PSD a cerut public parchetelor, in urma cu cateva zile, sa faca cunoscute dosarele penale ale liderilor PD si ale afaceristilor din cercurile acestora, care zac prin sertarele unor procurori. Somatia publica a vizat si grupul de interese "Golden Blitz", din jurul presedintelui Traian Basescu, care a devenit celebru prin usurinta cu care a pus mana pe cele mai profitabile lucrari de drumuri nationale si autostrazi. De altfel, unul dintre cele mai mari dosare de coruptie care zace la DNA priveste gruparea "Golden Blitz". ZIUA a intrat in posesia concluziilor raportului Autoritatii Nationale de Control cu privire la licitatia din vara lui 2006, prin care constructia tronsonului II al viitoarei autostrazi Bucuresti - Ploiesti - Brasov, in valoare de peste 200 de milioane euro a fost incredintata, printr-un simulacru de licitatie, asocierii formata din firmele SC Spedition UMB SRL - SC PA&CO International SRL - SC Euroconstruct Trading 98 SRL - Com Axa SRL, patronate de bunii amici ai presedintelui Traian Basescu.
Raportul de control al ANC a fost trimis la DNA, cu titlu de sesizare (vezi facsimil), dar procurorii anticoruptie nu s-a invrednicit sa anunte ca au inceput cercetarile in dosar. Raportul ANC confirma dezvaluirile ZIUA, facute inca din 20 septembrie 2006, in care aratam ca licitatia de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) din luna august a anului trecut a fost aranjata pentru ca firmele "Golden Blitz", care nu au construit vreodata vreun kilometru de autostrada, sa puna mana pe imensa lucrare ce insumeaza 42 de km de autostrada. Schimbarea conditiilor de participare la licitatie (care initial cereau dovada constructiei a minimum 40 km de autostrada, dar care au fost completate cu fraza "sau a punerii in opera a unei cantitati medie anuale de 700.000 tone mixtura asfaltica in ultimii trei ani", astfel incat firmele "Golden Blitz" sa poata pune mana pe lucrare, a fost facuta in timpul jocului, mai precis la mult timp dupa publicarea anuntului de participare si organizare a licitatiei. Dar la numai cateva zile dupa ce presedintele Traian Basescu, aflat intr-o vizita de lucru in vara trecuta, a dat o declaratie care avea sa schimbe decisiv soarta licitatiei.
Indicatiile lui Basescu
"Priviti cu multa atentie la agentii economici romani. Uitati-va la marile esecuri din infrastructura romaneasca, fie ca discutam despre Autostrada Bucuresti - Pitesti, fie ca discutam despre drumuri nationale reabilitate, care nu au rezistat. Intotdeauna veti gasi antreprenori generali straini, iar in sub-antrepriza, firme romanesti", spunea presedintele. Basescu a afirmat ca ministrul Transporturilor trebuie sa gaseasca solutia pentru consolidarea agentilor economici romani, invitandu-i sa se asocieze in asa fel incat "prin cifra de afaceri pe care au realizat-o anul trecut, acum doi ani sau anul acesta, sa poata intra in competitie (...) Chemati-i si cereti-le sa se asocieze pentru a putea participa la marile licitatii care urmeaza. Dati o sansa constructorilor romani!", au sunat indicatiile prezidentiale.
