Apropiata alegere a noului Patriarh a generat o sumedenie de reactii, unele dintre ele, disimulate sau nu, vizand discreditarea unor ierarhi, pana la urma a Bisericii insasi, ca institutie divino-umana etc. S-a discutat foarte mult despre orientarea ecumenica a unor posibili candidati la scaunul patriarhal sau despre conservatorismul altora. In timp ce unii condamna deschis ecumenismul, in care vad o forta potrivinica crestinismului in general si Ortodoxiei romanesti in special, identificand in spatele curentului forte care sunt deranjate ca in Romania exista o Ortodoxie foarte puternica, ce tine, pana la urma, “echilibrul intre Grecia si a treia Roma, Moscova”, altii sustin ca o nevoie stringenta modernizarea, “adaptarea” Ortodoxiei la vremurile actuale. Iata de ce am considerat ca este oportun sa vorbim astazi despre Ortodoxie, in perspectiva ecumenica. Subiectul ne-a fost inspirat de un studiu al parintelui Ion Bria, publicat de site-ul crestinortodox.ro.

De la inceput trebuie spus ca Biserica Ortodoxa si cea Catolica au in comun doctrine, institutii sacre si traditii canonice care usureaza dialogul teologic in vederea unei viitoare uniri. Dar, asa cum apreciaza parintele Bria, “exista divergente si diferente majore care fac imposibila acum comuniunea reciproca la cina euharistica”. Sfintia sa enumera in continuarea studiului amintit cateva din aceste obstacole: teza potrivit careia Papa trebuie sa detina puterea totala, suprema si universala pe care poate sa o exercite totdeauna in mod liber, teza neacceptata de ortodocsi, care recunosc Bisericii Romei doar un “”privilegiu de onoare'', cel dintai loc in ierarhia Bisericilor locale, in care nu exista raporturi de subordonare. Aceasta teza duce “la o deformare a relatiilor intre Petru si Apostoli, inventeaza doua succesiuni: una petrina, alta apostolica”, spune parintele Bria.

Despre infaibilitate, imaculata zamislire si purgatoriu
O alta teza se refera la infaibilitatea papei. Papa ar avea magisteriul suprem, adica asistenta Duhului Sfant cand formuleaza o definite infailibila. Ortodoxia nu poate accepta o asemenea dogma, caci “asistenta Duhului Sfant, Duhul Adevarului, este data Bisericii, de unde si numele ei de 'Templu al Duhului Sfant>>. Cea de-a treia problema divergenta vizeaza invatatura propusa ca dogma de Papa Pius al IX-lea: “Zamislirea imaculata”, conform careia Fecioara Maria a fost exceptata de intinaciunea pacatului originar de la inceputul zamislirii ei, printr-un har special, in vederea meritelor lui Hristos. Traditia ortodoxa cinsteste si se roaga Fecioarei Maria, cea plina de har, ca una care a participat la misterul iconomeii mantuirii, primind in sanul ei pe Fiul lui Dumnezeu. Dar aceasta nu a scos-o din conditia umana. Nimeni nu a fost rascumparat din pacat inainte de Hristos.