Anul acesta, in aplauzele intregii planete, sutienul implineste 100 de ani.

Istoria acestui articol vestimentar este mai
zbuciumata decit pare la prima vedere Istoria sutienului a fost strins legata de cea a femeii si feminitatii, si nu numai ca a marcat schimbarile legate de ceea ce inseamna corpul ideal, dar a subliniat si evolutia statutului femeii in societate. In toti acesti 100 de ani, sutienul s-a declinat (ca forma si utilizare) in functie de idealul de frumusete al vremii si de rolul atribuit femeilor. Astfel, obiectul in sine si in general atitudinea fata de acest gen de piesa vestimentara s-au schimbat de mai multe ori in decursul existentei sale. Avind mai intii numai rolul de a sustine sinii fara sa modifice efectul vizual asupra bustului, sutienul devine in anii ’30 o arma a femeii baietoase atunci cind Coco Chanel creeaza un sutien care, in spiritul androgin al epocii, aplatiza sinii in loc sa-i evidentieze. La sfirsitul anilor ’30 insa, femeia se intoarce la formele planturoase si sutienul devine un adevarat must-have. Bineinteles, situatia s-a schimbat dupa razboi, cind femeia interesata de moda are alte prioritati, printre care atributele feminitatii ocupa un plan secundar. De atunci incoace, oscilatia continua a modei intre voluptuos si anorexic a mai revolutionat de citeva ori istoria sutienului.

La 100 de ani de la aparitie, sutienul este interpretat diferit de fiecare femeie in parte. Unele il resping cu vehementa, altele il venereaza.

Astazi avem de toate pentru toti (sau toate, dar nu suna bine): exista atit femei anorexice, cit si voluptuoase, atit sportive, cit si elegante, iar sutiene se gasesc pentru toate gusturile! Acum exista colectii dedicate exclusiv lenjeriei intime si designerii au adus sutienul la stadiul de opera de arta. Si atit de reusite sint aceste opere de arta, incit uneori pare un pacat sa le acoperi cu haine.

Feministele si-au ars sutienele Miscarea feminista si emanciparea femeilor care au inceput in anii ’60 sint asociate cu un gest simbolic care a ramas in istorie: femeile si-au ars sutienele in public. Industria producatoare de sutiene a primit o lovitura puternica dupa ce femeile s-au decis sa nu mai poarte sutien, sa nu se mai depileze, si, in general, sa nu faca nici un efort pentru a fi atragatoare din punct de vedere sexual. Ida Rosenthal, una dintre femeile lider in industria lenjeriei intime, creatoarea brandului Maiden Form, a declarat: „Sintem o democratie. O persoana are dreptul sa fie imbracata sau dezbracata. Dar, dupa virsta de 35 de ani, o femeie nu va mai putea fi frumoasa fara sustinere. Timpul este de partea mea", a declarat ea. Si daca aruncam o privire la felul in care a evoluat industria lenjeriei intime din ’60 pina acum sintem obligati sa ii dam dreptate.

Pentru a citi istoria sutienului din secolul 250 i.Chr. pina acum, accesati www.cotidianul.ro/select