Indicatiile au si fost urmate la cateva zile distanta cand CNADNR a amanat brusc termenele de depunere ale ofertelor si a schimbat conditiile de participare la licitatie, astfel incat sa fie permise asocieri de firme care daca nu au realizat minimum 40 km de autostrada pot sa dovedeasca ca "au realizaat lucrari de constructie/reabilitare de drumuri nationale in care s-a pus in opera o cantitate medie anuala de 700 mii tone de mixtura asfaltica in ultiii trei ani". Era exact "inventia" de care avea nevoie grupul "Golden Blitz" pentru a participa la licitatie. Astfel, prietenii presedintelui s-au constituit in "Asocierea Spedition UMB SRL (Dorinel Umbrarescu) - PA & CO International SRL (Costel Casuneanu) - Euroconstruct Trading '98 SRL (Dan Besciu si Sorin Serban Vulpescu) - COM-AXA SRL (Dorinel Umbrarescu)". Asociere care a castigat licitatia oferind un pret irealizabil de mic de 199,97 milioane euro, considerat de specialisti ca fiind cu circa 25 - 30 milioane de euro sub cel real. Se miza insa pe "metoda suplimentarii", adica cresterea pretului prin acte aditionale ulterioare, astfel incat pierderile asumate sa fie acoperite, dar sa se realizeze si profituri frumusele.
Concluziile controlului
Controlul guvernamental a demarat, la inceputul acestei primaveri, ca urmare a dezvaluirilor din presa referitoare la faptului ca desi a castigat in mod dubios licitatia, grupul "Golden Blitz" statea cu mainile in san si se certa care cati bani sa scoata din asociere. In timp ce lucarile la autostrada stagnau.
Autoritatea Nationala de Control a retinut faptul ca in derularea procesului de licitatie, au fost modificate abuziv conditiile din DEPO (documentatia de elaborare si prezentare a ofertei). Citam din concluziile raportului: 1) "CNADNR a efectuat in data de 15.06.2006 unele modificari la documentatia de elaborare si prezentare a ofertei, acceptand la licitatie acei ofertanti care fac dovada ca au realizat fie un proiect de constructie si proiectare de 40 km autostrada in state din Europa Centrala si/sau de Est, fie lucrari de contructie/reabilitare drumuri nationale in care s-au pus in opera o cantitate medie anuala de 700.000 tone mixtura asfaltica in ultimii trei ani. Autoritatea contractanta a modificat o cerinta din documentatie nu in sensul clarificarii, ci in sensul adaugarii unei cerinte alternative la cerinta initiala; 2) Modificarea documentatiei s-a facut direct prin intocmirea unei adrese catre potentialii ofertanti, nefiind intocmita o Nota de fundamentare, prin care sa se justifice necesitatea efectuarii acestor modificari; 3) Conditia privind cantitatea medie anuala de 700.000 tone mixtura asfaltica pusa in opera in ultimii trei ani, s-a stabilit in mod arbitrar, nefiind intocmita o nota tehnica prin care sa se determine aceasta cantitate".n
Euroconstruct avea reclamatii de proasta executie
In continuarea concluziilor Autoritatii Nationale de Control, se arata ca grupul "Golden Blitz" trebuia exclus de la licitatie si din cauza lucrarilor dezastruoase executate la Directia Regionala de Drumuri si Poduri Bucuresti, "palmares" care ar fi trebuit sa constituie un criteriu eliminatoriu.
Astfel, se arata ca: "In sustinerea experientei similare, pentru demonstrarea capacitatii tehnice si economice necesare indeplinirii contractului, SC Euroconstruct Trading '98 SRL a prezentat unele contracte incheiate cu DRDP Bucuresti si SC VIA STAR SA, care au fost indeplinite defectuos, fara a fi respectate termenele de executie si calitatea lucrarilor la care s-a angajat. Avand in vedere conditiile stabilite in documentatia de elaborare si prezentare a ofertei cu privire la dreptul autoritatii contractante de a exclude pe acei ofertanti care nu au realizat lucrari de calitate in contractele incheiate in anii precedenti cu CNADNR (conform art. 30, alin e) din OUG nr. 60/2001), CNADNR trebuia sa excluda de la licitatie ofertantul SC Euroconstruct Trading '98 SRL, si implicit asocierea din care aceasta facea parte, pe motiv ca nu si-a indeplinit obligatiile din contractele incheiate in perioada anterioara cu DRDP Bucuresti".
