Doua manifestari, aceeasi pasiune - zborul cu balonul -, au adunat timp de doua saptamini mii de iubitori ai acestui sport la Chambley (Franta) si la Echternach (Luxemburg).

O aventura veche de peste 200 de ani aduna, in fiecare an, mii de pasionati ai acestui sport, dar si mii de turisti veniti special pentru a admira frumusetea baloanelor si zborul lor cu capul in nori. Fiecare editie a celor doua manifestari inseamna noi recorduri: participanti, dar si comunicare si atragerea unui public cit mai numeros. La fiecare editie, zeci de novici sint initiati in arta zborului cu balonul, primind si un certificat de „botez in zborul cu balonul".

A zecea editie a Lorraine Mondial Air Balloons 2007 s-a desfasurat si anul acesta la baza aeriana Chambley (regiunea franceza Lorena), fosta baza militara a NATO, situata in inima Parcului Natural Regional. Initiatorul manifestarii este Philippe Buron-Pilatre, urmas al fizicianului Pilatre de Rozier, care a construit, in 1783, impreuna cu fratii Montgolfier, primul balon cu aer cald cu care a efectuat primul zbor la 1.000 de metri deasupra orasului Paris. Circa 1.000 de echipaje de montgolfiere, provenind din 67 de tari de pe cele cinci continente, au luat parte la competitie. Editia aniversara s-a aflat sub semnul TGV-ului est-european (trenul de mare viteza), lansat in luna iunie, care trece prin regiune, si al Capitalei Culturale Europene 2007, Luxemburg si Marea Regiune, din care face parte si Lorena. Presedintele Consiliului Regional, Jean-Pierre Masseret, a anuntat, la ceremonia de deschidere, ca vor fi investite sase milioane de euro pentru transformarea bazei respective intr-un centru sportiv pentru sporturile aeronautice, care va fi inaugurat la editia cu numarul 11, din 2009. Proiectul va consta in cumpararea bazei militare, pentru suma de 650.000 de euro, urmata de investitii pentru adaptarea infrastructurii, amenajarea bazei pentru competitii permanente si pentru infiintarea unei scoli pentru piloti. Editia 2007 a manifestarii franceze a insemnat si promovarea de idei noi: un concurs pentru liceenii din intreaga lume (cistigatorii au participat timp de o saptamina la competitie), lansarea unui site Internet in trei limbi, comunicarea cu peste 7.000 de institutii media din intreaga lume, un barometru realizat in rindul a peste 11.000 de piloti din peste 70 de tari, pentru a afla punctele lor de interes pentru editiile viitoare. Mai trebuie spus ca Lorena este prima regiune din Franta care s-a dotat, in 1986, cu un balon, si pe care il foloseste in cadrul strategiei sale de comunicare cu si catre cetatenii regiunii.

Editia luxemburgheza are loc incepind cu 1996, pe malul lacului Echternach. Desi este de mai mici dimensiuni, prin numarul de participanti, se bucura insa, in fiecare an, de prezenta unui public foarte numeros, in mare parte turisti din intreaga lume. Organizatorii sint Federatia Aeronautica Internationala si filiala sa din Marele Ducat, competitia fiind luata in calcul pentru clasamentul mondial. Competitia este totodata o ocazie pentru testarea de noi tehnologii de informare in competitiile cu baloane. Dupa ce in 2000 a fost inaugurat sistemul de ecrane gigant pentru urmarirea zborului baloanelor, anul acesta echipajele inscrise in concurs au fost dotate in premiera cu „cutii negre" electronice, formate din receptor GPS, altimetru si o unitate de inregistrare automata a datelor zborului, care sint transferate la aterizare intr-un computer, pentru clasamentul final.

La Chambley, ziaristii veniti din intreaga lume la competitie au avut sansa sa faca si un zbor cu balonul. Profit de ocazie si incerc aceasta experienta. „Gazda" mea, Robert Ray, are la activ sute de zboruri in cei peste 15 ani de experienta. Aflu ca „echipajul" este format de fapt din doua echipe: cea din balon si cea de la sol, care are sarcina sa recupereze echipa „zburatoare". Pentru a putea lua parte la o asemenea manifestare, un pilot trebuie sa aiba brevet si cel putin 50 de zboruri in marile competitii. Echipa de la sol, Anne Clauzel si sotul sau, Philippe Dornstetter, pregateste examenul pentru brevet, pentru care are nevoie de minimum 16 zboruri cu un pilot cu experienta. Pasiunea lor este destul de costisitoare. Doar balonul plus buteliile de gaz si remorca speciala costa 30.000 de euro. Este un sport care cu greu se poate practica fara un sponsor. Conditia acestuia este ca numele sau sa figureze pe balon si sa aiba loc un numar minim de zboruri pe an, in marile competitii.

Primim semnalul de plecare si circa 400 de baloane, aliniate pe doua rinduri, se ridica in aer, inregistrind astfel un nou record. Robert imi atrage atentia, de fiecare data, asupra zonei survolate si a frumusetilor ei. „Mitraliez" cu aparatul de fotografiat tot ce misca. Admir ingeniozitatea si imaginatia fabricantilor de baloane. La un moment dat, „Margareta" ajunge linga un tort urias. Cele doua baloane se ating si avem impresia ca primul „gusta" din tort, fara sa fie deranjat de inaltimea la care zboara. La trecerea peste un lac primim si al doilea botez: zborul cu picioarele in apa. Este un element doar la indemina experimentatilor. Survolam o pasune, unde o turma de vaci se uita la noi fara sa se miste. Robert ne spune ca vom depasi nivelul de 500 de metri si fotografiez altimetrul ca sa am dovada celor spuse de el. Lumea capata alte dimensiuni de la inaltimea la care sintem, iar senzatia este uimitoare. La coborire, toti pasagerii participa la stringerea balonului si revenim la baza in viteza, deoarece balonul participa si la un zbor de noapte. Cornelia Gereanu, Chambley

Galeria foto a competitiei, pe www.cotidianul.ro