Exista si un caine de celuloid, pus de paza in calea hotilor, la o tufa cat se poate de speciala de capsuni (si sper sa nu regret ca am devoalat taina parintelui Damaschin, iar tufele de capsuni sa ramana intacte); apoi mai sunt liliecii, care nu se vad, doar se aud, in pod, prin tavan, ma rog, se mai si vad, dar prefer ca regula sa fie ca nu se vad. Apoi mai e parintele Ioan - gadget afectionado sau acelasi parinte ieroschidiacon Mina - fascinat de acid si care isi fabrica singur racoritoare acidulate, imagineaza-ti momentul descoperirii bauturilor cu <<Cola>> in coada" - aceasta maniera de a relata situatia apartine unui tanar calugar, dar cel care se increde in buna paza a cainelui de celuloid e un calugar cat se poate de varstnic, asta ca sa judecati singuri cum se distribuie copilareala la Rasca.
Imprejurimile Exista apoi varii impresii succesive, in urma carora, daca doresti si ai rabdare, si in masura in care e posibil si nu supara pe nimeni, ti se dezvaluie straturi-straturi de veselie, greutati, caldura sufleteasca, fina intuitie, justa masura a lucrurilor, toate distribuite aparent omeneste, aparent alandala.
La douazeci de minute cu masina de Falticeni, dincolo de satele Bogdanesti si Rasca, se afla, din vremea lui Petru Rares (secolul al XVI-lea), manastirea de la care cel de-al doilea sat si-a luat numele, zidita cu sprijinul episcopului Macarie al Romanului, al carui mormant se afla in incinta bisericii. Hramul manastirii este Sfantul Nicolae.
Rasca face parte din grupul celor 6-7 manastiri romanesti pictate in exterior, fiind singura pictata in stil bizantin. Pictura murala originala a bisericii, interioara si exterioara, e semnata de grecul Stamatelos Kotronas. Atat fresca din interior cat si intreaga structura a bisericii au suferit varii modificari.
Pictura murala exterioara, detaliu In secolul al XVII-lea, un boier (Costea Bocioc) a decis sa refaca biserica, mai exact a dublat-o, adaugandu-i o a doua turla, modificari care se pot vedea si azi. In acelasi timp, fresca originala bizantina din interiorul bisericii a fost acoperita cu o pictura in ulei de inspiratie relativ renascentista, al carei autor nu se cunoaste.
Manastirea a fost deseori pradata de turci, incendiata, inchisa zeci de ani in perioada comunista, redeschisa in 1989. In prezent, pictura interioara si exterioara e aproape devastata, iremediabil pe alocuri (aproximativ doua treimi din fatada bisericii e "curatata"), remediabil in alte parti, mai ales in interiorul bisericii.
Pictura originala bizantina versus pictura in ulei de alte diferite inspiratii S-a incercat, cu ajutorul familiei de pictori restauratori Mihai si Pia Stinghe si cu fonduri proprii manastirii, dezvaluirea si reconstituirea picturii bizantine initiale. S-a reusit Altarul. Banii s-au terminat. Restul bisericii arata, fara exagerare, ca o rana deschisa.
Ar mai fi de restaurat si unul dintre putinele "odoare" existente, o donatie a Inaltului Pimen: un tron arhieresc, dar asta ajunge sa para un moft in contextul iminentei restaurarii bisericii.
Alte "odoare": o particica din moastele Sfantului Nicolae, o particica din moastele Sfantului Serafim de Sarov - singura din Romania obtinuta direct de la manastirea Diveevo (locul unde sunt moastele intregi ale Sfantului) si o particica din lemnul Sfintei Cruci, donata de Biserica Ortodoxa Greceasca.
Tronul arhieresc Manastirea Rasca este, in primul si in ultimul rand, un loc minunat de rugaciune, plin de continut bun, dar un loc de rugaciune in care se intalnesc si se topesc, numai Dumnezeu stie cum (si poate si parintele Serafim are o idee) nenumarate contraste.
Creative Writing Rasca
De cativa ani, parintele Serafim (cunoscut si ca poetul Adrian Urmanov, de formatie economist, absolvent al unui curs de Creative Writing la Universitatea din Warwick, Marea Britanie, cu o bursa SOROS) organizeaza, la Rasca, un atelier de "creative writing" pentru zece poeti mai mult sau mai putin "potentiali". In urma cursurilor de pana acum au aparut volume colective de "literatura potentiala" dar si volume individuale, din care amintesc, cu precadere, volumul de debut al poetei Gabi Eftimie: "Ochii rosii polaroid".
