JURNAL DE CINEFILPeter Oa€™Toole, Ian Holm si Jeanne Garofalo in tabara lui Ratatouille, Julie Andrews, Antonio Banderas si Eddie Murphy in familia lui Shrek. Toti sunt actori foarte mari si destul de... maturi ca sa aiba nevoie de ceva solutii cosmetice intru intinerire. Dar nu aceasta este explicatia titlului de astazi.

In ultimii ani, producatorii au aprobat si realizat o serie de filme animate care in aparenta se adreseaza copiilor, dar de fapt tintesc adultii. Prima explicatie a fost: e mai rentabil sa facem filme pentru copii, pentru ca ei nu vin singuri la cinematograf, ci insotiti de parinti, iar asa avem incasari duble.

Cu vremea, filmele au inceput sa contina si glume pe care doar adultii le puteau intelege, caci faceau trimiteri la carti, filme sau evenimente pe care micutii nu aveau de unde sa le cunoasca. Iar astazi filmele animate au doua categorii de public: copiii si "generatia forever young" (care nu merge ca insotitor, ci ca sa se distreze pur si simplu).

Asa a aparut si un nou concept publicitar, foarte util pentru promovarea produselor pentru intinerire.

Sa ne gandim o clipa la modelele pe care le promoveaza publicitatea in general. Tinerii si tinerele cu varste plasate undeva intre 25 si 35 de ani sunt majoritari in spoturile publicitare, in revistele colorate si pe ecranele televiziunilor. E normal deci ca publicul sa aspire sa aiba infatisarea celor pe care-i vad drept modele ale unei societati perfecte. Doar ca publicul, cu sau fara voia lui, creste in varsta. Si-atunci are nevoie de imbunatatiri. Si pe dinauntru, si pe dinafara.

Psihologul Marcel Danesi a scris recent o carte, "Forever young", in care arata cum adultii care au astazi intre 40 si 50 de ani, influentati de tot ceea ce tine de societatea de consum, isi recunosc varsta psihologica undeva intre 30 si 35 de ani. El arata ca astfel publicul tinde emotional sa vina catre copilarie, indiferent de cat de mult avanseaza in ani, si ca se formeaza astfel un culoar foarte bun pentru promovarea (si implicit cumpararea) jocurilor pentru adulti, a filmelor animate. Danesi spune ca nu poti face niste adulti cu barba copii de gradinita, dar ii poti transfoma publicitar in adolescenti perpetuu. Iar filmele animate sunt una dintre solutiile pe care psihologul le considera cele mai eficiente pentru aceasta transformare.

"Gustul adolescentilor, ceea ce le place lor, va fi litera care va face legea in anii urmatori, iar industria divertismentului va trebui sa i se supuna si sa-l serveasca pentru a ajuta la dezvoltarea altor industrii. Asa va aparea filosofia «forever young/ forever teen» (tanar mereu, adolescent mereu), cu care vom vinde nu doar filme animate si jocuri pe calculator pentru adulti, ci si imbracaminte, alimente si, desigur, produse cosmetice antirid."


P.S. Ratatouille si Shrek al treilea ruleaza in cinematografele din toata tara. Piratii din Caraibe, Asterix si Obelix, asteapta in linia de start.