Hipercapitalismul si lipsa de timp aferenta au condus la schimbari in ceea ce priveste comportamentul, dar si preferintele tinerilor japonezi in materie de parteneri.

Barbatii japonezi, nemultumiti
de mofturile conationalelor,
se indreapta spre tari mai
traditionaliste Incepind din anii ’90, din ce in ce mai multi tineri refuza casatoriile aranjate de catre parinti, specifice mecanismelor sociale nipone, si in acelasi timp ajung sa cistige din ce in ce mai multi bani datorita dezvoltarii mediului corporatist. Pe de o parte, multe dintre femeile de peste 25 de ani care lucreaza pentru marile companii si au independenta financiara nu prea mai au timp de pierdut si nici nu prea mai cred in idealul romantic al iubirii dezinteresate. Tocmai de aceea, ele apeleaza la agentiile de matchmaking (gasirea unor parteneri compatibili), unde impun criterii drastice de selectie a potentialilor parteneri. Pe de alta parte, barbatii japonezi peste treizeci de ani isi gasesc din ce in ce mai putine partenere conationale, multi dintre ei preferind sa se casatoreasca cu femei din China sau Coreea, care au pretentii mai mici. In primul rind, japonezele independente din punct de vedere financiar vor barbati cu venituri substantiale si stabile, cu un status solid la compania unde lucreaza, care sa arate bine si sa raspunda nevoilor lor sexuale. Daca aceste cerinte ar ramine la un nivel general, nu ar fi nimic surprinzator. Dar tinerele japoneze au specificari legate de compania unde ar trebui sa lucreze eventualul partener, de posibilitatea lui de promovare intr-un anumit interval, de polite de asigurari s.a.m.d. Intr-un studiu despre preferintele angajatelor in marile companii in materie de barbati se arata ca pe primul loc in top se afla angajatii de la Dentsu Inc., agentia de publicitate cu cea mai mare cifra de afaceri din lume. Pentru ca ei corespund portretului-robot al partenerului ideal: „Tipii de la Dentsu au tot ce le trebuie: au status, sint bogati, au personalitate puternica si stiu cum sa-si joace rolul la matchmaking", spune o tinara de 27 de ani. Pe locul doi se situeaza cei de la Sony, unul dintre avantajele acestora fiind stabilitatea pe piata a companiei,

O alta tendinta constanta a ultimilor ani este cresterea numarului de femei japoneze care cauta parteneri europeni, in special englezi. „Multor barbati japonezi nu le plac femeile care muncesc mult", spune un angajat al unei multinationale. Din ce in ce mai multe femei puternice din punct de vedere financiar refuza sa se conformeze conservatorismului barbatilor japonezi, apelind de cele mai multe ori la firmele specializate de matchmaking intre femei asiatice si barbati europeni. „Multe femei se asteapta ca britanicii sa le respecte si sa le trateze ca indivizi, nu doar sa joace rolul unei sotii. Avem multi membri care zboara mii de kilometri pina in Marea Britanie pentru o singura intilnire", declara Masako Nemoto, reprezentantul agentiei matrimoniale Destina, filiala Londra.

Una dintre cele mai raspindite modalitati prin care tinerii isi gasesc parteneri sint petrecerile organizate de catre firmele de matchmaking. „Compa" si „Gokon" sint serile in care grupuri mai mici sau mai mari de femei sint puse fata in fata cu grupuri de barbati care sa corespunda profilurilor solicitate. Fie ca este vorba de cine la restaurant, unde se face schimb de informatii intre membrii potentialului cuplu, fie ca este vorba de petreceri mari, organizate in cluburi, la care alcoolul joaca un rol foarte important. Toate aceste contexte de socializare sint strict formalizate, existind adevarate „ritualuri" care trebuie urmate, pentru ca eficienta lor sa fie maximizata de ambele parti. Pornind de la alegerea locului, achitarea notei de plata pina la eventualul deznodamint, care, in cel mai fericit caz, este solutionat intr-unul dintre asa-numitele „love hotels", totul este bine calculat, tinind cont ca timpul a devenit una dintre cele mai pretioase resurse. Si, pentru ca sansele de reusita sa creasca, se organizeaza chiar cursuri de instruire pentru cei care vor sa mearga la sigur. La rindul lor, angajatii firmelor de matrimoniale supravegheaza felul in care se desfasoara intilnirile, transformind in statistici succesele si esecurile.

Chiar daca mecanismul companiilor de gasit parteneri ideali functioneaza precis, anuntind via SMS citi se potrivesc setului de cerinte, Japonia se confrunta cu o situatie de criza, atit la nivelul relationarii, cit si din punct de vedere demografic.

Firme de petreceri matrimoniale "In zilele noastre, oamenii sint mult prea ocupati cu munca. Nu mai au timp sa-si caute partenerul in modurile traditionale", declara purtatorul de cuvint de la Party Planet, cel mai mare organizator de petreceri de matchmaking din Japonia. Tocmai de aceea firmele specializate in inlesnirea unor astfel de intilniri au aparut in ultimii ani ca ciupercile dupa ploaie, in acest moment numarul lor ridicindu-se la aproximativ 10.000. Cei care apeleaza la astfel de servicii impun un set de criterii de selectionare, in urma carora primesc pe e-mail sau printr-un SMS o lista cu eventualele compatibilitati. Firmele aranjeaza, de asemenea, intilniri si petreceri specializate in acest fel de socializare. Una dintre consecintele negative ale acestui fenomen este cresterea infractionalitatii, pedofilia reprezentind mai bine de jumatate din numarul total de infractiuni savirsite prin utilizarea unor astfel de servicii.

Cititi relatarea unui invitat la o petrecere de matchmaking din Tokyo pe www.cotidianul.ro/select