Harry Meintassis, director general al firmei de consultanta in management Hay Group Romania, este doar unul dintre numerosii oameni de afaceri greci ce par perfect "aclimatizati" la mediul de afaceri autohton. Dupa primele 18 luni de cand locuieste "oficial" in tara noastra - inainte venea doar in vizite cu scop profesional -, afirma cu hotarare ca nu are in plan sa plece prea curand de aici. Hotarare datorata poate, in parte cel putin, si faptului ca sotia sa este romanca - un atu ce a contribuit foarte mult in procesul de intelegere si adaptare la stilul de viata de aici. Dupa ce a calatorit din plin in Europa si Orientul Mijlociu, pentru misiuni de scurta durata, acesta ne-a aratat: "Fiecare experienta a fost unica, mi-am dat seama cat de important e sa intelegi in profunzime cum sa abordezi diverse culturi, sisteme de valori si oameni cu sensibilitate, respect si grija". Cea mai placuta experienta este sansa de a participa la schimbare Care a fost prima sa impresie, atunci cand a venit pentru prima oara in tara noastra, in 1996? "M-am bucurat sa descopar niste oameni calzi si plini de energie si o tara cu adevarat frumoasa, de care m-am indragostit imediat. De cele mai multe ori, in Romania, am simtit ca este foarte usor sa stabilesc o legatura (cu oamenii, n. red.)", ne-a declarat Meintassis. "De-a lungul anilor", a adaugat acesta, "m-am bucurat sa vad - si in cele din urma chiar sa iau parte la - o dezvoltare rapida a peisajului economic si de afaceri al tarii si la dorinta oamenilor de a invata noi metode si abilitati de a lucra, de a adopta noi idei si de a se adapta la noi realitati". Entuziasmul acesta si-l pastreaza si astazi, cand afirma ca cea mai placuta experienta este aceea de a fi martor si de a participa activ la acest ritm rapid al schimbarii - in afaceri, societate, cultura. La aceasta se adauga sansa "de a lucra cu oameni deschisi si dornici sa creasca si sa invete in mod constant".In ceea ce priveste mediul de afaceri din tara noastra, Meintassis este de parere ca "Romania este o piata foarte promitatoare, cu o crestere rapida si o economie deschisa. Urmeaza sa aiba loc o transformare majora la nivel corporatist, iar investitiile straine directe sunt inca puternice". "In acest context", a adaugat acesta, "liderii in afaceri investesc din ce in ce mai mult in dezvoltarea capitalului organizational si uman, acestea fiind cheia unei cresteri financiare sustenabile". Provocarea business-ului autohton este de a crea "lideri-manageri" Nu este insa totul chiar atat de simplu. Astfel, una dintre provocarile majore la care trebuie sa raspunda o organizatie este aceea de a antrena niste lideri autentici si de a crea o cultura a conducerii adecvata pentru viitor. Este vorba, mai exact, de acei "lideri-manageri", care dau nastere si impartasesc membrilor organizatiei o viziune inspiratoare asupra afacerii, punand oamenii pe primul loc in acest timp. "Cred ca exista o nevoie acuta de a revizui stilurile de management si conducere in cadrul organizatiilor, punand oamenii si capitalul uman in capul listei de prioritati", ne-a aratat Meintassis. Exista un gol la nivelul conducerii care, daca nu este tratat in mod corect, va avea efecte negative asupra valorificarii talentelor din tara noastra, este de parere omul de afaceri grec. "Oamenii talentati nu accepta sa li se spuna ce sa faca" "Oamenii talentati nu accepta sa li se spuna ce sa faca, ei se asteapta sa fie antrenati, sa li se dea putere si sa primeasca oportunitatea de a creste profesional. Daca acest lucru nu se intampla, va fi unul dintre cele mai mari obstacole in calea dezvoltarii viitoare", a subliniat directorul Hay Group. "Trebuie sa trecem de la o cultura a controlului la una a coaching-ului", a adaugat acesta. Meintassis a subliniat insa ca este o situatie intalnita in toate tarile aflate in tranzitie, care aspira sa creasca si sa joace un rol important in business-ul local. Astfel, "companiile din Romania ar trebui sa devina 'incubatoarele>> pentru idei noi si lideri care sa inspire membrii organizatiei", este de parere reprezentantul Hay Group. Autosuficienta este un obstacol major in calea adaptarii la valorile UE In ceea ce priveste alinierea Romaniei la valorile Uniunii Europene, Meintassis considera ca, in multe privinte, acest proces a avut deja loc. "Este important ca valori precum transparenta, meritocratia si raspunderea sa fie in continuare intarite - iar companiile ar trebui sa constituie un model in aceasta privinta!", ne-a declarat acesta. Momentul actual este unul cat se poate de oportun, care ar trebui sa fie valorificat din plin, intrucat urmatorii 2-3 ani vor fi cruciali in dezvoltarea pe termen lung a tarii noastre. Cat despre obstacolele pe care le vom avea de intampinat in procesul de aliniere la UE, directorul Hay Group considera ca, la nivel macroeconomic, este vorba de autosuficienta si un sentiment mai scazut al urgentei, avand in vedere ca tara a aderat deja la organismul european. La nivel microeconomic, o piedica ce trebuie trecuta este atitudinea individualista a oamenilor, care se zbat de cele mai multe ori exclusiv pentru interesele lor personale, de multe ori intr-un mod materialist si oportunist. Acestia ar trebui sa contribuie in acelasi timp la prosperitatea societatii si a generatiilor viitoare, intrucat, este de parere Meintassis, "in cele din urma, succesul necesita colaborare si un efort de echipa sustinut". "Combinam resursele locale cu experti internationali" Despre pozitia pe care o ocupa tara noastra in sfera de activitate a grupului, omul de afaceri a subliniat: "Romania se afla in centrul strategiei de dezvoltare a Hay Group. Economia sa intr-o crestere rapida si potentialul de afaceri creeaza niste ocazii foarte bune pentru ca Hay Group sa ajute organizatiile sa-si transpuna strategiile in realitate". In acest context, ne-a declarat Meintassis, compania are o perspectiva de a investi si de a dezvolta piata locala pe termen lung, ca parte a zonei Europei de Est. Cat despre strategia specifica de abordare a tarii noastre, directorul companiei ne-a declarat: "Este important pentru noi sa ne asiguram ca proiectele si clientii de la nivel local beneficiaza de cea mai buna expertiza, fapt pentru care tindem sa combinam resursele locale cu experti internationali, in functie de proiect si de nevoile specifice ale fiecarui client". Cu toate acestea insa, expertii locali se dezvolta si ei intr-un ritm extrem de rapid, intrucat acestia joaca un rol-cheie in relatiile cu clientii si implementarea proiectelor. De fapt, a observat Meintassis, majoritatea consultantilor companiei de la nivel local dispun de calitatile necesare pentru a lucra ei insisi in cadrul unor misiuni internationale.