La invitatia Discovery Channel, i-am intilnit la San Francisco, adica „la locul faptei", in studiourile M5 Industries, Inc., pe Jamie Hyneman si Adam Savage, cei doi eroi americani care refuza sa creada in legende. Poate exploda o toaleta? Exista vreo posibilitate ca un cartus tras in cer la o sarbatoare sa ucida cind se intoarce pe pamint? Sint doar doua din zecile de intrebari nascute din mituri urbane, la care Jamie Hyneman si Adam Savage, cei doi realizatori ai emisiunii „Mythbusters" de la Discovery Channel, incearca sa dea raspuns testindu-le intr-unul din cele mai explozive show-uri ale postului. Alaturi de jurnalisti din Italia, Turcia, Danemarca, Suedia si alte tari europene, am fost invitat de Discovery pe terenul de joaca al celor doi distrugatori de mituri.

Am trecut prin Frisco, lasind dupa noi studiourile George Lukas si cunoscutele Twin Peaks din serialul lui Lynch si am ajuns la M5. Un loc care seamana mai mult a depozit limitrof dintr-un oras al Romaniei: hambar, linga hambar. Diferenta o fac doar jeepurile. Inauntru insa ceva in genul unui bazar tehnologic de anverguri uriase: cutii, miniaturi de avioane, bucati de tractor, figuri din plastic, roboti (intregi si dezmembrati), cutii, zeci de cutii, cu sfori, cu bucati din plastic, cu tuburi, cu piese de tot felul, scinduri, buturugi, bile, sfere, armaturi, clei, cauciuc, ceara, metale, placi, atelaje, jucarii, papusi, echipamente, biciclete, motorete, caroserii, roti, jucarii si zeci de obiecte cu functionalitate incerta pentru laicii in domeniu. Sintem primiti cu caldura si cu naturalete. Cum le sade bine californienilor, care ne raspund fara mofturi la toate curiozitatile legate de ei si emisiunea pe care o tin, de patru ani, in grila la Discovery.

E acesta orasul potrivit pentru emisiunea voastra?

Din pacate, California, si San Francisco in special nu sint mediile cele mai potrivite pentru acest show. Cei de aici n-au prea agreat ideea noastra, nu le plac explozivele, armele de foc si jocurile acestea pe care le considerau cam exagerate. La inceput am avut si adversari, dar incet-incet, de la o emisiune la alta, am cistigat aprecierea oamenilor. A urmat comunitatea specialistilor, a profesorilor, care ne-a ajutat sa ne imbunatatim si sa ne consolidam imaginea. Am primit foarte multe scrisori, e-mailuri de la profesori care ne spuneau ca nu s-au gindit niciodata la o astfel de maniera de a prezenta miturile urbane si ca au fost placut impresionati. In plus, cistigasem de partea noastra parintii si copiii.

Cum a inceput totul?

Am pornit ca freelanceri. Lucram cu roboti, cu roboti care distrugeau totul in citeva clipe... Eram notorii in domeniu. Atunci a venit producatorul nostru, a facut un interviu cu mine si asa s-a nascut ideea emisiunii. Partea buna e ca am libertatea de a pune in aplicare ideile. Pentru ca lucrurile au evoluaut foarte bine, am mai cautat un om. Asa am luat legatura cu Adam si a inceput colaborarea noastra. Am facut impreuna citeva emisiuni-pilot despre cum gindim noi aceasta emisiune, despre ce ar trebui ea sa fie. Ne-am jucat putin cu focul... Totul completat cu tehnologii noi, cu microsisteme, cu roboti care faceau tot felul de nazdravanii. Nu a fost dificil, eram obisnuiti cu acest gen de productii, eram in elementul nostru. Le-a placut si ne-au propus sa facem aceasta emisiune la Discovery Channel.

Ce va motiveaza?

Odata stabilita tema emisiunii, totul trebuie facut intr-un timp foarte scurt. Iar asta constituie o provocare. Uneori ne ia doua zile, alteori 4-5. Deseori sintem nevoiti sa ne deplasam sute de kilometri pentru a gasi spatiul si ambientul potrivite pentru ceea ce vrem sa facem. Partea interesanta pentru noi e ca orice mit e un bun pretext de joaca, un prilej de a ne testa tehnici noi. In fond, e o placere. Iar paleta tematica este extrem de variata, colaboram cu arheologi, cu istorici, cu piloti, cu experti din foarte multe domenii. In aceste conditii, nu prea avem timp sa ne plictisim. Documentarea la fiecare emisiune este unica prin continut. Implementarea, nu mai spun, e de fiecare data plina de surprize. Trebuie apoi sa tii cont de variabilele climatice, de vreme, de cit de umed sau uscat este aerul, totul e un proces stiintific. In plus, trebuie mereu sa avem in vedere ca toata productia sa fie facuta cu costuri cit mai mici. Chiar si asa, in medie, o emisiune costa in jur de zece mii de dolari.