Fata de concluzille de mai sus, Autoritatea Nationala de Control a propus urmatoarele masuri (vezi facsimil):
"1 - Pentru neregulile constatate cu privire la modificarea conditiilor stipulate in DEPO, nerespectarea prevederilor legale privind legalizarea Asocierii si a obligatiilor contractuale de catre un reprezentant al Asocierii - SC Euroconstruct Trading '98 SRL, cu privire la calitatea lucrarilor executate anterior, propunem MTCT sa ia masurile care se impun pentru intrarea in legalitate a CNADNR;
2 - Transmiterea Raportului la Directia Nationala Anticoruptie, care efectueaza cercetari cu privire la derularea licitatiei pentru executarea lucrarilor la tronsonul de autostrada Bucuresti - Ploiesti".
Lipsa legalizarii Asocierii
Costel CASuneanu Raportul de control scoate in evidenta si urmatorul fapt: "Conducerea CNADNR a procedat la incheierea Contractului de proiect nr. 93/17731/26.10.2006 cu Asocierea SC Spedition UMB SRL - SC PA&CO International SRL - SC Euroconstruct Trading '98 SRL - SC Com-Axa SRL, desi Asocierea nu era legalizata, fapt prevazut de CNADNR in Anuntul de participare la licitatie si solicitat expres in data de 24.10.2006. Mentionam ca nici pana la data efectuarii controlului asocierea nu era legalizata. CNADNR nu trebuia sa incheie contractul de achizitie publica in absenta legalizarii asocierii. Neprezentarea legalizarii asocierii, conform solicitarilor CNADNR ar fi fost de natura sa conduca la neincheierea contractului, atragand dupa sine executarea garantiei de participare la licitatie".
In fapt, asa cum ZIUA a semnalat inca de anul trecut, asocierea "Golden Blitz" a fost favorizata si prin faptul ca, dupa publicarea anunturilor de licitatie, si schimbarea regulilor "in timpul jocului", vechea conducere a CNADNR nu a procedat la refacerea integrala a procedurilor premergatoare licitatiei. Astfel, despre noile conditii, introduse abuziv si nejustificat, au fost anuntate prin adrese trimise pe fax doar societatile care au cumparat caietele de sarcini. Astfel incat publicul si mediul de afaceri nu a fost informat despre schimbarea regulilor in timpul jocului. Daca legile s-ar fi respectat, in locul adreselor trimise prin fax era obligatorie publicarea unui anunt in publicatii de larga circulatie. Nu s-a procedat asa deoarece "Golden Blitz" trebuia sa iasa castigator cu orice pret, desi in viata lui n-a executat o lucrare de asemenea tip si anvergura.
Esecul marii defilari
Asocierea "Golden Blitz" semnase cu CNADNR, in data de 26.10.2006, Contractul de proiectare si executie a tronsonului de 42,5 de km al autostrazii (sectiunea km. 19,5 - 62), dar nu se apucase de treaba. La insistentele fostului ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, care initial i-a numit "banditi" pe amicii presedintelui, si i-a acuzat ca se bat pe "ciolan", s-a organizat la jumatatea lunii martie a.c. "marea defilare" de camioane si utilaje, data pe toate posturile de televiziune, care anunta cu tam-tam demararea constructiei. Sute de utilaje au fost scoase in teren si filmate din elicoptere, pentru a se da impresia unei actiuni de forta, care se va finaliza cu o autostrada de exceptie. Din nefericire, lucrarile au fost repede sistate, in pofida ordinului fostului ministru Radu Berceanu, dupa ce s-a constat faptul ca inceperea acestora s-a facut ilegal, in lipsa depunerii garantiei de buna executie de 20 de milioane euro, de catre grupul "Golden Blitz". Dar si a faptului ca CNADNR nu a venit cu sumele de bani necesare expropierilor. "Marea defilare", soldata cu esec, nu a fost altceva decat o actiune pompieristica, pentru a se combate imaginea publica negativa asupra acestei imense afaceri dubioase, pe bani publici. A trecut aproape un an de la semnarea contractului cu "Golden Blitz" si nu s-a construit nimic.