Compania americana Ford ofera 57 de milioane de euro pentru pachetul de 72,4% din actiunile Automobile Craiova. Suma este cu sapte milioane de euro mai mare decat cea platita de statul roman pentru rascumpararea actiunilor de la Daewoo Motor Coreea.

Comisia de privatizare a deschis ieri oferta financiara si oferta financiara imbunatatita depusa de compania americana Ford pentru uzina Auto din Craiova. Oferta initiala a fost de 55 de milioane de euro, iar in urma negocierilor a fost majorata la 57 de milioane de euro. Ambele oferte au fost deschise ieri de Comisia de privatizare. Sumele oferite au fost prezentate de presedintele comisiei, secretarul de stat in Ministerul Economiei si Finantelor Sebastian Vladescu. Capitalul scos la vanzare, de 72,4%, reprezinta 13,716 milioane de actiuni. Prima oferta, cea initiala, a fost de 4,0098 euro pe actiune, compania americana precizand ca doreste sa discute cu Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) pe tema renuntarii la activele care nu tin de activitatea de productie a uzinei auto. AVAS a cerut Ford sa imbunatateasca oferta, fara sa fi deschis documentele.

A doua oferta financiara imbunatatita a inclus un pret de 4,1556 euro pe actiune, iar Ford a agreat restructurarea Automobile Craiova, Daewoo Romania si Mecatim Timisoara prin transferul activelor conexe intr-o entitate nou creata, a spus Vladescu, citind textul documentului. "Ford vrea sa preia doar activele care au legatura cu activitatea principala a uzinei din Craiova, cladirile, halele industriale, mijloacele de productie industriale si terenurile pe care sunt situate acestea si a decis sa renunte la celelalte bunuri ale Automobile Craiova", a declarat Sebastian Vladescu. Compania americana a agreat restructurarea Automobile Craiova, Daewoo Romania si Mecatim Timisoara, prin transferul activelor conexe intr-o entitate nou creata.


CONTRACTUL. Vladescu a precizat ca s-au indeplint conditiile pentru ca in urmatoarea sedinta de Guvern sa fie prezentat contractul de privatizare al Automobile Craiova si proiectul de lege pentru adoptarea acestuia. El nu a exclus ca semnarea contractului de privatizare a societatii craiovene sa aiba loc miercuri, la salonul auto de la Frankfurt. "Ar fi bine daca am putea da evenimentului o dimensiune care sa iasa din spatiul european si daca am putea semna contractul la Salonul Auto de la Frankfurt", a spus Vladescu.Ford va achita banii pentru pachetul de 72,4% din capitalul societatii dupa indeplinirea clauzelor finale, dintre care cele mai importante sunt aprobarea de catre Parlament a legii privind privatizarea companiei si avizul Comisiei Europene privind legalitatea ajutoarelor de stat acordate producatorului de autoturisme din Craiova.


INVESTITII. Producatorul american se angajeaza la investitii directe de 675 de milioane de euro pentru modernizarea si retehnologizarea fabricii si la cresterea numarului de angajati de la 3.900 la 7.000 si, posibil, la 9.000 de persoane. Ford va produce la Craiova doua modele de autoturisme, primul urmand sa fie asamblat intr-un timp cat mai scurt de la incheierea contractului de privatizare, iar cel de-al doilea dupa o perioada mai lunga. Compania americana are in curs de proiect un nou model de automobil care va fi fabricat exclusiv la uzina din Craiova, urmand ca productia unitatii sa fie destinata in special exportului. Ford a cerut sa beneficieze de ajutoarele pe care statul intentioneaza sa le acorde in cadrul schemelor care vor fi aprobate de Comisia Europeana. Compania americana ar putea primi ajutor de stat direct de cel mult 175 de milioane de euro. Printre ajutoarele de stat la care Ford s-ar incadra si de care s-a aratat interesat se regasesc investitiile pentru calificarea si pregatirea profesionala a personalului de la Craiova.


VALOARE
"La prima vedere este un pret mic, dar nu stim daca datoriile istorice au fost preluate de Ford si nici ce se va intampla cu terenurile uzinei."
Constantin Stroe, presedintelui Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania

Pretul Ford aproape cat banii platiti de stat coreenilorPretul oferit de Ford, de 57 de milioane de euro, pentru preluarea Automobile Craiova, care detine 49% din uzina auto, este la un nivel apropiat de valoarea tranzactiei prin care Daewoo Automobile si-a rascumparat anul trecut actiunile de la Daewoo Motor Coreea, pentru 60 de milioane de dolari. Daewoo Automobile Romania a rascumparat in vara anului trecut actiunile detinute de compania sud-coreeana Daewoo Motor la uzina de la Craiova. Tranzactia in valoare totala de 60 de milioane de dolari (circa 50 de milioane de euro) a inclus rascumpararea pachetului de 51% din actiuni (50 milioane dolari) si a creantelor, evaluate la zece milioane de dolari. Potrivit presedintelui Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM), Constantin Stroe, investitiile Ford la Craiova vor impulsiona puternic activitatea producatorilor de subansamble si industria auto in ansamblu, fiind mai importante decat pretul oferit pentru Automobile Craiova. "Nu pretul platit de Ford pentru uzina de la Craiova este prioritar, ci volumul investitiilor viitoare, durata pe care vor fi derulate si, in mod deosebit, reorganizarea procesului de fabricatie. Uzina produce in prezent la 20% din capacitate, si, daca avem in vedere pierderile mari care rezulta din aceasta situatie, vedem ca nu pretul este important, ci profitabilitatea uzinei, care se va reflecta in dezvoltarea industriei orizontale in aproape toate judetele tarii", a declarat Stroe.


Cresc actiunile pe RasdaqActiunile Automobile Craiova erau tranzactionate pe piata Rasdaq dupa anuntul privind oferta financiara imbunatatita a companiei Ford pentru uzina din Craiova, de 57 de milioane de euro, la un pret de 35 de lei pe titlu, in crestere cu 8,36%, comparativ cu ultimul pret din sedinta de joi. Cotatia actiunilor era de 2,5 ori mai mare decat pretul de 4,1556 euro (13,74 lei), propus de Ford pentru fiecare actiune. Actionarul majoritar al Automobile Craiova este statul, prin AVAS, care controleaza un pachet de actiuni de 72,4% din capital. SIF Oltenia detine 22,06% din actiuni, restul titlurilor de 5,5% fiind in posesia mai multor persoane fizice
si juridice.