Privatizarile din industria de aparare fac obiectul unor jocuri de interese in special dupa intrarea Romaniei in NATO. Unul din cele mai importante obiective este Santierul Naval Mangalia.


Santierul Naval Mangalia a facut parte din
Privatizarile din industria de aparare fac obiectul unor jocuri de interese in special dupa intrarea Romaniei in NATO. Unul din cele mai importante obiective este Santierul Naval Mangalia.


Santierul Naval Mangalia a facut parte din SC Arsenalul Armatei pana in anul 2000, cand s-a constituit Compania Nationala Romarm SA, prin fuziunea RATMIL cu Arsenalul Armatei. A fost singurul santier cu profil militar care a proiectat si executat nave militare. Imediat dupa Revolutie, santierul avea nu mai putin de 2.000 de angajati, dar la ora actuala a ajuns in ruina. Fondat in 1956, Santierul Militar Mangalia a reprezentat zeci de ani o emblema a industriei de constructii de nave. Gloria santierului a fost atinsa in anii a€™80, cand au avut loc si cele mai masive investitii, iar dotarile au fost la maximum. Decaderea santierului a inceput in 1994, cand, mai intai, timp de luni la rand personalul a stat in somaj tehnic, iar apoi a avut loc prima concediere masiva a 400 de persoane. Treptat, alte sute de angajati au fost date afara, iar cei mai calificati dintre acestia s-au transferat la Santierul Daewoo Mangalia. In 2003, institutia a primit o noua lovitura, prin transferul de la Ministerul Apararii la cel al Economiei si Comertului. Anul acesta, SN Mangalia a trecut de la MEC la AVAS, care este actionar unic. Ca majoritatea activelor din industria de aparare, SNM a inregistrat datorii foarte mari si a ramas cu doar 140 de angajati. Principala cauza a ineficientei este lipsa comenzilor din partea Ministerului Apararii, care era cel mai important partener al santierului. La aceasta se adauga incapacitatea managementului de a se adapta cerintelor pietei. In situatia in care santierul a fost administrat de stat, iar privatizarea a intarziat, SNM a acumulat datorii de aproximativ 1.800.000 de euro. Mai mult, din lipsa lichiditatilor, nu au putut fi onorate comenzi, pentru ca incasarile se recupereaza dupa lansarea la apa a navelor, si nu s-au putut sustine lucrarile.


18 SCRISORI DE INTENTIE, FARA REZULTAT. Adrian Nania, liderul Federatiei Sindicale din Aparare "Unirea", ne-a declarat: "Au existat trei incercari de privatizare a santierului. In perioada 2000-2002 au fost 18 scrisori de intentie, din care opt ofertanti erau investitori straini. Din motive lesne de inteles, rand pe rand, ofertantii importanti au fost inlaturati. Dupa 2004 a mai existat o incercare de privatizare, la care a ramas in competitie numai Santierul Naval Daewoo. Insa, la negocierea contractului de vanzare-cumparare cu OPSPI-MEC, coreenii au insistat pe modificarea clauzelor din caietul de sarcini, dorind transformarea santierului in depozite. La a treia incercare, care se afla in desfasurare, doua companii si-au exprimat intentii clare. Este vorba despre ThyssenKrupp, investitor strategic german, si firma romaneasca 2x1 Holding, care detine Santierul Naval de la Capul Midia. Din motive necunoscute noua, in cursa a ramas numai 2x1 Holding".


NEINCREDERE. Pentru ca SNM sa devina functional, in afara de infuzia de capital, este absolut necesar ca viitorii proprietari sa investeasca aproximativ 4-6 milioane de euro. Angajatii SNM sunt retinuti in perspectiva preluarii santierului de catre 2x1 Holding. Adrian Nania spune ca "la ultima intalnire a FSA UNIREA cu seful AVAS, Teodor Atanasiu, s-a stabilit clar ca privatizarea se va face cu un investitor strategic, deci cu pastrarea obiectului de activitate, pentru ca Romania are nevoie de acest santier pentru zona militara. Noi am semnalat AVAS ca 2x1 Holding nu indeplineste aceste conditii. Mai mult, are datorii la stat si inregistreaza pierderi, iar pe parte sociala nu ofera certitudini pentru conditii de munca si pastrarea locurilor de munca minimum cinci ani si asigurarea veniturilor salariale. Avem informatii ca la Capul Midia, unde isi desfasoara activitatea aceasta firma, se foloseste munca la negru, si platile se fac cu intarziere. Ne punem si noi intrebarea de unde vor lua banii pentru cumparare si mai ales cei pentru investitii? Din discutiile purtate la AVAS, responsabilii din agentie afirma ca nu vor accepta oferta 2x1 Holding. Asa ca procesul se va relua pana la sfarsitul anului. Suntem dezamagiti de aceasta intarziere, dar nu vom accepta privatizarea santierului decat cu un investitor strategic si cu negociere de acord social cu Federatia si Sindicatul Liber din SN Mangalia".


PagubaSe stie ca 2x1 Holding incearca sa preia SMN, chiar daca nu indeplinesc criteriile impuse de caietul de sarcini. In primul rand, 2x1 Holding, administrator al Santierului Naval de la Capul Midia, are datorii la stat. In al doilea rand, acest santier se ocupa doar de reparatii navale si nu are experienta in constructii, asa cum se cere in caietul de sarcini. Liderul Sindicatului Liber al salariatilor civili din SNM, Traian Oprea, arata intr-un raport: "... firma care a prezentat oferta preluarii pachetului de actiuni a dat dovada din start de lipsa de transparenta, pentru ca nu a declarat faptul ca evolueaza in pierdere, asa cum rezulta din datele explicative financiare prezentate de SC 2x1 Holding in Anexa 1-1, Analiza economico-financiara la 31.03.2007, pierdere care in primul trimestru al acestui an a fost de 1.346.769 RON si care se regaseste si sub forma procentuala - adica 13,83% pierdere consemnata in primul trimestru al anului 2007 - si in documentul «Raport trimestrul I conform Regulamentului CNVM nr. 1-2006», la data de 31.03.2007, aceasta fiind urmare a lipsei de comenzi." In aceste conditii, reiese clar ca atribuirea catre 2x1 Holding poate duce la falimentul SNM. Solutia se afla acum la mana AVAS.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.