Incep sa-i inteleg pe cei care innebunesc consumand prea multa televiziune, presa, radio si internet, adica mijloace de comunicare in masa. Daca vii acasa de la serviciu, deschizi televizorul si te uiti la el patru ore, pana ti se face foame, intri intr-o lume care pare reala, dar, din pacate, nu este. Trei-patru zile la rand toate televiziunile dezbat, de obicei, acelasi subiect, cu aceiasi oameni, care spun acelasi lucru. Dupa ce subiectul este intors pe toate fetele, mai rau ca in campania pentru congresul al XIV-lea (cea mai profunda actiune de propaganda pe care am trait-o direct vreodata), tema este abandonata si se trece la urmatoarea, care este tratata la fel.Iti trebuie multa stiinta de carte sa rezisti acestui sistem de comunicare - daca asta este comunicare. Iti trebuie multa experienta ca sa stii ca verile nu sunt cu mult mai calde ca in anii '70, singura diferenta fiind ca in ultimii ani iernile sunt ceva mai blande si cu mai putine precipitatii. Numai ca astazi, cand ti se pare ca e canicula, ai la dispozitie aerul conditionat, masina care te duce la munte sau apa minerala rece de la frigiderele care nu se compara neam cu Fram-urile noastre de pe vremuri. Aer conditionat nu-mi aduc aminte sa fi vazut vreodata inainte de 1989, apa minerala disparuse, erau niste cozi monstruoase la sifoane, iar masina - daca o aveai - nu mergea ca nu aveai cota de benzina. S-a schimbat modul in care percepem canicula, nu s-a schimbat vremea.Dar ca sa pricepi asa ceva, fie nu te uiti la televizor, ceea ce pare o utopie azi, fie ai o solida cunoastere a ceea ce se intampla in jurul tau, ceea ce iar pare o utopie daca jumatate din timpul tau liber este consumat in fata televizorului. Cunoasterea vine din lectura, nimeni nu a putut inventa, inca, alta cale. S-au inventat pastile pentru virilitate si pentru evitarea sarcinilor nedorite, dar pastile de cunoastere inca nu au aparut pe piata.Efectele dependentei de mass-media (unii cercetatori spun ca este o maladie) sunt profunde. Exista o biblioteca intreaga de studii asupra acestui fenomen, din care cateva mi-au cazut si mie in mana (era sa spun, folosind o parafraza, „pe vremea cand citeam mai mult decat mancam"). Nu va plictisesc cu recenziile. Sa spun doar ca excesul in consumul mass-media modifica perceptia asupra lumii, creste gradul de informare si scade consistenta individuala. Fraza e scurta, dar plina de consecinte. Prin expunere prelungita la campaniile media un om poate acumula cunostinte despre toate cele de pe lume, dar acestea nu-l fac mai eficient, mai rational, mai sociabil. Dimpotriva. Consumul de mass-media izoleaza, atomizeaza, lasa sa creasca excrescente comportamentale care intr-o viata sociala normala ar putea fi estompate. Exista studii asupra psihologiei teroristilor sinucigasi care arata ca una din sursele de formare a unei perceptii deformate despre rolul arabilor si americanilor in lume este productia suburbana de televiziune americana, adesea rasista, darwinista, salbatica in esenta ei.Ce ma face sa vorbesc despre asa ceva?In urma cu cateva zile am mers sa mananc la un restaurant pe malul Dunarii - de fapt, pe malul bratului Borcea. ┼×tiu locul de peste 10 ani, patronii au cladit cu patima si efort un hotel, bar, restaurant, parcare, plaja intr-un lastaris salbatic. Alaturi de constructiile ridicate cu mult entuziasm, mai putin bun-gust (dar gustul si estetica vin la a doua generatie), patronii au investit in doua superbe terenuri de tenis, cu instalatie de nocturna, sistem de drenare a apei, zgura rosie de cea mai buna calitate. Acum terenurile erau acoperite cu pir, o planta inalta de peste un metru. Pirul rasarise sistematic, parcela cu parcela, ocupand treptat terenul liber. Imaginea nu era deloc urata, daca nu stiai despre ce este vorba: pirul verde pe terenul rosu, in lumina galbena a asfintitului. Van Gogh. Sau estetica raului.Ce-am vazut pe malul Borcei poate fi o buna metafora pentru excesul de mass-media intr-o societate ale carei forte nu sunt folosite pentru ceea ce stiu ele sa faca. Un teren bun, dar nefolosit, este imediat ocupat de o buruiana care poate ca arata bine, dar este complet nefolositoare.