Cu alte cuvinte, partidele vor incerca sa intre oarecum fraudulos in Parlamentul Uniunii Europene, fara sa abordeze marile teme europene care decurg din integrarea Romaniei in Occidentul european. Evitarea sau marginalizarea temelor integrarii europe
Cu alte cuvinte, partidele vor incerca sa intre oarecum fraudulos in Parlamentul Uniunii Europene, fara sa abordeze marile teme europene care decurg din integrarea Romaniei in Occidentul european. Evitarea sau marginalizarea temelor integrarii europene vor reprezenta criterii de masurare a gradului de pregatire a Romaniei pentru a face parte din UE. Mai pe intelesul alegatorilor, nu suntem inca europeni, din punct de vedere institutional, economic, legal, juridic si democratic. Suntem europeni doar ca persoane particulare, cei care lucreaza deja in tarile UE sau cei care sunt competitivi, chiar daca raman acasa. Nu suntem europeni din punct de vedere politic, iar institutiile democratice cel mai putin pregatite sunt partidele din tara noastra. Degeaba au aderat PNL, PD, PSD, UDMR la marile partide europene (popular, liberal, social-democrat), ca tot nu sunt partide europene. Daca erau partide europene, in europarlamentare ar fi predominat temele europene. Partide neintegrate, de fapt.
Partidele care au dominat pana acum viata noastra politica vor incerca in alegerile urmatoare (si este vorba de cinci runde de alegeri, concentrate in doi ani) sa minimalizeze propriile nerealizari si sa maximalizeze nerealizarile celorlalte partide. Va fi o campanie dominata de exagerari, chiar de minciuni. Ea va culmina cu exagerarea propriilor merite, ceea ce va fi cam greu, in conditiile in care electoratul autohton nu mai este atat de usor de dus de nas precum in primii 15 ani de tranzitie. Nu mai poate fi dus de nas, dar nici atras. Or, blazarea cetatenilor are drept consecinta politica absenteismul masiv. Ceea ce inseamna ca soarta tuturor va fi decisa tot de electoratul politizat, partizan, de cei care inca isi mai pastreaza nealterat interesul pentru politica. Soarta majoritatii va fi decisa de minoritatea participativilor. Problemele legitimitatii devin ambigue, pentru ca, cu cat scade baza electorala a celor alesi, cu atat pare ca ei sunt mai lipsiti de legitimitate, in timp ce ea creste daca la vot participa doar cei interesati de politica. Este o realitate care transcende granitele si continentele, soarta democratiei moderne nu mai depinde de majoritate, ci de minoritati. Voi comenta alta data consecintele.
Cum sa fim europeni (si democrati) cand politica ultimilor trei ani a fost dominata de tema minora "pro- sau contra Basescu"? Actualul presedinte al Romaniei se bucura de sprijinul unei elite intelectuale confuze, care il aplauda de cate ori ataca institutiile democratice - Parlamentul, Guvernul, Justitia, partidele. In multe din demersurile sale, Basescu tinteste catre subminarea democratiei consensualiste (vot uninominal, parlament unicameral, reducerea numarului de partide, compromiterea sanselor organizatiei minoritatii maghiare de a trece de pragul electoral), iar ei aplauda. Daca ar fi acordat mai multa atentie temelor europene, ar fi stiut ca ne-am integrat intr-o structura continentala de tip consensualist, iar ceea ce face Basescu, iar ei aproba, reprezinta o tendinta anticonsensualista. Secretul consolidarii democratiei in Romania este legat de intarirea trasaturilor consensualiste. Este clar ca strategiile partidelor nu tintesc interesul public, ci doar interesele clientelare.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.