Ce spune publicul?

Pozitiv. Chiar sintem foarte populari. Calatorim mult si simt asta mai peste tot unde mergem. Recent am fost in Africa de Sud. Am fost impresionati sa vedem ca lumea ne cunoaste si acolo si ca, fara exceptie, toti ne apreciaza.

Combinati foarte bine entertainmentul cu partea aceea de informare, de care in Romania, si nu numai, lumea buna se plinge ca lipseste tot mai mult din programele tv.

Cind te uiti la televizor, vrei in primul rind sa nu te plictisesti. Sigur, exista in America show-uri, precum „American Idol", care au un succes mai mare decit emisiunea noastra, dar noi incercam sa reconciliem cele doua tendinte. Eu, cel putin, cind ma uit la televizor caut informatii. Noi incercam sa impacam informatia de calitate cu entertainmentul. De ce sa te uiti la ceva pretentios daca e stupid? Sper sa putem evita

programele care nu cer din partea telespectatorului nici un efort mental. Mai avem de lucru cu totii in acest sens, dar cred ca merita.

Cum va protejati produsul? Cine va concureaza sau cine va copiaza?

Nu ca as fi lipsit de modestie, dar chiar daca cineva si-ar propune sa faca ceea ce facem noi, nu i-ar fi foarte la indemina. E mai greu sa clonezi produsul nostru.

Cum v-ati imprietenit cu camera de filmat si cit de mult v-a schimbat prezenta atita timp in fata ei?

Daca stau sa privesc inapoi, cred ca nu m-a schimbat foarte mult in sensul in care prezenta la televiziune schimba multe vedete. Camera de filmat reprezinta un pericol real pentru toti cei care stau in fata ei, deci inclusiv pentru noi. Nu ne-a schimbat foarte mult, cred, pentru ca dincolo de provocare, am incercat sa facem ceva in care sa ne simtim foarte confortabil, in care sa ne miscam natural, sa fim noi insine. De aceea, nu a trebuit sa inventam si alte egouri decit cele care ne reprezinta.

Cind veti obosi?

Desigur, sintem si expusi uzurii, prin insasi natura lucrurilor pe care le facem la „Mythbusters". Chiar daca, repet, fiecare show e o provocare. Nu stim pina cind vom face acest show, probabil inca vreo patru-cinci ani de acum inainte.

Exotici si multilateral-dezvoltati Jamie Hyneman are de toate in CV-ul lui: e expert in supravietuirea in salbaticie, capitan, scafandru, ingrijitor de animale, masinist si bucatar, producator de prototipuri pentru jucarii, are o diploma in limba si literatura rusa si a coordonat productia de machete si efecte speciale pentru sute de filme si spoturi comerciale. „Vinatorul" a creat M5 Industries, Inc., o firma cautata azi de marile companii americane pentru elemente de recuzita mai putin obisnuite. Toyota, Ford, 7UP, Reebook, Nike si Coca-Cola sint doar citeva dintre firmele care l-au invitat sa le faca spoturi comerciale. Adam Savage il completeaza bine in preocupari: a construit de toate, de la nave spatiale pentru filme pina la statuete ale lui Buddha care functioneaza cu fise, de la marionete la pusti, de la sculpturi la jucarii. A trecut si el printr-o serie de meserii: animator, designer grafic, decorator de interioare, timplar, pictor de decoruri, actor si scriitor. Are cunostinte vaste in hidraulica, electronica, timplarie, animatronica, pneumatica si robotica. Adam si-a slefuit abilitatile lucrind la peste 100 de spoturi comerciale pentru televiziune si 12 filme artistice, printre care „Star Wars" episoadele I si II, „Space Cowboys", „Terminator 3", „A.I.", „Peter Pan" si cele doua continuari ale filmului „Matrix". A proiectat decoruri si alte elemente de recuzita pentru Coca-Cola, Dow Corning, Hershey's, Lexus si o diversitate de companii teatrale din Statele Unite. Pe linga toate acestea, Adam e si sculptor, deschizind peste 40 de expozitii in SUA.

James Bond, muza in afaceri „M5 Industries, Inc.", firma creata de Jamie Hyneman, a fost inspirata de cunoscutul MI5 al serviciilor secrete britanice. In opt ani, compania a ajuns sa produca aproape orice in materie de robotica.

Aflati mai multe despre legendele urbane, pe www.cotidianul.ro/select