Un drum roman pietruit de o inestimabila valoare istorica, aflat pe raza orasului Geoagiu, este subiect de disputa intre arheologii Muzeului din Orastie si administratia locala.

In timp ce arheologii sustin ca primaria l-a distrus cu buna
Un drum roman pietruit de o inestimabila valoare istorica, aflat pe raza orasului Geoagiu, este subiect de disputa intre arheologii Muzeului din Orastie si administratia locala.

In timp ce arheologii sustin ca primaria l-a distrus cu buna stiinta si nu face nimic pentru remedierea distrugerilor, primarul pretinde ca, de fapt, el este cel care a protejat monumentul istoric si ca la mijloc sunt interese politice.
Drumul roman este clasat in categoria A, care include cele mai importante vestigii istorice si, conform reglementarilor legale, acesta ar trebui protejat. Reprezentantii muzeului din Orastie spun ca Primaria Geoagiu a dat voie utilajelor grele care merg la cariera de travertin din zona, exploatata de SC Marmosim SA, dar si altor masini de mare tonaj sa foloseasca acest drum, dupa demararea lucrarilor de reabilitare a doua strazi din Geaogiu, respectiv Pinului si Feredului. "Primarul a stopat traficul pe cele doua drumuri si l-a deviat pe drumul roman, desi acesta era marcat corespunzator pe PUG si era cunoscut de primarie. Un monument nu se calareste cu basculanta, iar raul a fost deja facut", a declarat Mihai Castaian, reprezentantul muzeului din Orastie. Acesta spune ca a protestat si a facut numeroase demersuri pentru remedierea distrugerilor, numai ca s-a izbit de indiferenta factorilor responsabili si chiar a fostei directoare a Muzeului Civilizatiei Dacice si Romane Deva, Adriana Pescaru. "Este o situatie clara de malpraxis arheologic. Nu a vrut sa constate respectivele distrugeri, s-a facut ca nu observa utilajele", a mai spus Castaian.
Reprezentantul muzeului din Orastie spune ca vina principala este a primarului Simion Maris, care, "pentru a face servicii politice, nu a tinut cont de reglementarile legale", iar politia nu a declansat cercetarea penala pentru distrugerea monumentului, pentru ca nu ar fi avut calculat prejudiciul. "Valoarea istorica este deosebita, pentru ca e un drum roman pietruit, care de regula se gasea doar in orase. Fiind situat in apropierea carierei de travertin, a dat posibilitatea folosirii acestor placi la pavarea drumului. Cred ca este unic in Romania, mai ales ca este la suprafata", a precizat Mihai Castaian. Pana la urma, problema circulatiei pe acel drum a fost rezolvata - conform sursei citate - de reprezentantii Marmosim, care au blocat drumul roman cu un bloc de piatra, "constienti de prejudiciul de imagine pe care il pot avea", insa distrugerile au ramas.
Nici la ora actuala autoritatile nu par interesate de reconditionarea importantului monument istoric, ce dateaza de pe vremea romanilor. Arheologii, care sufera pentru distrugerea vestigiilor, nu au fondurile necesare, in timp ce primarul din Geoagiu, Simion Maris, nu stie despre ce distrugeri ar putea fi vorba si spune ca drumul roman este folosit de 2000 de ani.


ISTORIE
>> CIRCULAT PERMANENT
"Pe drumul acela s-a circulat tot timpul, in istoria lui. Pentru prima data, am pus problema devierii circulatiei pe portiunea de 165 de metri, cat are drumul roman si am blocat drumul. Prin realizarea lucrarilor la strada Pinului si strada Feredeului, pentru prima data in istorie s-a facut ocolirea, pentru ca pana acum s-a circulat pe acel drum roman, pentru ca nu era alta ruta. Cred ca este o chestiune politica", a precizat Maris.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.