Gripen isi depune maine oferta la MApN Scadenta pentru inlocuirea batranelor MIG-21 se apropie, companiile internationale care pot produce avioane de vanatoare compatibile cerintelor NATO si UE aratandu-se deja interesate sa participe la licitatia organizata de Ministerul Apararii. Batalia este stransa, combatanti fiind avioanele de lupta JAS-39 Gripen, Eurofighter Typhoon al Alenia Aeronautica si F-16 al companiei Lockheed Martin. In acest moment, lupta pentru contractul de dotare al Aviatiei Militare Romane devine acerba. Cei care vand JAS-39 Gripen sustin ca avionul lor este superperformant, dar specialistii militari sunt de parere ca, la fel ca in cazul Eurofighter Typhoon, acesta nu ar avea experienta de lupta. Practic, cele doua modele nu ar fi fost testate in conditii reale de conflict, precum F-16 oferit de yankei, care s-a batut zeci de ani in diversele teatre de operatiuni. In plus, JAS-39 Gripen nu si-a putut dovedi fiabilitatea pentru ca la aceasta ora ar fi in serviciu numai aproximativ 200 de aparate.Astfel, firma suedeza Gripen International, cea care se ocupa de vanzarea si marketingul avioanelor de lupta JAS-39 Gripen, a anuntat deja ca va trimite maine Ministerului Apararii oferta companiei pentru cererea de informatii.Potrivit comunicatului Gripen, avioanele sale de lupta sunt cele mai bune, avand in vedere ca JAS-39 este construit astfel incat sa incorporeze punctele forte ale europenilor si americanilor, Gripen bucurandu-se "de sprijinul a doi membri proeminenti ai Uniunii Europene (Suedia si Marea Britanie)".De asemenea, Gripen sustine ca "aproximativ 40% dintre echipamentele sale isi au originea in SUA - inclusiv General Electric -, iar daca se includ si sistemele de arme, aceasta proportie creste la aproximativ 60%". "Avionul utilizeaza cele mai bune tehnologii existente la ora actuala (din Suedia, Marea Britanie, Franta, SUA si alte tari). Partenerii Saab ai Gripen includ mari corporatii internationale, printre care Ericsson, Volvo si Grupul Investor, Electrolux, Scania, SKF, ABB si AtlasCopco", noteaza compania suedeza, precizand ca Gripen se bucura si de "suportul producatorului american de armamente Raytheon (armamentul AMRAAM, Sidewinder si Maverick)". Cu 600 mil. dolari mai ieftin decat F-16 In ceea ce priveste costurile, Gripen sustine ca avionul sau este mai ieftin cu 600 milioane dolari decat un F-16. Luand exemplul Poloniei, care a achizitionat un numar egal de avioane Gripen si F-16 (48 fiecare), compania suedeza sustine ca pretul avioanelor sale a fost de 3,2 mld. dolari, in timp ce F-16 au costat 3,5 mld. dolari, finantarea Gripen fiind de 4,5%, iar cea a F-16 de 200 milioane dolari avans si 5,8%. Totodata, in cazul inchirierii sau inchirierii spre cumparare a avioanelor noi, finantarea "poate sa acopere o perioada de pana la 20 de ani, prin intermediul relatiilor de la guvern la guvern, totul fiind astfel calculat incat sa nu sporeasca sarcina bugetara". De asemenea, costul pe intregul ciclu de viata (LCC) este cel mai mic pentru avioanele din clasa sa. "Un LCC scazut a fost inglobat in Gripen inca de la inceput, astfel incat sa se realizeze cel mai redus cost de operare dintre toate avioanele de lupta aflate in serviciu operational - 3.300 de euro pe ora de zbor (spre comparatie, italienii spun ca ora de zbor pentru Eurofighter Typhoon este de 35.000 euro, iar departamentul SUA al Apararii spune ca ora de zbor pentru F-16 costa 8.000 de dolari)", noteaza comunicatul Gripen, mentionand ca in cazul achizitionarii avionului JAS-39 nu mai trebuie platite taxe SUA pentru finantare militara externa, care sunt de aproximativ 3%, si nici taxe de management aditionale pentru industrie. Offset 100% Compania suedeza arata, de asemenea, ca este gata sa "ofere offset in valoare de 100% din valoarea totala a contractului, ceea ce va crea locuri de munca, export si beneficii financiare semnificative". "Calitatea si anvergura pachetului de cooperare industriala au fost unele dintre motivele majore pentru care Gripen a fost ales in Ungaria si Republica Ceha", noteaza Gripen, mentionand ca Saab a livrat un offset total in valoare de 20 miliarde de dolari. Considerat, in opinia Gripen, drept singurul avion din noua generatie care se afla in prezent in serviciu operational, avionul multirol are toate aprobarile necesare pentru operatiuni aer-aer, de recunoastere si aer-sol, inclusiv autodesemnarea LGB - bombe cu ghidaj laser. De asemenea, maximizand tehnologiile avansate, Gripen este conceput astfel incat sa incorporeze sistemele de arme din cea mai noua generatie, existand deja un program de dezvoltare viitoare. Experienta de lupta Dupa cum se vede, din partea reprezentantilor Gripen, problema este simpla: au oferta cea mai buna. Totusi, specialistii militari si chiar pilotii Aviatiei Militare Romane au aratat de mai multe ori ca pretul si performantele nu sunt suficiente. Mai sunt importante fiabilitatea si experienta in lupta. Astfel, modelul Gripen este operativ in numai cateva tari in care "zboara" 184 de aparate. Alte 232 au fost comandate si urmeaza sa fie livrate. Spre comparatie, F-16 se afla in dotarea armatelor a 24 de state (inclusiv China!) in care opereaza 4.605 astfel de avioane... Inca 104 urmeaza sa ajunga la beneficiari.La experienta de lupta, situatia este si mai disproportionata. Practic, Gripen si Typhoon nu au prea vazut teatre de operatiuni, spre deosebire de F-16, care din anii '80 aproape nu au ratat un conflict armat. Şi nu s-au descurcat deloc greu, sustin analistii militari.Inainte de a incheia, mai trebuie spus ca, avand in vedere cele spuse mai sus, tinand cont de performantele celor trei modele (apropiate, cu mici diferente, poate nesemnificative) si luand in calcul miliardele de euro care sunt discutate in afacere, oficialii MApN au o misiune mai mult decat dificila.