Romanii au baut in primele sase luni ale acestui an 9,26 milioane de hectolitri de bere, cu aproape 16% mai mult decat in aceeasi perioada a lui 2006. Specialistii spun ca anul acesta consumul va atinge 100 de litri pe cap de locuitor.


Romanii au baut in primele sase luni ale acestui an 9,26 milioane de hectolitri de bere, cu aproape 16% mai mult decat in aceeasi perioada a lui 2006. Specialistii spun ca anul acesta consumul va atinge 100 de litri pe cap de locuitor.


Potrivit datelor Patronatului Societatilor Independente Producatoare de Bere din Romania (PSIPBR), din cei 9,26 milioane de hectolitri de bere vanduti in Romania in primul semestru al lui 2007, 6,51 milioane de hectolitri provin din fabricile multinationalelor - Ursus Breweries, Heineken Romania, InBev Romania si United Romanian Breweries Bereprod. Acestea au luat spuma pietei, vanzarile lor crescand in ianuarie-iunie anul acesta cu circa 27% comparativ cu 2006, mult peste media pietei.

Si societatile medii precum Bermas Suceava sau Martens Galati, cu capacitati anuale de productie intre 200.000 si 800.000 de hectolitri, au reusit vanzari mai mari comparativ cu semestrul I 2006. Insa cu doar 2%, pana la un volum de 255.301 hectolitri.

In schimb, producatorii mari de bere, altii decat multinationalele - European Food, Bere Mures si Albrau Iasi - , au consemnat o diminuare a volumelor de gulerata vandute cu peste 3%, comparativ cu anul trecut, pana la 2,12 milioane de hectolitri, in timp ce micii producatori, cu capacitati anuale sub 200.000 de hectolitri, au avut vanzari cu 10,5% mai mici (367.000 de hectolitri).


CONCURENTA NELOIALA. Importurile de bere din Bulgaria au fost de vina pentru scaderea vanzarilor producatorilor independenti de gulerata, considera Vifor Versescu, directorul general PSIPBR. El a explicat ca, in perioada martie-iulie 2007, in magazinele din sudul tarii a aparut bere bulgareasca, vanduta la un pret mult mai mic decat cel practicat de producatorii romani. Si asta deoarece nici societatea romaneasca care o importa si, pare-se, nici producatorul bulgar nu plateau accize. Iar romanul cu venituri reduse - adica exact grosul clientelei producatorilor independenti autohtoni - au preferat-o, pentru ca pretul era mai atractiv. Citand un raport al Ambasadei Statelor Unite ale Americii din Bulgaria, Versescu a declarat ca circa 100.000 de hectolitri de bere bulgareasca pentru care nu s-a platit acciza au ajuns in Romania, provocand pierderi de 10 milioane de lei micilor producatori si de un milion de euro bugetului de stat. Desi ANAF si-a facut datoria si a depistat ilegalitatea, nu a confiscat si marfa pentru care nu s-a platit acciza, asa cum cere legea.


GusturiDaca anul trecut fiecare dintre locuitorii plaiurilor mioritice au dat pe gat, in medie, cam 83 de litri de bere, anul acesta consumul pe cap de locuitor este asteptat sa ajunga la 100 de litri. Un consum comparabil cu cel din alte tari europene care au traditie in consumul de bere si vin. Insa mai avem mult pana sa ajungem la nivelul tarilor "focusate" pe bere precum Germania (180-200 l/cap de locuitor) sau Cehia (160 l/cap de locuitor). Romanii prefera berea la PET (55%) si la sticla, in timp ce gulerata la doza si cea la butoi au, fiecare, doar 7% din piata, spune Versescu. Spre comparatie, in alte tari din UE vanzarile de bere la butoi reprezinta 70% din piata. Succesul fulminant al PET-ului la noi este masura saraciei populatiei, considera Versescu.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.

9AM recomanda:

Vrei sa fii la curent cu cele mai importante stiri?
Urmareste-ne si pe Facebook

TI-A PLACUT ACEST ARTICOL?

Aboneaza-te la 9AM pentru a primi articole similare.

Sau
Aboneaza-te prin