Marti, de asemenea ieri-seara, la Ateneu, a inceput evolutia marilor formatii orchestrale romanesti, a colectivelor simfonice din Cluj - Orchestra Filarmonicii "Transilvania" si din Iasi - Orchestra Filarmonicii "Moldova". Sentimentele noastre, ale p
Marti, de asemenea ieri-seara, la Ateneu, a inceput evolutia marilor formatii orchestrale romanesti, a colectivelor simfonice din Cluj - Orchestra Filarmonicii "Transilvania" si din Iasi - Orchestra Filarmonicii "Moldova". Sentimentele noastre, ale publicului de specialitate - dar si cele ale marelui public - sunt impartite. Ma refer la bucuria de a fi reintalnit doua dintre cele mai temeinice colective simfonice ale tarii, pe de-o parte, si, pe de alta, marele regret ca prezenta acestor daruiti muzicieni pe prima scena de concert a tarii nu apartine unui sistem coerent privind circulatia valorilor nationale, ci o datoram - o data la doi ani - necesitatilor privind sustinerea acompaniamentului orchestral al probelor concursului de vioara si de pian. In paralel - iata! - se iveste ocazia cu care muzicienii ambelor colective simfonice au prilejul de a-si etala capacitatile, valorile particulare privind tehnica de ansamblu, privind abordarea unui repertoriu de speciala virtuozitate orchestrala cum sunt, spre exemplu, creatiile contemporane, inclusiv cele romanesti.
A inceput, in consecinta, prezentarea marilor creatii simfonice, a unora dintre cele concertante, apartinand acestor piloni ai componisticii noastre actuale care sunt Aurel Stroe, stefan Niculescu, Pascal Bentoiu, regretatii Tiberiu Olah, Anatol Vieru.
Concertul clujenilor, al Filarmonicii "Transilvania", a beneficiat de sansa de a fi fost condus de un experimentat, dinamic si foarte operativ sef de orchestra, tanarul dirijor Mark Mast din Germania. Concertul a avut in debut lucrarea tinerei compozitoare Diana Rotaru, "Corale si cutii muzicale", lucrare premiata - in editia precedenta - cu distinctia suprema a sectiei de compozitie a Concursului "George Enescu". Verva orchestrala si temeinicia constructiei sunt datele care sustin un talent dramatic de ampla deschidere in cazul acestui mai mult decat promitator talent componistic!
Pe de alta parte - trebuie notat - am avut bucuria de a fi reaudiat cateva dintre marile lucrari datorate maestrilor componisticii noastre. Sunt creatii care au trecut in mai multe randuri de proba timpului, au depasit pragul primelor auditii, se ridica la un nivel de exemplaritate. Lucrarea lui Aurel Stroe "Ciaccona con alcune licenze" este in fond o simfonie concertanta pentru percutie si orchestra, lucrare realizata cu participarea solistica a maestrului Grigore Pop, cel care - de decenii - a pus in unda sonora sute de creatii ale repertoriului contemporan. Este una dintre cele mai complexe creatii ale literaturii noastre concertante, lucrare pe parcursul careia isi dau mana elaborarea intelectuala, forta imaginatiei si forta creatiei. O alta conceptie privind aspectul concertant al relatiei dintre solist si ansamblu o distingem in Concertul pentru violoncel si orchestra op. 31, de Pascal Bentoiu. Este o relatie de tip neoclasic; sunt preluate si interpretate anume aspecte ale genului traditional, subliniind aportul de expresie si de virtuozitate al solistului, relatia intima a acestuia cu ansamblul. Sunt aspecte potentate in chip magistral de solistul serii, violoncelistul Marin Cazacu, muzicianul care a realizat cu ani in urma prima auditie absoluta a lucrarii. In fine, incheierea grandioasa a concertului muzicienilor clujeni o datoram in importanta masura prezentarii Simfoniei a II-a, "Opus Dacicum", lucrare ce apartine maestrului stefan Niculescu. Este o grandoare interioara bazata pe o constructie savanta, similara in anume masura structurilor marelui sanctuar de la Sarmizegetusa. Este un spectacol orchestral coplesitor, atent controlat de dirijorul Mark Mast, de muzicienii orchestrei filarmonice "Transilvania".


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.