„Am crescut cu impresia ca ceea ce vrem cu totii sa facem in materie de entertainment este sa consumam pasiv lucruri, fara vreun fel de interactiune." O spune Philip Rosedale, creator al lumii virtuale Second Life, intr-o interventie pentru CNN. Postul tv a mobilizat de curind citiva guru ai Internetului intr-o dezbatere despre viitorul noilor tehnologii. Nume grele precum Stewart Butterfield (Flickr) sau Jimmy Wales (Wikipedia) s-au dat peste cap sa arate cum s-au schimbat raporturile de forte in consumul si generarea de continut, fie ca e vorba de entertainment sau de informatie bruta. Si cum au ajuns procente considerabile dintre paminteni sa fie comunicatori la ale caror ispravi toata lumea are acces. Dupa 22 de milioane de antrenori ai nationalei, constatam ca avem la fel de bine 22 de milioane de potentiali jurnalisti, in gura carora trebuie sa fii din ce in ce mai pregatit sa te uiti. Dincolo de feedback-ul prompt pe care sint pregatite sa-l furnizeze la tot pasul, comunitatile virtuale sint extrem de eterogene. „Intr-un joc online precum World of Warcraft poti intilni o echipa condusa de un adolescent, din care mai fac parte un CEO, o gospodina, un veteran de razboi si un profesor de liceu, care impreuna inving un monstru", spunea un alt invitat. Nu exista institutii in viata reala unde sa gasesti asa ceva. Modelele brevetate in aceste spatii fac istorie virtuala, insa restul lumii palpabile le incadreaza cu greu in schemele care le construiesc zi de zi existenta.