Ministrul Apararii anunta ca vor fi cumparate avioane pentru Armata si in functie de criterii politice, nu doar tehnice si financiare.

Teodor Melescanu a facut declaratii-surpriza,
de care, spun unele surse, Traian Basescu
nu este deloc strain Teodor Melescanu a declarat simbata, la Constanta, ca in cursul acestui an vor fi primite oferte scrise din partea principalilor producatori de avioane si la inceputul anului viitor va trebui adoptata o decizie. „Vreau sa spun clar, pe linga chestiunile tehnice, pe linga chestiunile financiare, de pret, ca sigur exista si elemente de ordin politic care vor trebui luate in calcul", a declarat, pentru NewsIn, Melescanu. Potrivit ministrului, MAp a stabilit deja cerintele pentru avionul multirol pe care urmeaza sa-l achizitioneze si care va intra in serviciu incepind din 2010-2011. Ministrul a mai spus ca, din punctul de vedere al cerintelor operationale pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de lupta, sint trei producatori selectati: Gripen, Eurofighter si F16-Lockheed Martin. „Asteptam sa primim niste oferte scrise care sa cuprinda costul aparatelor de zbor, costul armamentului, costul pregatirii pilotilor, costul intretinerii lor pe o perioada de 20-30 ani, cit vor fi in serviciu, inclusiv contractele de mentenanta, pentru a ne face o idee a competitiei, in primul rind din punct de vedere financiar", a explicat Melescanu.

In ceea ce priveste oferta SUA privind avioanele F16, agentia NewsIn relateaza ca ministrul considera ca acest tip de avion „a facut dovada calitatilor sale si se produce de destul de mult timp", dar este mai degraba un avion de trecere spre o noua generatie. Melescanu a precizat ca a discutat cu reprezentantii guvernului SUA despre avionul F16, iar acestia „si-au manifestat disponibilitatea de a cauta anumite solutii, inclusiv pe plan financiar". Romania doreste sa cumpere cele mai performante avioane la cele mai mici preturi, a conchis Melescanu.

Surse informate ne-au declarat ca cea mai logica ar fi achizitionarea de avioane americane, din moment ce pe teritoriul tarii noastre sint stationate contingente americane cu care incercam sa ne compatibilizam.

Declaratiile ministrului Apararii au stirnit deja ecouri si ingrijorari. „Afirmatiile ministrului ridica foarte multe suspiciuni", declara Cristian Diaconescu, presedintele Comisiei de aparare din Senat. Acesta ne-a declarat ieri, in exclusivitate, ca a primit la comisie, pe perioada verii, mai multe sesizari din partea unor firme implicate in acest proces de achizitie. „Voi cere Biroului Permanent al Camerei sa aprobe constituirea unei comisii de ancheta. Asta se va intimpla imediat cum incepe sesiunea din toamna, urmind ca, dupa aprobarea ei de catre plenul Senatului, sa demaram procedura de audieri la comisie", a declarat Diaconescu.

Fostul ministru al Apararii Ioan Mircea Pascu considera insa ca este inevitabil criteriul politic. El spune ca Melescanu s-a referit probabil la faptul ca o tara NATO, asa cum este Romania, nu poate cumpara un avion produs in Rusia, care sa nu fie compatibil cu standardele NATO. „Se refera, poate, la ce tara din cadrul Aliantei va primi aceasta comanda, avind in vedere ca avioane performante produc si americanii, si francezii, si suedezii... Criteriul politic e imposibil sa nu fie luat in calcul fie ca-l respecti, fie ca nu", spune Pascu. El a amintit cazul fregatelor achizitionate in timpul mandatului sau de ministru, cind decizia a fost mai usor de luat, pentru ca nu a existat o alternativa la oferta britanicilor. A fost o oferta a olandezilor, care a disparut intre timp, si alta, care a venit mai tirziu, cind deja erau puse la punct detaliile cu englezii. In ceea ce priveste avionul F16 si performantele sale, Pascu spune ca Armata ar dori sa aiba ultimul tip de avion, de exemplu F22, dar din pacate nu are posibilitati financiare, mai ales ca e nevoie de 48 de astfel de aparate de zbor nou-noute.

La rindul sau, democratul Cezar Preda, membru al Comisiei de aparare din Camera Deputatilor, spune ca declaratiile lui Melescanu nu trebuie luate in seama. „In general, declaratiile lui Melescanu trebuie luate in contextul in care una spune astazi, iar miine dezminte printr-un comunicat de presa. El trebuie insa sa respecte toate elementele legale care preced un contract", spune Preda, adaugind ca achizitia de avioane nu este doar prerogativa MAp, ci si a CSAT.

