Postul public are deja un deficit de 9 milioane de euro pe 2007, iar seful interimar ameninta cu restructurari.

Deficit de bani, manageri incompetenti, stiri tabloide. Primele declaratii publice ale lui Alexandru Sassu referitoare la situatia in care se afla TVR au constituit un sir de acuzatii la adresa institutiei pe care o conduce interimar. Pe 12 septembrie, Parlamentul va trebui sa decida daca el va fi desemnat oficial in functie, la fel si presedintele interimar al CNA-ului, Rasvan Popescu.

In primele sase luni ale acestui an, deficitul TVR este de aproximativ 9 milioane de euro si acesta va ajunge la 15-18 milioane de euro la sfirsitul lui 2007, a declarat Sassu, miercuri, la audierea in Comisia de cultura a Camerei Deputatilor. El a explicat ca unul dintre motivele principale este scaderea in 2005 a taxei radio-tv de la 4,5 RON la 4 RON, ceea ce aduce un deficit de circa 8-9 milioane de euro pe an. Potrivit raportului de activitate pe 2006 al TVR, cuantumul taxei a ramas acelasi din 2003. O alta cauza pentru gaura bugetului ar fi tarifele tot mai mari percepute de Electrica si Societatea Nationala Radiocomunicatii (SNR). „Preturile la SNR au crescut aberant. Vorbim despre cresteri cu 30%, peste citeva luni o alta crestere cu 13%, iar peste alte luni o crestere cu inca 20%", se revolta Sassu.

Marirea taxei radio-tv este o prima solutie pentru iesirea din criza financiara, propusa atit de Sassu, cit si de Maria Toghina, presedintele radioului public, institutie care va avea, pina la sfirsitul anului, un deficit de 3 milioane de euro. „Daca nu rezolvam celelalte probleme ale TVR, va trebui sa marim taxa tv sau sa marim timpul destinat publicitatii pe postul public", a declarat presedintele Comisiei pentru cultura din Camera Deputatilor, Catalin Micula.

Sassu a mai acuzat stirile si emisiunile TVR de tabloidizare: „Evolutia audientei jurnalelor de stiri este ingrijoratoare, TVR situindu-se pe locul 3 pe plan national. Audienta arata ca in primele 10 emisiuni de stiri nici una nu este a TVR". Sassu a observat inca din primele saptamini de sefie ca stirile TVR sint „fabricate, neobiective si necredibile". Surse din interiorul institutiei ne declarau, in urma cu doua luni, ca presedintele director general i-a convocat intr-o intilnire-fulger pe sefii Directiei Stiri, in cadrul careia le-a reprosat ca fac materiale „neobiective". Sedinta de atunci s-a desfasurat in absenta Rodicai Culcer, directorul Directiei Stiri.

Desi nu ii plac tabloidizarea emisiunilor si competitia cu posturile comerciale, Sassu crede ca audienta trebuie sa fie un criteriu prioritar. „Nu poti sa te adresezi la citiva oameni si sa spui ca ti-ai indeplinit misiunea. Ceea ce cred ca s-a intimplat in televiziune in ultimii ani este o incercare de copiere a formatelor si a ideilor de la televiziunile private. Cel mai vizibil este la stiri. Este rau cind o televiziune publica, intr-un program de sport, are doar 10 secunde de alte informatii decit fotbal. Imi trebuie audienta si trebuie sa respect misiunea legala pe care o avem", a gasit solutia, la final, Sassu.

„Sper totusi ca inlaturarea directorului Stirilor sa nu fi devenit o obsesie a fiecarui presedinte-director general al SRTv!", a declarat Rodica Culcer pentru Cotidianul, adaugind ca nu stie cum sa interpreteze afirmatiile lui Sassu. „Nu mi-a spus niciodata nimic despre stiri face-to-face", a mai explicat directorul Stirilor. Ea se apara citind rapoartele Cji si AMP, care au catalogat stirile TVR ca fiind netabloide, iar in privinta audientei, Culcer spune ca ratingul jurnalului „depaseste constant media programelor difuzate in prime time de TVR, cu exceptia meciurilor de fotbal si a muzicii populare".

