Definitia propagandei este una simpla: actiune de raspandire a unor idei care reprezinta si sustin o teorie, o conceptie, un partid politic, cu scopul de a convinge si de a castiga adepti. Aceasta denumire a fost folosita pentru prima oara in istorie la inceputul secolului al-VII-lea de Biserica Romano-Catolica, odata cu infiintarea Congregatio de Propaganda Fide (Congregatia pentru Raspandirea Credintei). Aceasta entitate bisericeasca a avut scopul de a coordona misionarii care au activat in America de Sud, Oceania, Filipine, China, India si Japonia. Activitati de propaganda se desfasurau si in antichitate, iar Imperiul Roman a perfectionat o serie de metode pentru a obtine rezultate cat mai bune. In istoria recenta cele mai vestite sisteme de propaganda apartin nazistilor si comunistilor. Cele doua sisteme au reusit sa duca propaganda la extrema, iar pentru eficientizare au fost create aparate - ministere - care studiau noi metode, elaborau strategii si puneau in practica deciziile in domeniu. Specialistii in propaganda sunt preocupati de metode noi prin care mesajul poate ajunge la cat mai multi dintre cei vizati. Una dintre aceste cai, extrem de eficienta, este emiterea unor marci postale avand mesaje - text si imagine - foarte clare si sugestive.
1 Mai si 23 August, laitmotive filatelice
Propaganda comunista s-a folosit pentru prima data de aceasta metoda in Uniunea Sovietica, in 1923. Atat propaganda comunista, cat si cea nazista au o ramura aparte dedicata liderilor sai. Hitler, Stalin sau Ceausescu au aparut pe timbre de nenumarate ori cand ei inca se aflau in viata. Aici este de precizat ca Lenin a aparut pentru prima data pe efecte postale in data de 27 ianuarie 1924, la trei zile dupa anuntul mortii sale. Propaganda comunista din Romania s-a folosit de faptul ca timbrele ajung in mainile a milioane de oameni. Primele emisiuni filatelice cu caracter propagandistic dateaza din 1945, cand a fost emisa seria "Apararea Patriotica". Pe aceste imagini apar figuri istorice alaturi cu ilegalistii comunisti precum I.G. Duca, Virgil Madgearu, Nicolae Iorga, Ilie Pintilie, Andrei Bernath si Filimon Sarbu. Dupa aceasta emisiune ani intregi nu au mai aparut in Romania marci postale lipsite de mesaj politic. Au urmat emisiuni precum "Confederatia Generala a Muncii" - pe aceste marci apar prima data chipurile lui Marx, Engels si Lenin -, "Toate sporturile pentru popor", "Reforma agrara" - colita acestei emisiuni infatiseaza pentru prima oara un politician roman, comunist, dr. Petru Groza. Zilele de 1 Mai si 23 August sunt laitmotive pe timbrele romanesti. Ziua Muncii este promovata pentru prima data printr-o emisiune filatelica in 1946. Tirajul acestei emisiuni este relativ mic, de doar 86 de mii de serii.
Ceausescu l-a invins pe Vlad Tepes
Era "Ceausescu" in prima etapa a aplicat o propaganda moderata si deseori inselatoare. Marcile din aceasta perioada au infatisat o serie de personalitati, lucrari de arta si evenimente care nu aveau legaturi cu regimul comunist. Au fost emise timbre cu lucrari ale unor pictori celebri precum Ion Andreescu, Rubens ori Rembrandt. Ba mai mult, unele timbre au fost dedicate Bisericii Ortodoxe si astfel au aparut Manastirea de la Curtea de Arges, Biserica din Voronet. Propaganda lui Ceausescu folosea des imaginea unor personaje istorice care au jucat un rol important in istoria romanilor. Asa au fost puse in circulatie timbre cu Stefan cel Mare, Mircea cel Batran, Nicolae Balcescu, Avram Iancu, Alexandru Ioan Cuza sau Vlad Tepes (emisiunea cu acesta din urma a aparut in trei milioane de exmplare).
Imaginea unor lideri politici apare pe marci postale, de regula, dupa moartea acestora. Cazul monarhilor nu se poate trata la acest capitol, din motive istorice, insa cel al unor lideri nazisti si comunisti este de notorietate. Primul lider comunist care a aparut pe timbre a fost Stalin. Ceausescu a fost un alt pionier la acest capitol. Imaginea lui apare pe mai multe marci postale emise in Romania si in mai multe state comuniste.
Cotitura de la Congresul al XII-lea
De la cel de-al XII-lea Congres al Partidului Comunist din 1979 situatia s-a schimbat radical, iar propaganda comunista a pus stapanire pe emisiuni filatelice din Romania. A inceput editarea unor timbre care aveau un singur rol: raspandirea ideologiei comuniste. "60 de ani de la infiintarea PCR", "Cantarea Romaniei" - tiraj 1.000.000 de serii, "Conferinta Nationala a PCR", "45 de ani de la marea demonstratie antifascista", "Al XIII-lea Congres PCR", "Al XII-lea Congres UTC", "Inaugurarea Canalului Dunare-Marea Neagra" - pe aceasta emisiune de un milion de exemplare apare pentru prima data imaginea cuplului Ceausescu -, "Epoca Ceausescu - 20 de ani de la Proclamarea RSR", "Nicolae Ceausescu - 65 de ani de la faurirea Partidului Comunist" (tot un milion de exemplare au fost puse in circulatie) -, din nou, marca dedicata acestui eveniment a fost ilustrata cu chipul dictatorului - "65 de ani de la crearea UTC", "Nicolae Ceausescu - 70 de ani de la nastere si 55 de ani de activitate revolutionara" - a treia emisiune reprezentandu-l pe Nicolae Ceausescu - sunt cateva dintre emisiunile filatelice folosite de propaganda comunista din Romania. 1989 a fost anul cand cuplul dictatorial a aparut pentru ultima oara pe timbre, odata cu punerea in circulatie a colitei "50 de ani de la Marea Demonstratie Patriotica, Antifascita si Antirazboinica de la 1 Mai 1938". Tirajul total al marcilor postale emise de Posta Romana (totalul timbrelor din serii si colitele aferente) care reprezinta chipul lui Nicolae Ceausescu depaseste zece milioane. Ultima emisiune folosita de comunisti a fost emisa cu ocazia celui de-al XIV-lea congres al PCR si a aparut in 20 noiembrie 1989. Timbrele din era comunista faceau publicitate nu numai Partidului Comunist si liderului acestuia, dar si "realizarilor" regimului. Astfel au aparut timbre care propagau mesaje de bunastare, dezvoltare economica si sociala. Printre aceste emisii se numara "Mecanizarea agriculturii", "Obiective industriale", "Arhitectura moderna", "Hidrocentrale" sau "Metroul Bucurestean". In zilele noastre timbrele acestei ere au devenit material de studiu nu numai pentru filatelisti, dar si pentru specialistii in comunicare si sociologi.