descopere, sa atace si sa distruga un Suhoi (Su-27, Su-30 sau Su-35). In timpul exercitiilor din SUA, India si Singapore, avioanele de lupta Suhoi aflate in serviciul Fortelor Aeriene Indiene s-au dovedit superioare avioanelor F-16 sau F-15 din dotarea fortelor aeriene ale SUA sau Singapore", ne-a spus Marco Bonelli. Acesta a mai adaugat faptul ca "pretul unui aparat Typhoon este doar cu 15% mai mare decat al unui F-16 sau al unui Gripen, luand in considerare oferta totala, nu numai pretul unui singur aparat. Trebuie luat in considerare faptul ca pretul de achizitie al unui aparat nu reprezinta costul unui singur avion, oferta totala incluzand mentenanta, antrenarea pilotilor, piesele de rezerva etc. pentru intreaga perioada de viata a aparatului. Un aparat cu doua motoare este mai sigur in zbor si reduce riscul ca avionul sa se prabusesca din cauza opririi motorului. Mai mult, cu un avion de lupta de top, superior tuturor adversarilor, Romania, asemeni Italiei, Spaniei, Germaniei, Marii Britanii si Austriei, isi poate sustine politica de aparare in urmatorii 40 de ani, asigurand securitatea deplina a frontierelor. Nu mai vorbim de faptul ca fortele aeriene vor fi dotate la nivel de top."
Chestiunile legate de pret sunt foarte sensibile
Reprezentantul Alenia considera ca Eurofighter este cel mai bun avion de lupta multirol de pe piata. "Si nu spun eu asta, ci spun acest lucru pilotii din Italia, Marea Britanie, Germania, Spania. Cand sunt intervievati, ei spun: este o lume aparte, este o alta poveste, nu se compara cu F16, Mirage 2000, Gripen, F18 sau MiG 29", ne-a declarat Bonelli. Acesta a fost foarte retinut cand am solicitat informatii despre oferta financiara. "Chestiunile legate de pret sunt foarte sensibile si in aceasta etapa a procesului am dori sa le pastram confidentiale", a spus Marco Bonelli.
Ziarul ZIUA a intrat in posesia principalelor informatii din caietul cu cerintele operationale formulate de Statul Major al Fortelor Aeriene (SMFA) pentru noul avion multirol. Specialistii din aviatia militara spun ca MiG-urile 21 Lancer trebuiesc inlocuite cu 48 de aparate, compatibile cu misiunile NATO, iar acest fapt determina si sustine necesitatea inzestrarii cu un avion polivalent, capabil sa contribuie la apararea spatiului aerian, flexibil in misiunile de atac la sol, dar deopotriva capabil sa execute misiuni de cercetare aeriana si de vanatoare-interceptare. Potrivit unor surse militare, "achizitionarea avioanelor multirol va reprezenta integrarea Fortelor Aeriene Romane in familia celor moderne, din NATO, astfel incat sa fie capabile sa actioneze ca un tot unitar impotriva oricarei amenintari, oricat de complexa ar fi". In conditiile noilor misiuni, complexe si desfasurate in zone foarte fierbinti, aeronavele viitoare trebuie sa faca fata provocarilor generate de evolutia tehnicii in urmatorii 30-40 de ani, se mentioneaza in raportul SMFA.
Cerintele operationale
Viteze supersonice la orice altitudine
Potrivit datelor din caietul cu cerintele operationale, noul avion multirol care va intra in dotarea fortelor aeriene va trebui sa fie un aparat de lupta capabil sa execute misiuni cu grad ridicat de complexitate si risc, asimilat perfect misiunilor aer-aer, aer-sol si aer-mare, in toate conditiile meteo, ziua si noaptea, independent sau in formatie, cooperand cu mijloacele de comanda din aer si de la sol, in limita vizibilitatii directe si dincolo de aceasta, in conditiile razboiului electronic, in oricare dintre zonele de conflict.
