Desi un reziduu, pretul combustibilului s-a triplatPana in 2010 va fi o lipsa de 16 milioane de tone Pentru prima data in ultimii doi ani, cererea de pacura depaseste cererea de benzina, kerosen si motorina, ridicand costurile transporturilor peste Ocean si a electricitatii, relateaza ziarul financiar Bloomberg.Cererea pentru combustibilul folosit in motoarele navelor marine si in uzinele de electricitate se accelereaza, deoarece flota marina a lumii creste la un nivel record. Rafinariile vand mai putina pacura, reziduurile care reies din rafinarea petrolului crud, in timp ce investesc 20 de miliarde de dolari in urmatori 5 ani in produse mult mai profitabile."Fiecare rafinarie noua vrea sa produca mai multa benzina si motorina si sa reduca producerea pacurii", a declarat Simon Neo, un broker la unitatea din Singapore a companiei Wilhelmsen Bunkers SA. "Şi din ce in ce mai multe nave care intra pe piata creeaza o lipsa tot mai mare de rezerve", a subliniat acesta.Castigurile pacurii vor ridica profiturile la rafinarii ca Valero Corp., ConocoPhillips si Royal Dutch Shell Plc, in timp ce costurile pentru proprietarul de nave A.P. Moeller-Maersk A/S si Tokyo Electric Power Corp vor creste. Companiile de utilitati vor arde mai multe gaze naturale, crescand cererea pentru cea de-a doua sursa de energie din America de Nord.Saltul pacurii a stimulat compania Morgan Stanley, cel mai mare trader de petrol de pe Wall Street, sa angajeze specialisti pentru a manui acest produs, cel mai ieftin si mai murdar dintre combustibilii lichizi.In Singapore, punctul central de comercializare al Asiei, Morgan Stanley concureaza pentru rezervele de combustibili cu BP Plc, Royal Dutch Shell Plc, Chevron Corp., Glencore International AG, Trafigura AG si Goldman Sachs Group Inc. In ultimii 10 ani pretul pacurii s-a triplat Pretul pacurii s-a triplat in ultima decada, in timp ce pretul benzinei a crescut de 2,3 ori, iar cel al motorinei cu 2,4 ori, potrivit datelor Agentiei Internationale de Energie din Paris.La fiecare 42 de galoane de petrol nerafinat al West Trade Intermediate raman 14 galoane de pacura printr-un proces tipic de rafinare, potrivit Grupului de Inteligenta a Energiei din New York. Cu echipamente adecvate, inclusiv un asa-numit cuptor, producerea pacurii poate fi eliminata pentru fiecare baril.Morgan a intrat pe piata din Statele Unite dupa achizitia facuta anul trecut al proprietarului de depozit de transbordare din Vestul Mijlociu, TransMontainge, si a distribuitorului de combustibil, Heidmar Group, a declarat un oficial al companiei, Mark Lake.Banca de investitii a inceput tranzactiile cu pacura in Asia anul trecut, dupa angajarea lui Alan Kendall, fost angajat al Chevron, cea de-a doua mare companie de petrol din Statele Unite. Banca a imprumutat Titan Chios, un tanc petrolier cu o capacitate de 2 milioane de barili, pentru a-l ancora in apele malaezice pe post de depozit spre a spijini comertul in regiune. Lipsa combustibilului creste pretul transporturilor maritime Lipsa pacurii s-a agravat din octombrie, dupa ce Organizatia Statelor Exportatoare de Petrol (OPEC), condusa de Arabia Saudita, a redus productia de petrol. Membrii organizatiei au redus alimentarile cu cel mai ieftin petrol nerafinat, produs ce a ridicat nivelurile pacurii obtinute prin rafinarea petrolului."Reducerea petrolului oferit de OPEC a sprijinit cresterea rezervelor de pacura", a spus Anthony Nunan, asistent al managerului general pentru managemetul riscului energetic din cadrul companiei Mitsubishi Corp. din Tokio, cea mai mare companie de comert din Japonia. "Domeniul devine din ce in ce mai competitiv, iar noile capacitati de dezvoltare vor reduce rezervele de pacura de pe piata", a mai declarat acesta.Pacura a avansat atat de mult incat competitia ameninta sa franeze cererea, in special de la generatoarele de electricitate care se profileaza spre gazele naturale. Clientii platesc mai mult pentru cele mai aglomerate linii de transport din lume, care fac legatura intre Asia si Statele Unite. Majorarea pretului pacurii va creste cu aproape 500 de dolari sau 31% costul de a trimite un container de 6 metri, al carui cost de expediere este in momentul de fata de aproximativ 1,600 dolari. Utilitatile se scumpesc, de asemenea. In Guangdong, punctul central de producere al energiei din China, aproape o treime din uzinele electrice care folosesc pacura au fost inchise, deoarece reglementarile Guvernului impiedica companiile sa mareasca costurile facturilor de energie chiar daca pretul pacurii creste, a declarat Shao Weihua, vice-manager general la Xinshun Power Co., proprietarul uzinei electrice pe baza de pacura din orasul Foshan. "Suntem in pierdere din 2005 din cauza preturilor ridicate ale combustibililor. Nu putem supravietui fara ajutorul oferit de Guvernul actual", a mai declarat acesta.In Japonia, utilitatile functioneaza cu ajutorul generatoare propulsate de petrol, dupa ce un cutremur a inchis cea mai mare uzina nucleara din lumea Kashiwazaki Kariwa, detinuta de Tokyo Electric Power. Preturile la electricitate in Japonia, cea mai mare economie din Asia, cresc, dupa ce producatorii de electricitate transmit abonatilor cresterile preturilor combustibililor. Asia consuma 37% din rezervele globale de petrol Aproximativ 37% din sursele globale de combustibili sunt consumate de Asia, comparativ cu 19% de Europa si 10% de America de Nord, potrivit Statisticii Anuale a Energiei Lumii a BP. Restul este folosit de Africa si de America Latina. Dezvoltarea economiei mondiale creste cererea de transport naval. Mai mult de 8.000 de nave maritime trebuie sa fie livrate pana in 2012, comparativ cu flota globala existenta de 10.729, potrivit celui mai mare broker de nave din lume, Clarkson Plc. din Londra.Proprietarii de nave au cumparat in 2005 150 de milioane de tone de pacura, uzinele electrice au folosit 187 milioane de tone, iar alti consumatori industriali 120 milioane de tone, a declarat un analist de la Agentia Internationala de Energie, David Martin. Investitiile in rafinarie si dezvoltarea transporturilor navale vor subtia rezervele, a mai subliniat acesta.Prin construirea de noi echipamente, rafinariile vor putea procesa pacura pentru a obtine mai multa benzina si motorina si astfel sa castige mai multi bani. In toata lumea, 53 de unitati care pot refolosi pacura vor fi construite in urmatori cinci ani, potrivit Oil & Gas Journal."Aceste unitati transforma gunoiul in aur", spune Victor Shum, senior principal la Purvin & Gertz Inc., compania de consultanta in petrol si gaze naturale din Singapore. Dezvoltarea in rafinarea petrolului va crea o lipsa de 16 milioane de tone de pacura pana in 2010, prognozeaza consultantul Wood Mackenzie, din Edinburgh. "O lipsa crescanda va ridica preturile", spune consultantul clientilor sai.