Silicon Valley isi are propriul ei argou tehnologic inventat de geeks si reprodus de jurnalistii vaii de siliciu.

Maruntisurile branduite Apple sint
considerate cele mai cool O companie hi-tech proaspat fondata se numeste un start-up. Dot-boom este perioada boomului companiilor .com din anii ’90. Din ce in ce mai des o sa auziti insa in articole, anunturi, ba chiar din gura specialistilor new media cuvintul „schwag" (preluat in engleza in forma „swag"). Cei care produc schwag se feresc sa il pronunte, pentru ca are o conotatie peiorativa. Persoanele care acumuleaza schwag sint incintate sa il aiba, pentru ca poarta adesea insemnele unor produse, branduri sau subculturi care ii fascineaza. La origini era un cuvint in idis care desemna toate maruntisurile, toate nimicurile pe care nimeni probabil nu ar vrea sa le cumpere. Cu timpul a fost preluat in limbajul de marketing si de relatii cu publicul ca sa defineasca articolele promotionale. Si nu este vorba doar de nimicuri, pentru ca industria schwagului are peste un milion de produse individuale. Aproape toate megatirgurile de produse hi-tech precum Macworld si Seybold stateau cu rafturile si standurile pline de pixuri, tricouri, cesti de cafea, sepci de baseball, mousepad-uri translucide si cutite de desfacut scrisorile in forma de @. Orice intilnire de e-afaceri, orice nou proiect media, orice noua runda de negocieri pentru provideri are nevoie de pungi cu logouri stantate peste tot la vedere. Comertul viral, in care logoul unei firme tinde sa ocupe toate suprafetele din imediata vecinatate, te face sa reproduci logoul in mintea consumatorului, indiferent daca se afla pe o masinuta de curatat biroul de firimituri si praf cu roti de perie. Ca sa iti stergi ecranul ultrasensibil de monitor poti sa folosesti o caracatita sau o maimutica cu blana din cirpa speciala dezinfectanta.

Milionari, geeks, programatori, toti merg cu pungile pline de „schwag" acasa si le ascund sub cheie in dulapuri (pentru ca tind sa dispara foarte repede!). In societatea infocentrica, pixul translucid sau perfect alb te identifica rapid ca parte integranta din clanul mac-maniacilor. Ca membru anonim al e-maselor vrei sa fi identificat cu o anumita tendinta, firma, distribuitor. DVD-urile tale nu pot sa stea linistite in orice port-DVD, fie si slim, ele trebuie sa poarte logoul celor care iti impartasesc sistemul de valori si credinte tehnologice din utopia de miine sau poimiine.

Ca intreprinzator din Silicon Valley, vinezi pe pietele asiatice ultimul „schwag", il importi ieftin si il customizezi pentru urmatoarea conventie hi-tech. Asa au ajuns fotoliile gelatinoase de sprijinit telefonul mobil pe piata sau micile personaje pe care poti sa iti odihnesti incheietura miinii in timp ce manipulezi mouse-ul optic.

Apple vs Microsoft Elementele de „schwag" reflecta identitatea de imagine a unui brand. Majoritatea maniacilor de schwag sint utilizatori Apple, pentru ca acorda mai multa atentie designului. Plasticul transparent care lasa sa se vada maruntaiele gadgeturilor, albul, negrul si argintiul sint nuantele care predomina designul minimal atit de apreciat de „generatia iPod". Marul, semnul @, semnul exclamarii sau „X" sint citeva dintre simbolurile imprimate pe cani, genti sau pe haine. Brandul Microsoft pare mai putin rece si distant decit Apple, deci mai putin „cool", dar mai „friendly". Culorile „steagului" Microsoft (rosu, verde, albastru si galben) sint calde si vesele, dar obiectele branduite nu devin „colectibile", asa cum se intimpla destul de des in cazul Apple. Daca Apple opteaza mai mult pentru cani, pixuri, magneti de frigider, Microsoft si-a lipit logoul pe jucarii, obiecte de decor de dimensiuni mici sau pe tricouri.

Pentru detalii despre industria schwagurilor, accesati www.cotidianul.ro/select