Banii, tabloidizarea si lipsa audientei nu sint singurele probleme ale TVR-ului. Seful interimar al postului mai are suparari si cu managerii, cu orele suplimentare si colaborarile externe, pe care intentioneaza sa le sisteze. „In acest moment exista necesitatea unei restructurari profunde. Aproape toti directorii care ocupa aceste posturi nu au criterii de performanta. Televiziunea publica este structurata prost", a declarat Sassu. Potrivit lui, desi televiziunea publica are 3.200 de angajati, in TVR sint mii de ore suplimentare si foarte multe colaborari externe.

In piine, de pe 12 septembrie Sefii interimari ai TVR si CNA ar urma sa fie investiti in functii miercuri, 12 septembrie, in prag de motiune de cenzura, cind Parlamentul se va reuni intr-o sedinta comuna, informeaza NewsIn. Alexandru Sassu si Rasvan Popescu ocupa pozitiile de sefi interimari ai celor doua institutii de la sfirsitul lunii iunie, cind Legislativul a ales aceasta formula din cauza lipsei de cvorum din ultima sedinta comuna a sesiunii parlamentare. La data aceea, Cotidianul relata despre o intelegere politica intre social democrati si liberali, in urma careia PSD isi instala omul la conducerea postului national de televiziune, in persoana lui Sassu, iar PNL-ului ii revenea presedintia CNA, promisa lui Rasvan Popescu. Cu exceptia Partidului Democrat, toate grupurile parlamentare s-au declarat de acord, la vremea respectiva, cu varianta celor doi presedinti. Miercuri se vor discuta in plen si propunerea presedintelui Traian Basescu pentru postul de titular din cadrul Consiliului de Administratie al TVR (Marilena Constantinescu), precum si cea a PD (Narcisa Iorga). (Diana Lazar)

51 milioane de euro a fost minusul cu care a iesit la bilant TVR anul trecut. Fostul presedinte al postului Tudor Giurgiu a fost acuzat atunci de Consiliul de Administratie al TVR si, ca urmare, si-a prezentat demisia. Consiliul a fost demis o data cu respingerea raportului de activitate de catre Parlament. Cultura protesteaza in poarta televiziunii Desi Alexandru Sassu a condamnat miercuri tabloidizarea emisiunilor de la TVR, postul public s-a descotorosit recent de doua emisiuni culturale, care trebuiau sa fie prezente in grila de toamna: „Lumea citeste" si „Nocturne". Marti seara, peste 60 de persoane au fost prezente in fata televiziunii in semn de protest. „Emisiunile trebuie sa continue si sa apara si alte emisiuni de cultura. Asta asteptam de la televiziunea publica, post care are si rolul de a instrui oamenii si de a-i cultiva. E o forma de protest frumoasa, naiva, romantica", a declarat pentru NewsIn Mircea Cartarescu. Si Cezar Paul-Badescu este nemultumit de decizie: "E prima data in istoria TVR cind lumea se aduna in fata institutiei nu pentru a striga «huo!» sau pentru a da jos pe cutare, ci pentru a promova ideea de lectura", declara Badescu pentru Cotidianul. George Pruteanu a fost prezent la manifestatie „pentru ca de ani buni propovaduiesc ca televiziunea poate fi si un izvor de lumina". Dragos Bucurenci protesteaza, la rindu-i, „ca simplu cetatean fata de ceea ce face postul national cu banul meu". Reporterii TVR nu au consemnat evenimentul in jurnalele de stiri, relateaza si Hotnews. Protestul a fost intrerupt de jandarmi, insa in cele din urma au avut doar grija ca manifestantii sa nu paraseasca trotuarul. Sassu si-a motivat decizia si ieri, la audieri, declarind ca „Lumea citeste" este o emisiune prea scumpa, care nu aducea rating satisfacator. Dana Deac, directorul TVR1, a explicat insa ca astfel postul face loc in grila talk-show-urilor politice. In prime time, au fost anuntati deja Monica Ghiurco, prezentatoarea care figura in stenogramele de partid ale PSD ca „preferata" lui Adrian Nastase, si Marian Voicu. (Cosmin Popan) Un filmulet despre protestul din fata TVR, pe www.cotidianul.ro/select