In cautarea acelei poezii care trezeste imediat reactia "asta nu e poezie!", anul acesta, programul (desfasurat intre 16 si 27 august si finantat prin sprijinul Administratiei Fondului Cultural National si sustinut de Asociatia Ecumest) va include obisnuitele tehnici de compunere poetica, sustinute de Adrian Urmanov, completate cu o serie de seminarii individuale si seri de lectura, la care participa poetii Dumitru Crudu, Dan Sociu, Gabi Eftimie, Valenina Chirita, Diana Geacar, Andrei Gamart, Hose Pablo si criticul literar Mihai Iovanel. Elementele de noutate sunt: un curs de management al proiectelor culturale - sustinut de Stefania Ferchedau, director executiv al Ecumest, precum si unul de tehnici compozitionale in spatiile tridimensionale (arhitectura si design interior) - prezentat de artista vizuala Ioana Nemes.
La sfarsitul programului, va fi desemnat un castigator, care va fi propus Casei de Editura Brumar, Timisoara, spre publicare in volum individual. Mai multe informatii despre desfasurarea Programului si despre editiile anterioare gasiti la http://www.creativewriting.ro
Turnul clopotnitei, momentul schimbarii podelei Biblioteca
La data aparitiei acestui articol, grupul Liste Noire, specializat in design interior, un concept pe cat de rafinat si pretios pe atat de rar intalnit ori stangaci aplicat in contextul romanesc, amenajeaza Biblioteca Manastirii Rasca, care trebuie sa fie gata pe 16 august pentru Atelierul de poezie. Cand am plecat eu de la Rasca, abia se schimbau podelele, deci nu se poate spune ca am vazut ceva, ca stiu ceva. Tot ce stiu e ca Biblioteca va fi "amenajata" de asa maniera ca un obiect cum e "Louis Ghost" (vezi poza atasata), scaun semnat de designer-ul Philippe Stark, ii va lipsi (a se citi i se va duce dureros dorul) intr-un fel devastator organic. Alte cuvinte cheie: podea lucioasa neagra, auriu pe pereti, neon, parca, nu mai stiu daca neonul a ramas valabil sau nu, parca n-a ramas. Si captivitate.
Care-i treaba cu Biblioteca? E o incapere situata in turnul clopotnitei, sub clopotnita, mai exact, cu doua ferestre foarte inguste si in care a fost inchis, in anul 1844, timp de sase luni de zile, Mihail Kogalniceanu, la ordinul printului Mihail Sturdza.
Si da, in aceasta incapere se va tine Creative Writing 2007.
Pentru mai multe detalii despre Liste Noir si portofoliul lor, accesati: http://www.iqons.com/LISTE+NOIRE. Tot aici vor putea fi vazute, incepand de saptamana viitoare, poze cu Biblioteca Manastirii Rasca.
La inceputul lunii septembrie, manastirea va gazdui ultima parte a primei etape a programului-pilot "Promisiune pentru viitor", program lansat si finantat de Abbott Romania in parteneriat cu Uniunea Nationala a Organizatiilor Persoanelor Afectate de HIV/SIDA (UNOPA), care-si propune sa faciliteze integrarea tinerilor seropozitivi talentati.
Staretia De-a lungul acestui an, un grup de 26 de tineri seropozitivi pasionati de moda, pictura, publicitate si IT s-au intalnit cu persoane reprezentative din domeniile mai sus numite (creatoarea de moda Irina Schrotter, artistul plastic Mihaela Schiopu, Veronica Savanciuc, presedinte si CEO Lowe&Partners si Mariuca Talpes, co-fondator Softwin). Cele patru le-au oferit tinerilor proiecte pe care trebuie sa le definitiveze pana in toamna anului 2007. Si apoi alte proiecte pe 2008. Pe tot parcursul realizarii lor, tinerii vor fi consiliati de acesti patru profesionisti. Cei mai buni vor fi premiati prin practica in domeniu si burse de studii.
Toate acestea se intampla la Rasca sub indrumarea si cu binecuvantarea parintelui staret, Arhimandritul Mihail.
La Rasca e binevenit oricine si-a aflat un motiv al sau pentru a-i trece pragul. Se poate ajunge de la Suceava sau de la Falticeni, cu masina, cu rate sau cu autostopul. Si va gasi casa si masa. Si orice lucru bun si-a mai pus in minte sa gaseasca.
Si n-am povestit decat anumite detalii, lucrurile cu adevarat importante sunt mai greu de spus, iar uneori nu se face sa ti le povesteasca altcineva.