Noul avion va trebui sa puna in valoare pregatirea operationala a pilotilor prin eficacitate maxima in conditiile campului de lupta modern si sa dispuna de: flexibilitate in executarea misiunilor, posibilitatea schimbarii misiunii in aer, capabilitate mare de supravietuire in mediu ostil, timp redus de refacere a capacitatii de zbor si de lupta, autonomie mare de zbor, viteze supersonice la orice altitudine, exploatarea la sol si in zbor a avionului fara restrictii, reducerea sarcinilor pilotului, viteza mica de aterizare si distanta mica de rulaj, sistem de realimentare in zbor.
De asemenea, sa dispuna de capabilitate de refacere a capacitatii de lupta pe aerodromuri sumar amenajate (expeditionare) si sa poata acrosa armament inteligent.
Melescanu, chemat la Parlament
Ministrul Apararii, Teodor Melescanu, este asteptat maine la Comisia de aparare a Senatului pentru a clarifica unele aspecte sesizate in legatura cu procedurile de achizitionare a unor avioane si sisteme aeronautice. Presedintele Comisiei de aparare a Senatului, Cristian Diaconescu, a declarat, pe 30 august, ca membrii Comisiei au decis sa il cheme la audieri pe ministrul Apararii dupa ce au fost primite mai multe sesizari privind procedurile de achizitionare a unor avioane. Diaconescu a mentionat ca sesizarile primite la comisie privesc atat proceduri de achizitionare derulate pana acum, cat si proceduri in curs de derulare, Melescanu fiind chemat pentru clarificari.
F-16, intermediar pentru F-35
"Guvernul Statelor Unite ale Americii lucreaza cu guvernul tarii dumneavoastra si cu Fortele Aeriene romane pentru a oferi o solutie de tranzitie dupa inlocuirea avioanelor MiG-21 cu aeronave de lupta multirol mult mai moderne. SUA sunt foarte interesate ca guvernul roman, fortele aeriene, sa se doteze cu avioane F-16 Fighting Falcon. Credem ca este avionul cel mai potrivit, cea mai potrivita solutie pentru fortele aeriene. Intruneste cerintele de aparare, cat si pe cele impuse de indeplinirea obligatiilor NATO. De asemenea, guvernele din SUA si Romania lucreaza impreuna, in primul rand, pentru stabilirea cerintelor exacte, apoi pentru a se afla de cate aeronave aveti nevoie si in ce configuratie. De abia dupa aceea se poate vorbi despre costuri si despre posibilitatea achizitionarii unor avioane F-16 noi sau unele pe care guvernul SUA sa le ofere la un pret foarte mic sau chiar gratis", a declarat pentru ZIUA seful Biroului de Cooperare Militara romano-americana, colonelul John Ingham. "Guvernul SUA este foarte interesat sa discute cu cel roman posibilitatea ca tara dumneavoastra sa devina natiune participanta la programul Joint Strike Fighter F-35. Daca reusim sa va aducem in acest program, Romania ar putea deveni prima tara din Europa de Est care sa foloseasca F-35. Insa, pentru asta este nevoie de un avion de tranzitie, asa cum au procedat si fortele aeriene italiene", a continuat oficialul american, care a tinut sa precizeze ca oferta a fost deja prezentata omologilor romani.
Aflat in dotarea a 24 de state, cu un numar de peste 4000 de avioane fabricate si participant la mai multe razboaie in ultimii 20 de ani, F-16 poate fi considerat unul dintre cele mai cunoscute aeronave de lupta. Desi sunt produse de o firma privata - Lockheed Martin -, oferta de inlocuire a batranelor MiG-21 vine din partea Guvernului SUA. Iar in momentul de fata se poarta negocieri la nivel interguvernamental, analizandu-se cel putin doua oferte ce vizeaza livrarea a 24 de avioane sau a 48. In functie de aceste rezultate, administratia de la Washington urmeaza sa stabileasca alte modalitati de negociere cu Lockheed Martin. In orice caz, un model similar a fost adoptat si de catre statul italian. Pentru a face trecerea de la vechile avioane F-104, la cele de ultima generatie (F-35 si Eurofighter), fortele aeriene italiene au optat pentru o perioada de tranzitie care presupune folosirea aeronavelor F-16. De asemenea, in 2003, un contract similar celui propus Romaniei a fost semnat cu Polonia si a fost considerat la vremea repectiva cel mai important contract din domeniul apararii din zona est-europeana. Astfel, statul polonez a optat pentru achizitionarea a 48 de aeronave de la Lockheed Martin, valoarea contractului fiind de aproximativ 3,5 miliarde de euro.
