Competitia dintre retailerii actuali si cei viitori va fi acerbaSe va ajunge la o retea nationala de 580 de unitatiCirca 33% din total vor fi magazine Penny Market Aflat, la ora actuala, la inceputurile dezvoltarii sale, segmentul de discount al pietei romanesti de retail va cunoaste in urmatorii 5 ani o dezvoltare fulminanta. Cel putin aceasta este parerea directorului uneia dintre marile companii internationale de retail prezente in tara noastra, Rewe Romania, parte a grupului german Rewe. Astfel, Antoniu Radu ne-a declarat: "Peste 5 ani, acoperirea teritoriala va fi spre maximum - prin venirea de noi competitori si dezvoltarea celor prezenti, lupta va fi intensa". Directorul companiei a estimat, de asemenea, ca in acest rastimp se va ajunge la o retea totala de circa 580 de magazine de tip discount, dintre care, apreciaza ca 200 - aproximativ 33% - vor purta marca "Penny Market". Aceasta in contextul in care, este de parere Radu, in Bucuresti pot coexista intre 50-100 de magazine de tip discount. Cu toate ca posibilitati majore de dezvoltare exista, "lipsa spatiilor disponibile, precum si preturile terenurilor fac aceasta apreciere foarte optimista", avertizeaza el. Nici orasele de provincie nu sunt o piata de neglijat - dupa cum ne-a declarat oficialul Rewe, "in functie de zona in care se afla si de specificul si tendintele de dezvoltare locala, consideram ca (acestea) pot absorbi maximum 5 Penny Market-uri la 100.000 de locuitori". In 2007 - 2008, Rewe va mai deschide 45-50 de magazine, cu 100 mil. euro Momentan, investitiile in reteaua de discount a grupului Rewe se ridica la peste 80 milioane euro, la 36 de magazine cate exista in tara noastra (31 Penny Market si 5 Penny Market XXL). Astfel, directorul sucursalei romanesti a companiei a mentionat: "Pana la sfarsitul lui 2008 am planificat in total circa 80-85 de magazine Penny deschise. Valoarea totala a investitiilor, atat in magazine, cat si in depozite, echipamente, etc., s-ar putea ridica la circa 100 milioane de euro". In ceea ce priveste segmentul tinta pentru extindere, acesta a precizat: "In expansiunea noastra, vizam atat orasele mici, cat si cele mari, din absolut toata tara. Prin profilul nostru de magazine avem convingerea ca putem gestiona la fel de bine magazinele din orase mici, ca si cele din orasele mari, chiar si Bucurestiul, unde concurenta este mai intensa si profilul clientului putin diferit". Un obiectiv major in procesul de extindere a retelei Penny Market il constituie atingerea zonei de vest a tarii, deocamdata slab acoperita - "Odata cu deschiderea depozitului din Transilvania, vom deschide si un numar destul de insemnat de magazine in acea zona", ne-a declarat Radu. Clientii magazinelor de discount sunt persoane ocupate, cu venituri medii Daca ar fi sa realizeze un profil al cumparatorului tipic pentru magazinele de tip discount, directorul Rewe ar lua in considerare persoanele cu un venit mediu si usor sub mediu, care locuiesc in proximitatea magazinelor si care sunt, evident, sensibile la argumentul calitate-pret al produselor. Pe de alta parte, daca se iau in considerare orasele mari, tinta principala sunt "persoanele active, care nu pot pierde ore la cumparaturi in hipermarketuri". De fapt, intr-un magazin de tip discount, accentul cade, pe langa pretul mai mic al produselor, si pe rapiditate. Astfel, a subliniat directorul Rewe Romania, "sortimentatia suficienta, bine reprezentata, grabeste decizia de cumparare. Marfa expusa larg la raft ajuta la recunoasterea produselor preferate, iar statornicia sortimentului si a preturilor de vanzare, precum si spatiul mare de miscare printre rafturi ajuta clientii sa ia deciziile de cumparare repede, sa se miste usor printre rafturi in drum spre casa". Romanii inca nu inteleg avantajele oferite de fiecare tip de magazin Acest portret bine delimitat al clientului roman tipic pentru magazinele de tip discount nu exista, insa, decat la modul ideal - cel putin deocamdata. In tara noastra exista inca o confuzie intre diferitele segmente ale pietei de retail - discount, hipermarket, supermarket -, desi, ne-a aratat Antoniu Radu, "conceptual vorbind, competitia dintre magazine este indirecta". La ora actuala, este de parere acesta, "clientii inca nu disting avantajele oferite de fiecare tip de magazin in parte", in timp ce, "in tari cu experienta in retail, clientii sunt bine segmentizati". Explicand situatia atipica a tarii noastre, directorul Rewe a subliniat: "In Romania vorbim totusi de inceputurile comertului modern, fapt dovedit pe de o parte de slaba penetrare teritoriala si de prezenta inca incompleta a principalilor retaileri mondiali".