O simpla mostra de saliva si celule prelevata din gura unui om poate rezolva crime si poate determina paternitatea, insa ADN-ul cistiga acum popularitate si ca forma de arta.

„DNA 11 creeaza arta originala si personalizata dintr-o mostra a ADN-ului tau sau a amprentelor tale. Fiecare lucrare este unica, ca si tine. Personala. Frumoasa. Fara seaman. Opere de arta moderna care sint cu adevarat portretele vesnice ale mileniului. Fa-ti-l si tu pe al tau", anunta prima pagina a artistilor de la firma canadiana DNA 11, sub motoul „Din viata se naste arta!".

„Ne aflam in era personalizarii in masa, de la blugi la pantofi si masini. Exista totodata un mare interes pentru testele stiintifice de rezolvare a crimelor, seriile televizate avind ca subiect investigarea crimelor si pentru ADN", spune pentru Reuters Adrian Salamunovic, cofondator al DNA 11 si specialist in marketing si design. Producatorii serialului american politist „CSI:NY - Criminalistii" au folosit chiar o lucrare marca DNA 11 intr-un episod recent in care un suspect a fost prins, dupa ce portretul sau ADN a fost legat de o crima, fara sa fie nevoie de un mandat. Totusi, spune Salamunovic, care a corelat arta ADN-ului cu munca pictorului impresionist Mark Rothko, acest lucru este imposibil in viata reala. „Din momentul in care este extras si pina cind ajunge la noi sub forma unui fisier digital, ADN-ul nu mai are nici o valoare pentru testele de laborator. Este o imagine frumoasa, o semnatura unica, insa nu contine informatii stiintifice", explica Salamunovic. In plus, codul genetic uman apare sub forma unei carti ADN cu trei miliarde de litere, insa numai o zecime dintr-un procent de ADN difera de la o persoana la alta.

Fondatorii DNA 11, Adrian
Salamunovic si Nazim Ahmed, in
fata unei opere de arta genetica ADN-ul este folosit pentru a rezolva crime, pentru identificarea cadavrelor si a paternitatii si poate fi extras din mostre de singe, os, par si alte tesuturi ale corpului si, cel mai adesea, de pe partea interioara a obrazului, aflata in cavitatea bucala. Este o adevarata mina de aur pentru oamenii de stiinta, atit pentru dezvoltarea unor vaccinuri, cit si a unor recolte. La rindul lor, portretele semnate DNA 11 au devenit unele dintre produsele cel mai bine vindute din magazinul Muzeului de Arta Moderna din New York. Profilul ADN al unei persoane este imprimat pe o pinza colorata, aleasa de pe site-ul www.dna11.com. De la infiintarea companiei, spune Salamunovic, mii de tablouri au fost vindute in 52 de tari, iar cererile pentru portrete, al caror pret incepe de la 390 de dolari, au crescut cu 20% pe luna. De exemplu, reprezentantii Absolut Vodka au fost atit de impresionati de aceasta forma de arta incit au comandat o lucrare infatisind profilul ADN al unor fructe folosite de companie pentru produsele sale. O alta companie de profil, cu sediul in New York, DNA Art Forms (www.dna-art.com), si-a propus sa personalizeze si mai mult portretele ADN. Artista Catherine Dapra, care a finalizat primul ei tablou ADN in 2003, picteaza, nu imprima, profilul pe baza discutiilor pe care le are cu clientii. Ea imbina citeodata si doua profiluri de ADN, reliefind asemanarile si diferentele dintre frati, membrii unor cupluri si prieteni. Portretele ei pornesc de la 2.000 de dolari. Dapra, la fel ca si partenerul ei, Paul Zawierka, a fost inspirata sa creeze arta din ADN de lucrarile moderne aparute in anii ’80.

Mai multe informatii despre activitatea firmei DNA 11, pe www.cotidianul.ro/select