Fabrica de elicoptere de la Ghimbav Brasov se afla oficial, din octombrie 2006, in procedura de privatizare. Astazi, 23 august, expira termenul de prelungire a privatizarii, dar AVAS a amanat pentru 22 septembrie decizia.

AVAS are de raspuns, in esenta, la o singura intrebare: doreste Romania sa aiba un producator de elicoptere? Esuarea privatizarii IAR va arunca si aceasta unitate in bratele lichidatorilor cu interese imobiliare dupa celebrele precedente Tractorul si Rulmentul Brasov.


Reamintim ca anuntul privind oferta de vanzare a pachetului de actiuni IAR SA Ghimbav stabilea ca aceasta se va face prin negociere pe baza de oferte finale, imbunatatite si irevocabile. Desi interesul pentru piata romaneasca al marilor producatori de elicoptere este explicit, la 14 decembrie 2006 a fost depusa o singura oferta, din partea EUROCOPTER Franta. La proba interesului concret au cazut concurentii de la Bell (SUA) si Agusta (Italia), cat si firmele producatoare din Rusia.


In mod curios, la 20 aprilie 2007, singurul ofertant a fost eliminat de AVAS. Nu din motive de fond, ci de procedura, intre timp schimbandu-se regulile initiale stabilite de OPSPI (Oficiul de Privatizari din Ministerul Economiei) prin inghitirea lui de catre AVAS. Ca atare, contestatia depusa de francezi a fost admisa si se continua procedurile de privatizare cu EUROCOPTER.
Interese la vedere Si nu numai. Miza privatizarii este data in primul rand de potentialul pietei interne, nevoile de echipare cu elicoptere fiind apreciate la cateva sute de aparate. Or, concurenta dura de pe piata nu-i face fericiti pe ceilalti competitori in conditiile in care Guvernul roman a anuntat ca nu doreste sa fie doar importator. IAR Ghimbav este implicat in patru programe de dotare ale Ministerului Apararii, iar reluarea licitatiei pentru dotarea Ministerului de Interne il face pe noul proprietar al uzinei mare favorit. Si alte interese subterane doresc sa esueze privatizarea. Terenul IAR, cu o excelenta dotare in utilitati, poate fi gazda buna pentru samsarii imobiliari, iar aeroportul uzinei il face si mai atractiv.


Decizia AVAS pare, la prima vedere, foarte simpla, avand un singur ofertant pentru cumpararea IAR Ghimbav. Dar celelalte interese preseaza si pun in evidenta raspunsul la intrebarea din titlul acestui articol: Cine se teme de privatizarea IAR?