In noaptea precedenta inaugurarii unei portiuni din pista modernizata a Aeroportului "Aurel Vlaicu" Baneasa a inceput si demolarea casei ce fusese construita in apropierea marcajului de siguranta. Ludovic Orban, ministrul Transporturilor, a venit la actiunea programata sa inceapa de la miezul noptii, iar primarul comunei Voluntari, Florentin Pandele, a asistat si el la eveniment. Casa demolata nu incurca, deocamdata, aterizarile si decolarile navelor mici, carora li se permite, de ieri, sa utilizeze pista. Ministrul promite ca din 19 august vor putea opera pe aeroport si navele mari.
Demolare ca la romani
Casa cu pricina ar fi trebuit daramata inca de marti dupa-amiaza, insa autorizatia de demolare nu fusese inca emisa, iar constructorii au refuzat sa inceapa operatiunea. Ministrul Orban a aparut pe aeroport la ora 23.00 si a mimat surpriza: "Am venit sa verific daca este demolata si constat ca demolarea nu a inceput. Inteleg ca acest lucru se intampla pentru ca primarul nu a eliberat inca autorizatia de demolare pentru aceasta casa", a declarat el jurnalistilor.
Orban a inspectat locul, insotit de directorul de comunicare al aeroportului, Stefan Mladin, care la randul sau s-a aratat optimist ca lucrarile de demolare vor incepe cat mai curand, pentru a putea amplasa de urgenta cel de-al doilea segment al balizajului luminos al pistei. "Aceasta constructie ne incurca pentru ca este foarte aproape de axul pistei si ar obtura vizibilitatea semnalizatorului luminos al pistei. Autoritatea aeronautica romana, de la care ar fi trebuit obtinuta o semnatura de autorizatie de constructie a casei, nu a aprobat aceasta constructie", a explicat Mladin.
Intrebat a cui este locuinta, Orban a raspuns: "Nici nu ma intereseaza a cui e, ma intereseaza s-o demolam cat mai repede pentru ca, din punctul nostru de vedere, este o constructie ilegala". Orban a evitat sa raspunda daca proprietarul cladirii, un om de afaceri arab, este vinovat pentru ca a ridicat-o fara documente sau daca autoritatile locale i-au autorizat inceperea constructiei chiar si in lipsa semnaturii de la autoritatea aeronautica. "Nu cunosc acest detaliu", a minimalizat Orban importanta subiectului.
Autorizare telefonica
Dupa o conversatie telefonica cu primarul din Voluntari, "domnul Pandele", ministrul Ludovic Orban i-a asigurat pe jurnalisti ca autorizatia de demolare "este ca si semnata", iar lucrarile vor incepe in curand. Intr-adevar, peste putin timp muncitorii au pornit la lucru, cu demontarea geamurilor termopan, astfel ca spre dimineata se lucra deja la ziduri.
Constructia nu ar fi afectat siguranta decolarilor si aterizarilor navelor mici, care au avut de ieri ok-ul sa utilizeze pista.
"De-abia peste o luna, o luna si ceva, timp in care speram sa renovam si celalalt kilometru din pista, constructia ar putea crea probleme", a precizat dir. Mladin.
Inaugurare pe jumatate
Pista s-a redeschis, ieri, numai pentru aeronavele mici, urmand ca din 19 septembrie sa fie reluat si traficul aeronavelor mari, dupa finalizarea totala a lucrarilor de reabilitare.
"Am terminat reabilitarea unui tronson de 2,2 km de pista din totalul de 3,2 km, lucrarile urmand sa continue si dupa redeschiderea traficului aeronavelor mici. Companiile mari urmeaza sa vina pe Baneasa de pe 19 august, pentru a respecta ciclurile proprii de zbor", a declarat, ieri, Stefan Mladin.
Lucrarile de reabilitare a pistei vor fi incheiate in totalitate la sfarsitul acestui an. Aeroportul International Aurel Vlaicu Baneasa a contractat un imprumut de 20 de milioane de euro pentru un contract de reparatie a pistei, care va fi garantat cu cladirea aerogarii si cu un teren de 4,5 hectare. Compania a incheiat contractul de executie de lucrari pentru reparatia pistei cu un consortiu format din firmele Romstrade-UTI-Delta Tehnologica.
Primul avion care a folosit pista renovata a decolat in jurul orei 15.30 de pe aeroportul Otopeni si a aterizat pe pista din Baneasa. Zborul inaugural i-a avut la bord pe ministrul Orban si pe mai multi jurnalisti.
Lucrarile la pista Aeroportului Aurel Vlaicu - Baneasa au inceput pe 11 mai, iar investitia depaseste 20 milioane euro atat pentru reparatia pistei, cat si pentru extinderea aerogarii la plecari si la sosiri, construirea unor parcari, precum si a unor spatii comerciale si restaurante. Pe perioada lucrarilor, toate cursele au fost mutate pe Aeroportul Henri Coanda - Otopeni, ceea ce a provocat, in dese randuri, aglomerari. Odata cu finalizarea programului de modernizare, Aeroportul Baneasa va avea noua check-in-uri fata de patru in prezent, 300 de locuri de parcare, precum si spatii comerciale si restaurante la aerogara de plecari. In planul de dezvoltare a aeroportului este prevazuta si construirea unui salon VIP pentru gazduirea personalitatilor politice ale Romaniei. Extinderea aerogarii va determina cresterea capacitatii Aeroportului la 1,2 - 1,3 milioane de pasageri pe an. In 2006, Aeroportul Aurel Vlaicu a fost tranzitat de 700.000 de pasageri.
S-a deschis si pasajul de pe DN1
Ieri a fost inaugurat, cu o intarziere de doua luni, si primul pasaj rutier din apropierea Aeroportului Baneasa, de pe DN 1. Potrivit Ministerului Transporturilor, intarzierile au fost provocate de ritmul incet al exproprierilor, dar si de faptul ca societatea constructoare, compania portugheza Lena, nu a angajat destui muncitori pentru a termina lucrarea la timp, potrivit ministrului Transporturilor. Proiectul face parte din programul pentru fluidizarea traficului pe DN1, care prevede constructia a doua pasaje supraterane si extinderea la trei benzi pe sens a Drumului National 1. Valoarea contractului este de aproape 32 milioane euro. Cele doua pasaje au fost incepute in luna noiembrie 2005, iar contractul prevedea initial finalizarea acestora in termen de 15 luni, respectiv in ianuarie 2007. Ministerul Transporturilor a decis extinderea contractului pana la 25 de luni, estimandu-se ca lucrarile vor fi gata in noiembrie 2007.