Dupa zece ani de publicitate full-time, Mihai Coliban face acum orice ii place, ca partener la ACME (A Company That Makes Everything) Industries.

Mihai Coliban lucreaza de azi ca director
de creatie la BBDO Black, in Moscova Absolvent de arhitectura, Coliban deseneaza ca ilustrator si Art Director freelancer din 1991. Tempo, Vision Advertising, D’arcy, Leo Burnett&Target si Lowe&Partners sint principalele agentii de publicitate in care „a prestat" servicii de ilustrare si de creatie in ultimii zece ani. Despre ultimul lui loc de munca, la Lowe&Partners, unde a stat doi ani si jumatate ca sef de creatie, Mihai Coliban spune ca nu si-a schimbat parerea. „Acolo unde sint bani si putere, lupta e grea si fara principii. Oamenii te judeca superficial, le e mai usor sa aplice tipare decit sa faca efortul sa vada cum esti cu adevarat. Aceia care par a-ti fi prieteni sau pe care crezi ca-i cunosti se pot transforma in cei mai cruzi dusmani", creiona Coliban tabloul sumbru al ultimului sau loc de munca in octombrie 2006. Acum, arhitectul premiat la New York Festivals, Golden Drum, Ad’Or si la Effie spune ca unui director de creatie intr-o agentie de publicitate mare i se cere de fapt sa faca 90% management si abia daca are un touch creativ de 10%, sa reuseasca sa regizeze sau sa faca poze pentru spoturile publicitare. Admite ca a facut o gramada de chestii, dar care nu au fost niciodata de-ajuns, si da, nu a corespuns tiparului functiei pe care o ocupa, asa cum era in mintea patronilor, „de manager-vechil, nu de om care se implica".

Din octombrie 2006 insa, dupa demisia din Lowe, Coliban este propriul lui sef la ACME Industries, „a company that makes everything", acronim folosit in desenele animate. Barbatul de 38 de ani se uita acum in urma si spune ca demisia din Lowe a fost o etapa catre parteneriatul cu un fost coleg de breasla, arhitectul Paramon Ditu. Cei doi functioneaza acum ca „doua unitati de business complet independente", adica atunci cind vine un proiect, fie si-l atribuie, fie il ia Paramon.

Lupta pe care ACME Ind. o duce cu marea masa a agentiilor mici de pe piata nu e simpla, spune Coliban, asta numai daca se uita pe IQAds si vede cit de repede apar agentiile de publicitate de care n-a auzit nimeni doar pentru ca un client stie pe cineva la acea agentie si lucreaza cu ei pe un proiect. „La nivel de agentie mica trebuie sa ai o relatie buna cu clientul, sa te stii cu el, sa fi lucrat impreuna, sa fiti prieteni; la nivel de agentie mare trebuie sa ai sediu, sa ai echipa, sa ai premii", explica Coliban conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o agentie ca sa ia un client.

Intr-un an, la ACME, Mihai Coliban spune ca a avut de toate: „Am participat la o gramada de pitch-uri (n.r.- licitatii de concepte de publicitate pentru diversi clienti), unde am luat sub jumatate, as zice 30-40%, un indice bun totusi, tinind cont de agentiile care se lauda ca le cistiga pe toate; am facut designul de coperta pentru revista «Timeout» si mici campanii de care au avut nevoie, am participat in pitch pentru branding CEC, am lucrat diverse, de la film la grafica si fotografie. De lucru este, trebuie doar sa te intereseze".

Ce i-a placut cel mai mult? „Mi-a placut ca nu am avut proiecte pe care le-am luat de nevoie in perioada asta; daca mi-au placut, am facut un extraefort ca sa raspundem cererii, iar asta e bine; chiar daca te epuizeaza, e o epuizare de alt gen", incheie publicitarul din biroul aflat in cladirea Universul.

Lucrarile lui Coliban prezentate la festivaluri, pe www.cotidianul.ro/select