Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) are grave probleme de management. Zecile de mii de cereri de marci care se depun anual la OSIM, pentru a fi protejate, nu mai pot fi rezolvate in termenul legal de sase luni, prevazut de legea de functionare a institutiei, din cauza unei proaste gestionari a resurselor umane.
Desi scopul principal al OSIM este de a proteja marcile si inventiile, din cei peste 300 de functionari ai institutiei, mai putin de 20 se ocupa de solutionarea propriu-zisa a cererilor de marci. Anual, se depun peste 20.000 de solicitari de protejare a marcilor (statistica oficiala arata ca in 2006 au existat 23.910 astfel de cereri) care, conform Legii nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice, ar tebui solutionate in maximum sase luni de la achitarea taxelor de examinare marca si inregistrare marca. In realitate, OSIM nu poate procesa nici o cerere de marca in termen de sase luni, afara de situatia in care ai intrare la conducere si gasesti mult dorita "scurtatura". Persoanele fizice si juridice care solicita protejarea unei marci au ajuns sa astepte pana la 13 luni de zile pentru a obtine inregistrarea acesteia in Buletinul Oficial de Proprietate Intelectuala (BOPI). Nu de putine ori se nasc adevarate scandaluri, cand se constata ca in BOPI nu se publica cererile de inregistrare de marci in ordinea depunerii lor, fiind destul de frecvente cazurile de "salt peste rand".
Tarife grase pentru servicii deficitare
Debandada OSIM perceputa din exterior de catre cei care asteapta peste un an rezolvarea unei cereri, contrasteaza izbitor cu stilul de lucru al institutiei, care pentru orice serviciu, cat de mic ar fi el, percepe taxe si tarife extrem de piperate. Inclusiv fila de hartie A4 pe care ti se raspunde este taxata suplimentar cu 0,75 RON/coala. Iar taxele nu sunt deloc mici, ele pornind de la 3300 RON in cazul unor cereri documentare. Pentru informarea cititorilor, se ajunge la circa 1000 RON in cazul inregistrarii unei marci. Nimic nu se misca pana nu achiti, anticipat, taxele impuse prin lege, sau prin ordinul directorului general al OSIM, Gabor Varga (foto), care a folosit criterii arbitrare in stabilirea taxelor pe servicii. Surprinzator, intr-un procent deloc modest, unele dintre raspunsurile furnizate de OSIM, prin diferite adrese, au mai dezvoltata partea referitoare la cuantumul tarifelor, termenelor de plata ale acestora, si sanctiunea neachitarii lor, decat partea in care se raspunde la solicitarea propriu-zisa. Cum anual se depun peste 30.000 de cereri de diverse tipuri (marci, inventii etc.) taxate la scoruri insemnate, OSIM obtine importante venituri, de peste 7.000.000 euro/an, conform statisticilor oficiale. Banii intra automat in bugetul institutiei, intrucat legea prevede ca OSIM se autofinanteaza prin taxele pe care le percepe. Poate si din acest motiv, iesirile in strainatate ale conducatorilor institutiei, pe la fel de fel de seminarii si schimburi de experienta sunt deosebit de frecvente.
Doi ani de asteptare
Paradoxal, daca se gasesc destui bani pentru calatorii prin lume, in schimb nu exista suficienti angajati de specialitate care sa solutioneze in timp util cererile de marci. Nu pentru ca nu ar exista specialisti in domeniu, ci pentru ca sefii institutiei - directorul general Gabor Varga (numit din 1998) si adjunctul sau Alexandru Cristian Strenc (care e director adjunct din 1990) - nu au considerat oportuna luarea de masuri pentru suplimentarea posturilor existente la Serviciul de marci, in pofida faptului ca statistica oficiala arata negru pe alb ca numarul de solicitari s-a dublat in ultimii cinci ani. Astfel, la serviciul de marci se lucreaza in prezent ca la "galere", in spatii improprii, iar cererile au ajuns sa fie solutionate in 13 luni, in loc de sase. Iar pe viitor se anticipeaza ca durata de asteptare se va extinde spre doi ani, daca nu se vor lua masuri. Culmea e ca daca suni sa ceri lamuriri despre data preconizata a rezolvarii cererii tale pentru care ai platit circa 1000 RON, ti se raspunde, enervant, ca nu se stie exact cand se va petrece minunea. La Serviciul Marci al OSIM, cele peste 20.000 de cereri anuale sunt rezolvate de mai putin de 20 de oameni. Carora le revin peste opt lucrari, pe zi, de solutionat, una mai complexa ca alta. Evident, apar blocaje, intarzieri si erori umane. Iar nemultumirile publicului persista, cu atat mai mult cu cat se platesc taxe usturatoare pentru serviciile cerute.
Directorii nu sunt ingrijorati
Reporterii ZIUA au luat legatura cu conducerea OSIM, pentru a-i semnala o serie de cazuri de intarzieri nejustificate in solutionarea unor cereri de marci. Dar si controversata problema - pentru cei din exterior - a politicii de taxe de servicii in domeniu, care naste banuiala legitima a unei suprataxari nejustificate. Directorul adjunct, Alexandru Cristian Strenc (persoana cu cea mai mare vechime in institutie) ne-a declarat ca nu vede nici un motiv de ingrijorare, deoarece la OSIM cererile de protectie de marci s-ar rezolva mult mai repede decat in alte state europene. Cat despre tarifele percepute, directorul Strenc le-a calificat "modeste" in comparatie cu cele practicate in alte state europene sau la nivelul Oficiului European de Brevete, argumentandu-ne ca in unele cazuri nu le-a coborat mai mult pentru a nu exista conflicte intre OSIM si institutiile similare europene, care ar putea acuza o politica de "dumping". Directorul Strenc a mai argumentat ca taxele platite ar fi insignifiante in raport cu avantajul economic al protejarii marcii vreme de zece ani dupa inregistrarea ei. Cat despre marile intarzieri in rezolvarea cererilor de marci, acestea ii erau perfect cunoscute, insa Strenc ne-a explicat ca nu poate angaja personal suplimentar, intrucat ar exista un risc ca pe viitor numarul de cereri sa scada, iar functionarii odata angajati nu ar mai putea fi concediati. Asa ca, aviz amatorilor de marci, mai aveti de asteptat!