Nimanui nu-i place sa fie fortat sa faca un lucru. In special copiilor. Iata cateva informatii care v-ar ajuta sa le asigurati copiilor somnul placut si sanatos de care au nevoie.     Cand se pregatesc pentru culcare, multi adulti isi ajuta somnul folosindu-se de tot felul de ritualuri: asculta muzica, se uita la televizor sau... fac dragoste. Sunt activitati care relaxeaza corpul si mintea. Anumite ritualuri pentru somn le sunt necesare si copiilor. Trebuie spus ca micutii au nevoie de parintii lor ca sa-i adoarma, nu doar sa fie asezati in pat si lasati singuri sa-i ia somnul.  Etape. In vreme ce adultii pot sa cada imediat intr-un somn profund, copiii, in special bebelusii, reusesc lucrul acesta abia dupa ce depasesc o perioada in care somnul le este mai sensibil. Abia dupa 20 de minute sau chiar mai mult, ei intra treptat in acea stare de somn profund, din care nu pot fi treziti de orice zgomot din preajma lor. Dupa ce mai cresc, unii copii pot adormi si ei mai repede, nemaitrecand prin stadiul de somn superficial. Asteptati pana cand cei mici adorm bine, inainte sa-i mutati dintr-un pat in altul. De asemenea, daca pe timpul noptii (si nu numai atunci) se trezesc, unii dintre ei au nevoie de ajutor ca sa adoarma la loc: vor sa fie mangaiati, sa fie tinuti in brate, sa asculte vocea mamei etc. Un alt aspect pe care pediatrii il semnaleaza este acela ca nu ar fi deloc de dorit faptul ca un copil sa aiba somnul profund pe care-l are un adult. Sa presupunem ca i-ar fi frig, foame sau ca i s-au blocat caile respiratorii, dar pentru ca doarme atat de profund, nu se poate trezi sa semnaleze toate acestea, iar sanatatea lui este amenintata. De aceea, incercati sa "cititi" somnul pe care-l are propriul vostru copil si sa-l ajutati sa si-l faca linistitor si dulce.