Nou - Prima campanie in blogosfera a adunat 9.500 de euro Publicitatea autohtona incepe sa se miste bine si in spatiul virtual. O pot atesta cele doua campanii pe online derulate de LeoBurnett la inceputul acestei veri. Prima este cea pentru brandul Bergenbier, in cadrul careia 420.000 de votanti au spus "da" online, in doar doua luni, pentru instituirea unei zile a barbatului, la 5 mai.
Cea de-a doua a fost derulata de agentie mai ales viral, pe You Tube, si  a promovat Olimpiadele Comunicarii 2007. Rezultatele celor doua campanii au intrecut chiar si asteptarile semnatarilor, Razvan Matasel, Strategic Planner la Leo Burnett, declarand ca nu se astepta "ca ceva de genul acesta sa se intample asa de repede la noi, sa fie asa de aproape". Spectaculoase au fost si rezultatele campaniei derulate de Speed Promotion in 2003 pentru brandul Dobrogea. "Productia a crescut de la 10 tone pe luna la 25 de tone pe luna intr-un interval de patru luni de campanie", a declarat Dorin Boerescu, Managing Director la Speed Promotion. Dupa un an, advertiserul a optat pentru oprirea campaniei, intrucat cererea ajunsese sa depaseasca productia.   PASI PE BLOGURI. Un alt semn al evolutiei mediului virtual este interesul pentru blogosfera. Daca site-urile si-au dat deja masura potentialului, teritoriul blogurilor este inca unul de pionierat, din punctul de vedere al publicitarilor. Prima actiune notabila in sensul explorarii posibilitatilor de comunicare pe blog este Blogvertising, un proiect initiat de Ionut Oprea. Si care deja da rezultate. Despre ce e vorba? Initiatorul a propus bloggerilor inscrierea la o licitatie in urma careia advertiserii care aveau sa liciteze cel mai mult aveau sa primesca in spatiul unor bloguri un pachet constand intr-un banner, un slogan publicitar, o nota saptamanala despre produsul advertiserului si afisarea pe bloguri a rezultatelor campaniei printr-un articol. Banii rezultati in urma licitatiei urmand sa fie donati unui ONG care va fi ales online de catre comunitatea de bloggeri si de cititori de bloguri antrenati in campanie. Ce s-a realizat pana acum ne va spune Ionut Oprea: "Campania a avut doua tinte: o data sa incerce sa stranga mai multi bloggeri laolalta si sa-i puna de acord cu o anumita campanie. A doua a fost sa atraga oameni din industria de publicitate si oameni din industria de marketing sau manageri de firma care sa participe la licitatii. Pana acum consider ca am atins aceste obiective. Am avut advertiseri care au licitat pana la o suma care este chiar foarte buna. Al treilea scop, daca tot am pornit in directia asta sociala, in care sustinem un ONG, incercarea de a atrage atentia si societatii civile si asupra lucurilor pozitive care se intampla, dar care nu sunt atat de vizibile in mass-media. Dupa terminarea campaniei o sa urmarim ce se va intampla cu banii din campania de Blogvertising, cum au fost ei folositi de catre ONG-ul ales. Estimam ca pana la sfarsitul campaniei sa totalizam un numar total de 50 de bloguri inscrise. Suma obtinuta in urma licitatiei este de 9.500 de euro si am avut 5 advertiseri inscrisi in licitatie". Castigatorul licitatiei online este marketonline.ro. Incurajati de reactia bloggerilor, dar si de cea a publicitarilor, Ionut Oprea si partenerul sau, Mihai Giulvezean, om de marketing, au lansat saptamana trecuta Blog Agency. "Dupa campania asta am deschis si o agentie care se ocupa de promovarea reclamelor pe bloguri. Am lansat site-ul si primim una, doua solicitari pe zi in urma expunerii pe care a avut-o si prin Blogvertising. Primim deja oferte si de la agentii, si de la oameni de marketing, care de mult asteptau sa aiba un sprijin profesionist in directia asta. Pentru prima saptamana de lucru, consider ca este bine."   Pana acum au existat si tentative de reunire a bloggerilor si de publicitate pe blog: "Au fost companii care au simtit potentialul pe care il au blogurile si au mers la unii bloggeri cu trafic foarte mare si le-au propus sa puna un link sau un banner. Noi insa definim blogvertisingul ca fiind o directie publicitara care foloseste aspectele specifice ale blogului; faptul ca viral se raspandeste si pe alte bloguri, autoritatea de care se bucura blogul respectiv in randul oamenilor care il citesc. Sa pui un banner sau un link inseamna sa nu folosesti la maxim blogul", considera Ionut Oprea. Cat despre perspective, Ionut Oprea spera sa atraga "anul viitor o suma de 200.000 de euro, care poate parea exagerata, dar e putin la cat se vehiculeaza ca va fi anul viitor masa bugetelor pentru publicitate pe internet sau pentru actiuni pe internet".   De nisa "Blogul nu se preteaza la campaniile de masa. Cel mai potrivit in momentul asta este sa faci proiecte gen Blogvertising, in care, prin ingrediente, fie sociale, fie de alta natura, sa ajuti campania sa aiba expunere si in alte medii"   Interactiune "Campania aceasta e un alt fel de marketing. El are o latura puternic sociala si, in loc sa vorbeasca despre un produs, face ceva pentru oameni si asigura altfel expunere pentru produsul respectiv"    Avantaje "Poti avea pe blog vizitatori mai multi din publicul pe care ti-l doresti, intr-o masura mai mare decat poti avea pe un site. Pentru ca prin natura blogului si prin tematica abordata se segmenteaza mult mai bine publicul si ai audientele mai specializate" Ionut Oprea   Cine sunt bloggerii? Pe blogul sau, Madalin Matica, Director de Operatiuni Europene - DotCommerce Ltd, USA si un pasionat al web-ului, facea trimitere la chestionarul RoBloggers, initiat de Carmen Holotescu si Cristian Manafu. Una dintre concluziile cu cea mai mare relevanta pentru publicitate este urmatoarea: "Mai mult de jumatate dintre bloggeri - 51,47% - au varste cuprinse intre 18 si 25 de ani, in timp ce un segment important este reprezentat de intervalul de varste 26-30 ani - 36,19%. Aceasta ne face sa remarcam ca cei mai multi bloggeri vin dintr-un segment drag advertiserilor: 18-35 ani". Cat despre blog, Matica are anumite rezerve legate de adaptarea instrumentelor publicitare la acest spatiu, dar si de izul balcanic al multor bloguri autohtone. "Nu cred ca un modul de tip web 2.0, cum este Blogul, va putea face «casa buna» cu un vehicul prafuit si nefunctional cum sunt bannerele. Sincer, cred ca modulele de tip AdWirds sunt cele care pot fi implementate natural in bloguri. Dar ele nu produc destul de multi bani. Blogosfera abia in anul 2007 incepe sa iasa din «underground», dar este inca departe de a fi un mainstream pentru internetul romanesc. Totodata trebuie sa luam in considerare si «specificul national», care se manifesta din plin in acest moment si in blogosfera: succes generat de barfe, scandaluri, polemici (ne)cordiale si sex" - Madalin Matica.