In ultimii ani, analistii pietei imobiliare indica la unison cererea ridicata existenta pe piata centrelor comerciale. Cu toate ca stocul de spatii comerciale a fost serios suplimentat intre timp, iar investitiile la acest capitol continua intr-un ri
In ultimii ani, analistii pietei imobiliare indica la unison cererea ridicata existenta pe piata centrelor comerciale. Cu toate ca stocul de spatii comerciale a fost serios suplimentat intre timp, iar investitiile la acest capitol continua intr-un ritm sustinut, cea mai mare parte a jucatorilor sunt de parere ca cererea este inca departe de a fi satisfacuta de oferta. Care sunt, in acest context, factorii care-i determina pe toti acestia sa afirme ca, da, este inca nevoie de noi dezvoltari pe piata? Catalin Maruntelu, Research Assistant Cornerstone International SA, ne-a oferit cateva detalii asupra modului in care este evaluat raportul dintre cerere si oferta pe piata de retail. "Gradul de saturatie a pietei nu se poate aprecia doar in functie de numarul centrelor comerciale existente sau suprafata de spatiu comercial per locuitor", ne-a declarat acesta. Trebuie luati in calcul indicatori specifici retailerilor si centrelor comerciale Din acest punct de vedere, munca de evaluare a potentialului pe segmentul de retail al unei piete este una de detaliu. "Trebuie considerati si o serie de indicatori de performanta specifici retailerilor si proprietarilor centrelor comerciale, care sa evidentieze in dinamica modificarile determinate de dezvoltarea pietei de retail la nivel microeconomic (de localitate)", ne-a explicat reprezentantul Cornerstone International. Conform acestuia, orice analist trebuie sa ia in calcul o serie de indicatori specifici retailerilor din centrele comerciale. Printre acestia se numara valoarea cumparaturii medii pe client in fiecare punct de lucru, incasarile pe unitatea de suprafata inchiriata/angajat in fiecare punct de lucru, dar si cifra de afaceri, numarul de vanzari si nivelul profitului inregistrat de retaileri pe puncte de lucru/desfacere.Tuturor acestor factori li se adauga, precizeaza Maruntelu, o alta serie de indicatori, specifici centrelor comerciale de data aceasta. Este vorba de gradul de ocupare a spatiului comercial, de nivelul cheltuielilor de marketing, perioada campaniilor de marketare a spatiilor disponibile, de evolutia chiriilor, nivelul facilitatilor oferite chiriasilor si repartizarea costurilor cu suprafetele comune+parking. Acestea nu sunt insa toate elementele care ar trebui luate in calcul de un analist. "Nu am realizat o enumerare exhaustiva care sa cuprinda intreaga problematica a unei piete de retail suprasaturate; de la caz la caz, aceste asertiuni pot suferi modificari", a precizat Maruntelu. "Nu exista pericolul unei suprasaturari a pietei" Dupa ce toti acesti factori au fost luati in calcul, reprezentantul Cornerstone International afirma fara drept de apel ca "pe termen scurt, nu exista pericolul unei suprasaturari a pietei centrelor comerciale, atat la nivelul Capitalei, cat si la scara nationala". Acesta ne-a precizat ca mai ales piata din provincie ofera un potential ridicat de dezvoltare, in special acele orase care intrunesc avantajele competitive cautate de retaileri. Factorii care determina atractivitatea unui oras de provincie sunt: numarul locuitorilor permanenti si temporari, structura de varsta si socio-economica a populatiei, nivelul si structura veniturilor/cheltuielilor gospodariilor, nivelul salariilor, comportamentul de cumparare. Pe langa acestea, un rol important il joaca si potentialul de atractie demografica a orasului (prin centre universitare, activitate economica, turismul etc.), amplasarea geografica si infrastructura acestuia, precum si, nu in ultimul rand, dimensiunea si calitatea stocului de retail existent.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.