„Oricum, sint niste declaratii hazardate. O fi vrut sa se refere la constructia politica a NATO. Sa dezvolte mai mult ceea ce a vrut sa spuna", sugereaza deputatul democrat. In ceea ce priveste declaratiile lui Melescanu referitoare la avionul F-16 al unuia dintre producatorii selectati, Preda spune: „Asemenea declaratii nu au sens decit in contextul in care ministrul Melescanu are deja o orientare si nu este normal pentru un reprezentant al statului sa-si arate orientarea inaintea unei licitatii".

Potrivit unor surse care doresc sa-si pastreze anonimatul, presedintele Basescu ar fi facut presiuni, in sedinta CSAT, pentru cumpararea avioanelor F16, inclinind clar spre oferta americanilor. Teodor Melescanu incearca acum sa pregateasca terenul pentru luarea unei decizii, sugerind ca, desi F16 nu sint cele mai noi avioane, reprezentantii SUA ar putea face mici concesii financiare.

Veteranul F16 sau pionierul Gripen? Cele 110 MiG 21 trebuie inlocuite cu 48 de aparate noi, compatibile cu misiunile NATO, pina in 2013. Contractul, de 4,4 miliarde de euro, este cel mai mare din istoria Armatei.

Ministerul Apararii a decis achizitionarea de aparate noi, nu second-hand, iar optiunile principale sint trei la numar: F16 - Fighting Falcon, produs in SUA de Lockheed Martin, Jas 39 Gripen, produs in Suedia la SAAB, si Eurofighter Typhoon, al concernului european EADS. MAp inca nu a hotarit daca se va face selectie de oferta sau licitatie, dar decizia finala, oricare ar fi ea, va trebui aprobata de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT).

Contractul ar trebui incheiat in 2007, iar celor 48 de aparate de zbor li se vor adauga si sisteme de rachete sol-aer cu bataie mare. Pretului initial de achizitie, de circa 3,5 miliarde de euro, i se vor adauga costurile de intretinere a avioanelor (de obicei, inca o data pe atit), care ar urma sa fie utilizate pe o perioada de 30 de ani. Pretul de circa 73 de milioane de euro pe avion include aparatul in sine, antrenamentul pilotilor, scolarizarea personalului tehnic, suportul logistic.

Avioanele multirol achizitionate vor trebui sa fie capabile sa execute misiuni cu grad mare de complexitate si risc, de aparare a spatiului aerian, de bombardament si de atac la sol, de cercetare si de vinatoare aeriana. Misiunile aer-aer, aer-sol si aer-mare trebuie executate in orice conditii meteo, ziua si noaptea, independent sau in cooperare cu mijloacele de comanda din aer sau de la sol, in limita vizibilitatii directe si dincolo de aceasta, precum si in conditiile razboiului electronic, in orice zona de conflict.

Vecinii Romaniei s-au dotat deja cu avioane noi. Cehia si Ungaria au optat pentru Gripen, Polonia a cumparat 48 de avioane F16, pentru 3,5 miliarde de euro, iar Bulgaria a dat 500 de milioane de euro pentru 16 Gripen. Eurofighter pleaca din start cu a treia sansa, deoarece este foarte scump (50-60 de milioane de euro), desi este foarte modern.

Avionul Jas 39 Gripen a fost produs initial in anii ’90. El costa 30-40 de milioane de euro, dispune de sisteme care actioneaza si in afara cimpului vizual, aterizeaza si in padure sau pe sosea, cu minimum de personal de intretinere si de sprijin la sol. Gripen trece rapid de la un tip de misiune la altul, iar aparatura este complet digitalizata si integreaza 40 de computere, ceea ce permite pilotului concentrarea pe strategia de lupta. 60% dintre componente sint europene si 40% - americane, iar cumparatorul poate alege varianta de armament pe care o doreste - american, european, israelian.

F16 costa 40-50 de milioane de euro si este din anii ’70 (aceeasi generatie cu MiG-urile) si multi operatori incearca sa-l inlocuiasca cu noul F35. Avionul este insa singurul care si-a dovedit eficienta in conditii de lupta reale, are compatibilitate demonstrata cu misiunile NATO, iar pilotii antrenati pe MiG-uri se pot obisnui rapid cu similarele F16.

Cititi mai multe date despre avioanele F16 pe www.cotidianul.ro/select