Istoria actualului submarin "Delfinul" a inceput in anii '80, cand Ceausescu a ordonat achizitionarea unui submarin de la partenerul nostru de atunci, URSS. Guvernul a lansat comanda in 1985 si s-a optat pentru un submarin de atac din clasa KILO. Santierul naval Nizi Novgorod, aflat pe Volga, la 400 km SE de Moscova, a demarat lucrarile imediat. Doua echipaje romanesti au fost trimise la cursuri de pregatire in URSS. Receptia submarinului a avut loc in august 1986. Submersibilul a fost adus pe Volga si pe canale, pana la Sevastopol. Submarinul nu mai este operational din 1995. Acumulatorii cu care se alimenteaza propulsorul electric au ajuns la epuizare, iar inlocuirea acestora nu s-a facut din lipsa fondurilor. Conform specialistilor, suma necesara repunerii sale in functiune se ridica la aproximativ 20 milioane de euro. Teodor Melescanu a spus ca submarinul are nevoie de baterii, dar si de o examinare tehnica ce ar trebui sa ofere garantia ca toate sistemele sunt functionale. ,,La baterii e putin mai delicat, pentru ca e un submarin de provenienta sovietica. Urmeaza sa vedem unde vom gasi cele mai bune oferte. Totodata, trebuie sa sincronizam dotarea cu baterii cu punerea submarinului in functiune, pentru ca perioada de viata a bateriilor nu este foarte lunga, ci de doar doi-trei anii, a declarat ministrul.
Misiune de vanatoare
"Delfinul", avand indicativul SSK 521, are un deplasament de 2325 tone la suprafata, 3076 tone in imersiune, lungime 74,3 m, latime 10 m si pescaj 6,6 m. Submarinul poate ambarca 18 torpile sau 36 de mine si dispune de patru tuburi lansatoare. Dezvolta o viteza de 10 noduri la suprafata si 20 in imersiune, are o autonomie de 6.000 de mile marine la o viteza de trei noduri. Adancimea maxima de coborare este de 240 m. Submarinul "Delfinul" este considerat drept unul dintre cele mai silentioase si mai greu detectabile. Principala lui misiune este de vanator de submarine nucleare. (D.S.S.)