Comisiile de Aparare ale Senatului si Camerei Deputatilor il audiaza maine pe ministrul Teodor Melescanu in legatura cu achizitiile de avioane al caror buget preliminat depaseste substantial 3 miliarde de euro.

Convocarea ministrului Apararii la Parlament nu este o operatiune de simpla curtoazie. Ea este conforma cu drepturile Parlamentului de a se informa prin mecanisme democratice asupra unor chestiuni sensibile, de mare interes si asupra carora cetatenii au dreptul de control prin reprezentantii lor alesi.


LICITATIE CONTESTATA. Opinia publica a urmarit cu mare interes prima achizitie publica facuta de Ministerul Apararii pentru tehnica aeronautica - programul de dotare cu avioanele scurt-mediu curier. De aproape un an de zile, aceasta licitatie, care trebuia sa desemneze firma castigatoare pentru cele 7 avioane de transport, a fost subiectul unor contestatii si procese la capatul carora nu este foarte clar cine a castigat. Si mai ales de ce. Jurnalul National a urmarit constant acest scandal juridic pornit din jocul de interese economice si politice in desemnarea ofertei castigatoare. Potrivit firmei EADS Casa, oferta ei a fost respinsa, desi corespundea caietului de sarcini si, sa retinem, este mai ieftina cu circa 47 de milioane de euro decat propunerea firmei Alenia. Prin aceasta diferenta substantiala de costuri se incalca principiul de baza al licitatiei asumat de Ministerul Apararii - cel mai redus cost.


CONTROALE. Derularea licitatiei si respectarea procedurilor au fost controlate si de Directia antifrauda din Ministerul Apararii. Raportul preliminar nu a fost dat publicitatii, cu toate ca la declansarea acestei actiuni, fostul ministru Sorin Frunzaverde promisese acest lucru. Ca e ceva putred in toata afacerea rezulta si din "miscarile de cadre" din interiorul institutiei militare: toti ofiterii care s-au aflat pe traseul licitatiei cu cantec, inclusiv seful Departamentului Inzestrare si comandantul Fortelor Aeriene, fie au plecat din armata, fie sunt in pozitii inferioare.


Italienii de la Alenia anunta deja ca pot livra primul avion din seria de 7 controversate Spartan, dand sa se inteleaga ca au inceput negocierile finale cu Ministerul Apararii, dupa cum informeaza ROMPRES. Informatia nu este insa confirmata si de Ministerul Apararii. De altfel, un oficial Alenia "livrase" in urma cu cateva saptamani o informatie stanjenitoare pentru Ministerul Apararii, invocand comenzi deja facute la Spartan, desi nu exista un contract.
    

Manevre pentru avionul multirolUn alt subiect fierbinte pe care trebuie sa-l lamureasca ministrul Teodor Melescanu la audierea de astazi este dotarea Fortelor Aeriene cu avionul multirol, o achizitie de cateva miliarde de euro.
Startul gresit de la avionul scurt-mediu curier starneste deja ingrijorare in mediile politice si economice din Romania si din tarile partenere NATO. Circula deja informatii subterane legate de manevrele unui grup bine constituit de ofiteri si vanzatori de armament care si-au "testat" priceperea in manevrarea fondurilor publice in interes propriu. Comi-sia de Aparare a Senatului, condusa de Cristian Diaconescu, s-ar afla in posesia unor informatii de natura sa deschida aceasta cutie a Pandorei. Audierea dlui Melescanu poate fi doar inceputul unei anchete temeinice, o premiera in democratia noastra parlamentara.