160 de euro din buzunarul fiecarui roman
Daca un roman ar dispune de cele 3,5 miliarde de euro ar putea sa isi cumpere in jur de 400.000 de autoturisme Dacia Logan. In cazul in care ar vrea sa isi ia o casa, banii i-ar ajunge sa cumpere cam 60.000 de garsoniere. Daca ar avea salariul minim pe economie ar trebui sa munceasca 30 de milioane de luni ca sa stranga aceasta suma. Sau ar trebui sa joace la Loto 6 din 49 si sa castige de 350 de ori marele premiu de 10 milioane de euro, care a fost cel mai mare premiu din istoria Loteriei. In cazul in care ar vrea sa faca un act de caritate ar putea sa dea la fiecare din cei aproximativ 20 de milioane de romani in jur de 160 de euro. Practic, atat va trebui sa plateasca din buzunar fiecare roman pentru cel mai mare contract de inarmare pe care Romania il demareaza in cateva luni. Si asta nu e totul, deoarece bugetul pe urmatorii 10 ani alocat de statul roman pentru achizitii militare depaseste 12 miliarde de euro.
Suedezii ofera JAS-39 in rate
Richard Smith, directorul de marketing al companiei Gripen, producatorul aeronavei JAS-39, ne-a declarat ca firma pe care o reprezinta pune la dispozitia Guvernului Romaniei o oferta flexibila.
Suedezii sunt dispusi sa ofere avioanele si prin programe de leasing sau leasing spre cumparare. "Exista si varianta de leasing pentru care au optat deja Cehia si Ungaria", a precizat Smith. "Aceasta varianta poate include o perioada de gratie de cinci ani, fara plata, timp in care partea romana s-ar acomoda cu avioanele. Variantele de finantare includ rate a caror marime este direct legata de cresterea economica a Romaniei (a Produsului Intern Brut) si a caror plata se poate intinde pe o perioada de pana la 20 de ani. Astfel, bugetul de achizitii nu ar avea de suferit", a declarat Smith. El a subliniat faptul ca productia si livrarea a 48 de avioane de lupta s-ar realiza in cinci-sase ani.
Legat de costurile unui avion, reprezentantul Gripen a tinut sa puncteze avantajele financiare ale costurilor pentru ora de zbor cu o aeronava JAS-39. "Costul orei de zbor pentru aeronava noastra este de aproximativ 3300 de euro", a explicat Smith. "Costurile operarii unui Typhoon Eurofighter sunt de 35.000 de euro pe ora si ale unei F16 de 8000 de dolari pe ora, conform oficialilor celor doua companii", sustine Smith.
In privinta offset-ului, Richard Smith a spus ca acesta ar putea acoperi 100% din valoarea contractului si se bazeaza pe trei elemente esentiale: "investitii, locuri de munca si crestere a exportului. In Africa de Sud Gripen a adus investitii in industria aeronautica si de aparare, iar in Ungaria in afacerile cu electrocasnice".
Suedezii de la Gripen au semnat pana in prezent trei contracte majore de vanzare a avioanelor de lupta: 28 de aparate de zbor catre Africa de Sud, 14 aeronave catre Cehia si alte 14, Ungariei. Ei se afla in tratative cu autoritatile din Bulgaria si in negocieri avansate cu India.
