Radioul public va analiza cererea de a nu mai difuza rugaciunea la inceputul programelor, venita de la o asociatie formata din profesori, scriitori, jurnalisti si fosti disidenti.

Asociatia „Solidaritatea pentru libertatea de constiinta"
vrea spatiu de emisie pentru toate cultele Asociatia Solidaritatea pentru libertatea de constiinta a solicitat miercuri conducerii Societatii Romane de Radiodifuziune (SRR) sa nu mai difuzeze rugaciunea „Tatal nostru" la inceputul si la finalul programelor. Din aceasta asociatie fac parte Gabriel Andreescu, militant pentru drepturile omului la APADOR-CH, profesorul universitar Liviu Antonesei, Smaranda Enache, copresedinta Liga Pro Europa si fosta ambasadoare a Romaniei in Finlanda si Estonia, istoricul Ovidiu Pecican, jurnalistul Mircea Toma, William Totok, istoric, scriitor si fost jurnalist la Europa Libera sau Daniel Vighi, scriitor si profesor la Universitatea de Vest din Timisoara. Asociatia e cunoscuta si pentru protestele ei privind construirea „Catedralei Mintuirii Neamului" in Parcul Carol, legea cultelor sau icoanele din scoli. „Situatia va fi analizata in Comitetul Director si se va lua o decizie in acest sens, dupa ce primim punctele de vedere ale Departamentului Editorial, juristilor SRR si dupa consultarea opiniei publice", a fost raspunsul serviciului de comunicare al radioului public. Oficialii postului declara ca in prezent rugaciunea este difuzata pe posturile Radio Romania Actualitati si Antena Satelor, „o data pe zi, la ora 5 dimineata, in deschiderea emisiei".

Membrii asociatiei cred ca difuzarea rugaciunii contravine legii nr. 489 din 2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, care spune, la articolul 9, ca: „statul este neutru fata de orice credinta religioasa sau ideologie atee" si „cultele sint egale in fata legii si a autoritatilor publice. Statul, prin autoritatile sale, nu va promova si nu va favoriza acordarea de privilegii sau crearea de discriminari fata de vreun cult".

„Daca radioul public nu va da nici un raspuns cererii noastre, o sa ii dam in judecata si o sa cistigam. Este evident. Incalca legile clar", declara pentru Cotidianul Remus Cernea, directorul executiv al asociatiei. El povesteste ca a auzit prima data rugaciunea pe Romania Cultural, prin 1999. „Am avut pe agenda tema asta demult. Dar de cind ne-am infiintat noi, de la sfirsitul anul 2003, am avut alte prioritati: Parcul Carol, legea cultelor, icoanele in scoli, care ne-au luat toata energia si tot timpul. Subiectele se discuta cu toti membri asociatiei. Daca in privinta altor subiecte au mai existat si puncte de vedere diferite, acum, cu radioul public, toata lumea a avut aceeasi opinie", a spus Cernea.

„Radioul public este platit de toti cetatenii Romaniei si nu toti sint crestin-ortodocsi. Eu lupt, alaturi de colegii mei, si pentru dreptul lor. Mai luptam pentru pastrarea spatiului public in formula unui spatiu in care religia isi pastreaza rolul ei, dar nu isi depaseste limitele. Fiind o institutie publica, trebuie sa fie o institutie laica, care sa arate o educatie moderna, civica in primul rind, servind toate categoriile de populatie, pe cit posibil", isi explica pozitia in aceasta privinta si Ovidiu Pecican.

Cit priveste pozitia Consiliului National al Audiovizualului, presedintele interimar al institutiei, Rasvan Popescu, a declarat pentru Cotidianul ca „nu se va amesteca" in politica editoriala a posturilor. „Momentul rugaciunii face parte din grila de programe a postului public, hotarita de conducerea editoriala a radioului. Scoaterea sau mentinerea momentului de rugaciune este responsabilitatea conducerii radioului public. CNA nu poate influenta aceasta decizie tocmai pentru ca respecta libertatea editoriala", a mai explicat Rasvan Popescu.

Potrivit informatiilor oferite de radioul public, rugaciunea „Tatal Nostru" s-a difuzat inca din anii 1930 pe post, iar difuzarea rugaciunii a fost intrerupta in 1944, cind in Romania s-a instaurat regimul comunist. „Dupa revolutie, la scurta vreme, au existat numeroase cereri din partea ascultatorilor, pentru a se relua difuzarea rugaciunii, iar conducerea SRR de atunci a luat hotarirea ca programul radioului sa reinceapa cu rugaciunea „Tatal Nostru", au declarat oficialii postului.

Puteti citi continutul integral al scrisorii asociatiei, pe www.cotidianul.ro/select