Regizorul a lucrat la dramatizarea romanului Tatianei Niculescu Bran, alaturi de autoare si de 15 actori din toata tara, in cadrul academiei itinerante care ii poarta numele.

Textul despre Tanacu a facut ca participantii
sa-si puna la indoiala propriile idei La inceputul lunii iulie, Andrei Serban a sustinut la Plopi, in apropierea Clujului, un atelier cu actori din Bucuresti, Cluj, Sibiu, Timisoara, Tirgu-Mures si Tirgoviste. Evenimentul s-a desfasurat in cadrul „Academiei itinerante Andrei Serban", un proiect initiat de ECUMEST si de Institutul Cultural Roman de la New York, si sustinut financiar de Administratia Fondului Cultural National, Institutul Cultural Roman, ICRNY, ECUMEST. Proiectul a inceput printr-un atelier de creatie, la Plopi, linga Cluj, cu participarea a 15 actori din toata tara, printre care Ionut Caras, Ramona Dumitrean, Tokai Andrea si Florentina Tilea. Textul ales de Andrei Serban pentru dezvoltarea, in acest an, a Academiei itinerante este „Spovedanie la Tanacu" de Tatiana Niculescu Bran, carte publicata la Humanitas, in 2006. Scriitoarea s-a aflat, impreuna cu regizorul si actorii, la Plopi, realizind dramatizarea propriului text de roman in perioada de pregatire si pe durata efectiva a atelierului.

„La Plopi, lucrind cu materialul Tanacu, am intrat intr-un conflict direct cu un set de concepte destul de bine fixate in mintea fiecaruia si aceasta frictiune a produs o binecuvintata stare de «mirare», caci ne miram des si cit se poate de sincer de propriile noastre descoperiri, atit teatrale, cit si umane. Ne simteam atinsi, miscati, desi rational nu intelegeam intotdeauna de ce. Important e ca nu am incetat sa ne punem intrebari", spune Andrei Serban. „La Plopi a inceput, in fine, o aventura la care am sperat si in care am investit mult, alaturi de colaboratoarele mele atit de fidele si de apropiate, Oana Radu si Stefania Ferchedau: laboratorul de creatie Andrei Serban. S-a incheiat acolo o etapa. Fondatoare si nerepetabila. Acesteia ii vor urma altele, al caror sens ne va ajuta pe toti sa intelegem inca o data cit de mult scopul drumului nu este destinatia, ci calatoria in sine", este de parere Corina Suteu, initiatoare a proiectului.

Actorii vor continua lucrul la text, impreuna cu regizorul, in septembrie, la teatrul „La Mama" din New York, rezidenta sustinuta si organizata de ICRNY. Perioadele de lucru de la Plopi si de la New York vor face obiectul unui documentar de televiziune realizat de jurnalistul Mirel Bran. Pina atunci, „Suplimentul de cultura" va prezenta in premiera texte ale „actorilor" experimentului de la Plopi, din luna iulie in cadrul unui dosar realizat de Corina Suteu si Stefania Ferchedau si care va fi publicat in numarul 141 (18-24 august) al revistei editate de Polirom in colaborare cu „Ziarul de Iasi".

Cum s-a furat acoperisul unui teatru aflati pe www.cotidianul.ro/select