Pretul de cumparare oferit de americani nu include datoriile istorice de 800 de milioane de dolari.

Vom investi masiv la Craiova, spune
John Fleming, presedintele Ford Europa Oferta financiara imbunatatita si irevocabila a Ford Europe pentru cumpararea pachetului majoritar detinut de statul roman la Automobile Craiova se prezinta atit cu avantaje, cit si cu dezavantaje. Americanii au oferit 57 de milioane de euro pentru 72,4% dintre actiunile Automobile Craiova, cu doua milioane de euro peste pretul inaintat initial. Oficialii Ford au anuntat ca vor prelua doar activele care tin strict de productia de masini. Celelalte active pe care societatea romaneasca le detine, cum ar fi terenuri sau Mecatim Timisoara, vor ramine in proprietatea actualilor actionari, a declarat pentru The Money Channel Sebastian Vladescu, presedintele Comisiei de privatizare. „Ford va ramine proprietara facilitatilor industriale de la Craiova, iar celelalte proprietati anexe vor reveni actionarilor. Spre exemplu, daca am vinde Mecatim Timisoara, ca valoare imobiliara am putea ajunge la o suma echivalenta cu cea primita de la Ford", a explicat Vladescu. Statul roman a rascumparat, la sfirsitul lunii august 2006, 51% dintre actiunile detinute de compania coreeana Daewoo Motor pentru 60 de milioane de dolari, dintre care 10 milioane de dolari reprezentau datorii.

Pretul de vinzare nu a fost principalul criteriu, spune partea romana. „Pretul nu a fost componenta-cheie. Nu am vrut sa vindem, ci de fapt sa dezvoltam o operatiune industriala. Ambele parti sint interesate ca Ford sa lucreze in Romania", a sustinut Vladescu. Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor Auto din Romania, a spus ca nu pretul este relevant, ci programul de fabricatie si investitiile ulterioare. „Daca prin acest pret Ford preia si datoriile istorice ale Automobile Craiova, atunci este o afacere foarte buna", a sustinut Stroe. De cealalta parte, Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR), spune ca oferta Ford este dezavantajoasa. „Este clar ca pretul e dezavantajos. Diferenta dintre oferta imbunatatita si cea initiala probabil ca reprezinta salariile membrilor Comisiei de privatizare pentru cele doua-trei luni cit au muncit impreuna cu Ford", a afirmat Ionescu. Presedintele ANEIR admite totusi ca va fi in beneficiul Romaniei daca Ford va avea o productie semnificativa la Craiova. Omul de afaceri Catalin Chelu, actionar SIF Oltenia, a recomandat companiei sa nu-si vinda participatia la Automobile Craiova. „Daca as putea decide eu pentru acel pachet de 22% detinut de SIF 5 la Automobile Craiova, nu l-as vinde cu mai putin de 25 de milioane de euro", a declarat Chelu pentru The Money Channel.

Daca va deveni proprietarul uzinei de la Craiova, Ford s-a angajat sa faca investitii totale de un miliard de euro in Romania. Numai ca Vladescu a recunoscut ca Ford nu va prelua si datoriile istorice ale Automobile Craiova, care se cifreaza la 800 de milioane de dolari. Ford s-a angajat sa produca 300.000 de masini pe an incepind cu 2011 si tot atitea motoare, cea mai mare parte mergind la export. In Romania, cel mai probabil, ar putea fi produsa urmatoarea generatie a modelului de clasa mica Ford Fiesta, sustin analistii romani. Ford Europe este divizia europeana a Ford Motor, al treilea producator de autovehicule la nivel mondial. Statul roman controleaza prin Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) un pachet de 72,4% in cadrul societatii Automobile Craiova. Restul de 22% sint detinute de SIF Oltenia si 5,6% apartin actionarilor minoritari. Automobile Craiova detine 100% din Daewoo Automobile Romania (DWAR), compania care produce autoturismele Daewoo sub licenta GM Daewoo Technologies.

Familia Ford ramine in industria de masini. Detalii pe www.cotidianul.ro/select