Typhoon Eurofighter
Anvergura - 10.95 m
Lungime - 15.96 m
Inaltime - 5.28 m
Greutate la gol - 11.000 kg
Masa maxima la decolare - 23.000 kg
Propulsie - doua motoare Eurojet EJ2000 turbofan
Viteza maxima - Mach 2.0
Autonomie - aprox 3.700 km
Primul zbor - 24.03.1994
Pret - 58-60 milioane de euro
Producator : Eurofighter GMBH
Actionari: 46% - EADS (Germania, Franta, Spania), 33% - BAE Systems (Marea Britanie), 21% - Alenia Aeronautica (Italia)
Gripen JAS 39
Anvergura - 8.4 m
Lungime - 14.1 m
Inaltime - 4.5 m
Viteza maxima - Mach 2.0
Greutate la gol - 6.800 kg
Masa maxima la decolare - 14.000 kg
Propulsie - un motor Volvo Aero RM12 (GE404)
Autonomie maxima - 2.800 km
Primul zbor - 9.12.1988
Pret: 33-37 milioane de euro
Producator : SAAB
Actionari : 35% - BAE Systems (Marea Britanie), 35% - Investor AB (Suedia), 29% - Wallenberg (Suedia)
Rafale
Caracteristici generale
Echipaj: 1/2
Lungime: 15,27 m
Anvergura: 10,80 m
Inaltime: 5,34 m
Incarcatura la gol: 9.060 kg
Masa maxima la decolare: 24.500 kg
Propulsie: doua motoare SNECMA M88
Viteza maxima: 1.8 Mach
Autonomie maxima: 1.800 km
Producator: Dassault Aviation
Primul zbor: 4 iulie 1986
Pret: 48 milioane euro
F-16
Anvergura - 9.8 m
Lungime - 14.8 m
Inaltime - 4.8 m
Viteza maxima - Mach 2.0
Greutate la gol - 8.272 kg
Masa maxima la decolare - 16.875 kg
Propulsie - motor Pratt & WWhitney F100 -PW- 220
Autonomie maxima - 4.800 km
Primul zbor - 02-02-1974
Pret:14-22 milioane de euro
Producator: General Dynamics/Lockheed Martin (USA)
F/A-18-Hornet
Caracteristici generale
Echipaj: 1
Lungime: 17,1 m
Anvergura: 12,3 m
Inaltime: 4,7 m
Greutate la gol: 11.200 kg
Masa maxima la decolare: 23.400 kg
Propulsie: doua motoare General Electric F404-GE-402
Viteza maxima: 1,8 Mach
Autonomie maxima: 3.330 km
Producator: Boeing
Primul zbor: 18 noiembrie 1978
Pret: aproximativ 35 milioane dolari
Primul Spartan va fi livrat pana la sfarsitul acestui an
Saptamana aceasta au inceput la Bucuresti negocierile finale intre Ministerul roman al Apararii si firma italiana Alenia Aeronautica, in vederea semnarii contractului pentru achizitia a sapte avioane de transport mediu-curier C-27J Spartan. Negocierile au fost demarate ca urmare a publicarii hotararii definitive a Curtii de Apel, care a admis in totalitate recursul inaintat de Alenia Aeronautica, aleasa sa furnizeze sapte avioane C-27J Spartan pentru Fortele Aeriene ale Romaniei. "Daca partenerii nostri vor cere acest lucru, vom putea livra un avion pana la finele acestui an, sau la inceputul lui 2008", a declarat Paolo Pozzessere, prim-vicepresedinte pentru vanzari internationale al companiei italiene. "Alenia Aeronautica si-a exprimat in mod oficial interesul pentru privatizarea Avioane Craiova, o companie care poate sa se integreze perfect in sistemele Alenia, atat in ce priveste productia de aerostructuri, cat si ca centru de suport logistic pentru avionul C-27J si pentru Eurofighter, care reprezinta cea mai buna optiune, care raspunde necesitatilor Romaniei in cadrul licitatiei pentru avionul de lupta din urmatoarea generatie", a adaugat Pozzessere.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.