Ele se desfasoara la nivel national, dar au ca obiect constituirea unui parlament transnational. In cadrul lor, romanii vor trebui sa defineasca interesul national in context european dar si interesul comun european in context romanesc; ce urmareste Romania in Europa dar si ce poate primi Europa de la Romania.
Testul national pe care aceste alegeri il presupun are ca obiect probarea capacitatii operatorilor politici romani, dar si a alegatorilor, de a conveni asupra unei agende si a unei echipe nationale coerente care sa promoveze specificul romanesc in Parlamentul European, pornind de la recunoasterea incapacitatii obiective a statului national de a satisface integral, in conditiile globalizarii, asteptarile legitime ale cetatenilor. Testul european consta in dovedirea intelegerii si respectului pentru agendele europene ale celorlalte state membre, a compatibilitatii intre agenda romaneasca si cea europeana, precum si a vocatiei, vointei si stiintei Romaniei de a contribui la realizarea celei din urma.
Oferta electorala a partidelor romanesti la euroalegerile care vin nu va fi evaluata doar de alegatorii romani, ci si de exponentii UE. Ele sunt alegeri interne si externe in acelasi timp. Comportamentul romanilor - partide si electorat - va fi urmarit si comparat cu cel al altor natiuni membre. Stabilindu-si conduita - de la organizarea campaniei la prezenta la urne - ei vor trebui sa inteleaga ca sunt in concurs cu bulgarii, ungurii, cehii etc.
Totodata, va fi indispensabil ca promisiunile electorale ale partidelor romanesti sa se integreze in programul partidelor europene care structureaza PE. In masura in care intre acestea exista contradictie inseamna ca fie parlamentarii romani vor crea probleme cu privire la coerenta grupurilor politice europene din PE, fie vor aduce acolo vulnerabilitatea unor parteneri ale caror relatii cu electoratul national se bazeaza pe minciuna.
Raspunzand ofertei electorale a partidelor romanesti, electoratul roman va trebui sa spuna nu numai ce asteapta el de la Europa, dar si ce poate astepta Europa de la el. Ce inseamna pentru romani interesele comune europene? Ce resurse doresc romanii sa fie transferate UE pentru ca aceasta sa gestioneze mai bine interesele respective? Sunt ei de acord ca UE sa isi creeze venituri proprii care sa ii creeze autonomie in raport cu statele membre? Cum vad ei relatia dintre piata europeana unica si societatile nationale inegale? Ce cred ei despre birocratia UE si cum cred ca ar trebui eficientizate institutiile europene? Ce pozitie au ei fata de conflictul structural intre concurenta economica si sociala a natiunilor UE si obiectivul fundamental al UE de a realiza coeziunea economica, sociala si teritoriala in spatiul european? Cum inteleg ei relatia dintre egoismul national si solidaritatea europeana? Nu poti fi proprietarul unui bun comun si sa spui ca intretinerea lui nu te intereseaza!
In fine, testul include si verificarea seriozitatii angajamentului european prin masurarea seriozitatii mijloacelor mobilizate pentru indeplinirea lui. In speta este vorba despre calitatea parlamentarilor care urmeaza a fi trimisi in PE. A anunta ori a lasa sa se inteleaga ca la PE vor ajunge fie politicienii expirati, fie debutanti, fie rivalii politici in exil, este egal cu a afirma dispretul fata de UE. PE nu este nici maidan de bunuri iesite din termenul de garantie, nici cresa si nici sarcofag pentru deseuri nucleare.
Din nefericire, asa cum stau lucrurile astazi mi-e teama ca Romania nu va trece testul european al europarlamentarelor. Asta nu inseamna ca nu vom fi constransi sa ne executam obligatiile asumate fata de UE; ci ca nu vom primi mai nimic in schimb.