In adancuri, luminile albastre ale unor submarine scruteaza fundul oceanului, la mii de metri adancime sub Polul Nord, pe masura ce eroicii exploratori rusi se scufundau in mini submersibile pentru a infige in adancuri steagul Rusiei. Cel putin asta a dorit televiziunea rusa de stat, Rossiya, sa-i faca pe telespectatori sa creada. Se pare ca adevarul e putin diferit.
Postul de televiziune RTR (Rossiya) a fost prins ca a utilizat, pentru a ilustra informatia despre exporatorii rusi, imagini din filmul din 1997, Titanic. Mai mult decat atat, televiziunea a pretins ca imaginile sunt de la fata locului, si ca reprezinta incercarea Kremlinului de a cuceri rezervele de hidrocarburi din Oceanul Arctic, relateaza cotidianul britanic The Guardian. Imaginile televizunii Rossiya au fost distribuite in intreaga lume, aparand la toate posturile de televiziune din cele mai indeparate tari, fiind preluate de site-uri din Marea Britanie, de agentii de presa, printre care si Reuters, de ziarele care le-au prezentat ca si "capturi video". Totul s-a prabusit in momentul in care un pusti de 13 ani din Finlanda a sesizat ca imaginile seamana izbitor cu cele din filmul sau preferat, Titanic, pe care il avea pe DVD.
Waltteri Seretini, din Kemi, a recunoscut imaginile din cotidianul national Ilta-Sanomat. "Ma uitam la fotografia care reprezenta expeditia ruseasca si am observat imediat ca este ceva foarte familiar cu aceasta imagine" a declarat ulterior pustiul reporterilor. "M-am dus acasa si am verificat pe DVD-ul meu cu filmul Titanic si am vazut ca am avut dreptate: la inceputul filmului apare exact aceeasi imagine a unor submersibile care se apropie de epava Titanicului".
Imagini din studio
In raportul televiziunii ruse despre expeditia de la Polul Nord, imaginile din film au fost inserate alaturi de cele reale si prezentate ca fiind inregistrari autentice ale cuceririi Polului Nord de catre exploratorii rusi. Producatorii stirilor au scris chiar pe imagini "nordul Oceanului Arctic". Pe masura ce imaginile din Titanic erau prezentate de programul de stiri Vesti, un corespondent explica: "Cand minisubmarinul a ajuns la 300 de metri, a coborat si cel de-al doilea". Mai mult decat atat, se pare ca RTR prezenta imaginile cu submarinele cand exploratorii rusi nici macar nu ajunsesera la Polul Nord, ei fiind la cateva ore distanta!
Cele doua minisubmersibile folosite de cercetatorii rusi, Mir-1 si Mir-2, au fost de fapt construite de o companie finlandeza si au fost utilizate de James Cameron in filmul sau. In orice caz, se crede ca scena din film prezentata de postul de televiziune de stat Rossiya a fost filmata de fapt intr-un studio.
Unealta lui Putin
Rossiya este una dintre cele doua televiziuni controlate de stat si care este de fapt folosita ca unealta de propaganda a presedintelui Vladimir Putin. Se pare ca este a doua oara in mai putin de doua saptamani cand acest post falsifica stirile.
Acum zece zile, la stirile postului rusesc a fost prezentata o copie a ziarului Times care parea ca ar contine pe prima pagina un articol critic la adresa magnatului rus Boris Berezovsky. De fapt, articolul aparuse in ziarul britanic la sectiunea "comentarii". RTR a refuzat sa faca orice comentariu asupra imaginilor de la Polul Nord. Alexei Simonov de la Fundatia de Aparare Glasnost este de parere ca televiziunea rusa a incercat sa-si pacaleasca telespectatorii: "Este un semn clar de neprofesionalism care apare atunci cand un post TV este transformat intr-un pion al autoritatilor".