Ce functii i se confera mult cantatului "boom" imobiliar in perioada actuala?!  1) de a oferi birouri luxoase multinationalelor si altor companii straine care s-au instalat in Romania si care n-au gasit asa ceva aici pentru ca, in jumatate de veac de comunism, aceasta a constituit un aspect complet secundar si ignorat; 2) de a pune la  dispozitia imbogatitilor tranzitiei si unora dintre castigatorii merituosi ai perioadei noi locuinte, conforme statutului pe care l-au dobandit sau pe care-l doresc; 3) sa extinda rapid spatiile comerciale pentru expansiunea vanzarilor catre populatie, extindere finantata prioritar de capitalul strain, pentru ca expansiunea vanzarilor se face de firme straine pe baza de marfuri straine, adica din import, din punctul romanesc de vedere.


Cateva concluzii sunt lesne de evidentiat. "Boom"-ul are o componenta straina preponderenta. Nu doar finantarea este asigurata de capitalul strain, dar si beneficiarii sunt companii straine. Ciclul este aproape firesc. Pentru a-si promova expansiunea, capitalul strain si-o si finanteaza, adeseori si constructorii fiind tot firme straine. Numai terenurile sunt din domeniul public romanesc, din pacate, varate in afaceri la preturi derizorii cu concursul clientelar al decidentilor din administratia publica.


Partea "rezidentiala" este singura componenta romaneasca. In acest domeniu, "boom"-ul imobiliar are un caracter strict elitist. Beneficiarii sunt o mana de oameni. Nu se construieste - cel putin deocamdata - decat pentru bogati. Pana si de altfel foarte putinele "locuinte sociale" construite de primarii nu sunt facute decat pentru bogatii clienti politici, caci au piscine, terase, garaje si altele asemenea. Ramane de vazut ce se va intampla cu "boom"-ul imobiliar dupa ce imbogatitii tranzitiei vor fi "incartiruiti" in noile cartiere rezidentiale.


Ca actualul "boom" imobiliar nu are caracter de masa este dovedit de multe alte aspecte. Urmarind profituri ametitoare rapide, finantatorii si asa-numitii dezvoltatori nu se gandesc decat la beneficiari de lux, clasa mijlocie nici nu este vizata si ce sa mai vorbim de paturile mai sarace! Proiecte rezidentiale pentru aceste ultime destinatii nici nu exista si nici nu se gandeste nimeni la ele. La scara de ansamblu se construieste de fapt putin, in ciuda aparentelor. Oferta imobiliara este mica si, de aceea, cererea apare disproportionat de mare. Ca urmare, preturile in imobiliare cresc, inclusiv la apartamente in blocurile vechi de pe vremea lui Ceausescu, unde continua de fapt sa locuiasca grosul populatiei urbane.


Statul - intelegand prin aceasta guvern, primarii, prefecturi, intreprinderi
si institutii de stat - este un factor complet distructiv in domeniu. Alergand dupa spagi si alte feluri de foloase necuvenite, cei imputerniciti din structurile de stat pun la dispozitie pentru proiecte imobiliare, la preturi de nimic, terenuri doar din zone scumpe (plombe, parcuri, alte spatii verzi, retrocedari fictive sau masluite). Statul nu intervine cu absolut nimic in imobiliar pe componenta infrastructurala sociala (spitale, scoli, sali de sport, bazine etc).


Altfel, functia sociala a actualei dezvoltari imobiliare din Romania este negativa. Populatia beneficiaza intr-o masura derizorie de acest "boom", in timp ce plateste din greu costurile: terenuri praduite, parcuri distruse, preturi artificial crescute pentru procurarea de locuinte sub standard, furturi private din avutul
public, afaceri si spagi pe banii statului etc.