Dupa semnele de intrebare ridicate de produsele "made in China", ale caror ecouri negative au atins si piata romaneasca, guvernul chinez ia in sfarsit masuri: aresteaza un jurnalist.
Tara arde si... Zi Baijia, angajat al postului de televiziune Beijing TV si realizator al unui documentar despre produse contrafacute de pe piata chineza, a fost condamnat la un an de inchisoare si la plata unei amenzi penale de 1000 de yuani (cca. 130 de dolari), dupa ce un complet de judecata l-a gasit vinovat de "lezarea reputatiei unui produs traditional", anunta agentia de presa Beijing News.
Acuzat de a fi orchestrat in cursul lunii trecute o campanie de discreditare a vanzatorilor ambulanti de produse alimentare, concretizata prin difuzarea unui material filmat in care traditionalele baozi (varianta a pachetelelor de primavara) erau umplute in loc de carne cu carton tocat si inmuiat printr-un tratament chimic, jurnalistul chinez si-a recunoscut in final vina afirmand ca, la momentul ralizarii reportajului era... "confuz". Afirmatia de-a dreptul hilara, oricat de dramatic ar fi contextul, nu a facut insa decat sa adanceasca un mister in devenire...
Tap ispasitor. Foarte probabil, afirma voci ce reclama implicarea directa a guvernului chinez in acest scandal. In conditiile in care oficialitatile neaga in continuare ca ar exista o problema de sanatate publica in ceea ce priveste comertul cu bunuri de larg consum in al caror continut au fost depistate substante nocive prin dozaj sau chiar ilegal de a fi folosite in produse alimentare, arestarea jurnalistului ridica mari semne de intrebare. Cu toate acestea, postul de televiziune, controlat si el de catre stat, laolalta cu intreaga media chineza, a respins orice teorie a conspiratiei, declarand imediat reportajul o farsa. Oficialii Beijing TV l-au obligat pe realizator sa demisioneze, adaugand apoi ca Zi Baijia a regizat intregul material avand ca personaje principale cativa emigranti pe care i-a platit sa se prezinte drept vanzatori ambulanti.
"Reportajul a adus un grav deserviciu de imagine produselor chinezesti", a transmis agentia de presa Xinhua, adaugand ca peste 60 de ziare din china au semnat alaturi de Beijing TV un manifest prin care cer "infierarea neadevarurilor proliferate in presa si refacerea credebilitatii media din China". Izul de revolutie culturala a fost insa spulberat in finalul materialului difuzat de agentia de presa prin citarea unor opinii contrare declaratiei oficiale si care sustin buna credinta a jurnalistului condamnat.
Teoria conspiratiei. Cu toate acestea, sau poate tocmai de aceea, sirul speculatiilor pe aceasta tema este departe de a se fi incheiat. Astfel, daca reportajul este produsul un senzationalism ieftin ce apartine exclusiv jurnalistului, meritul elucidarii cazului revine, in ochii tuturor, autoritatilor chineze. In aceasta situatie, pentru cel dintai, pedeapsa se dovedeste a fi cat se poate de blanda.
Voci din ce in ce mai numeroase aduc insa in atentia publicului o teorie cu mult mai interesanta. Cea a realizatorului TV ca om de paie al guvernului care-si recunoaste spasit vina, iar reportajul, o farsa de la un capat la celalalt, sub atenta supraveghere a organelor de partid si de stat. Menita astfel a crea convingerea ca autoritatile sunt perfect capabile sa puna capat scandalului - care nici n-ar fi asa de mare, simpla campanie de presa - cu care China s-a confruntat din ultima vreme, manevra politico-econimica ar da unda verde raspandirii fara probleme a chinezariilor care sunt atat de rezistente ca te tin o viata. Cu conditia sa mori azi! Ceea ce n-ar fi o problema, daca mananci pachetele de primavara umplute cu carton inmuiat in acid sulfuric!
Adevarul insa, vorba carmaciului, peste 50 de ani!